به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۵۶۱۰۳

منانگاگوا رییس‌جمهور زیمبابوه شد

گروه بین الملل: امرسون منانگاگوا به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه اعلام شد.
منانگاگوا رییس‌جمهور زیمبابوه شد
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، پس از دو روز تنش در اعلام نتایج و مطرح شدن ادعاهای مختلف، امرسون منانگاگوا ۷۵ ساله که سال گذشته میلادی قدرت را از رابرت موگابه با کودتا ربود، پیروزی خود را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور آفریقایی با ۲.۴۶ میلیون رای در مقابل ۲.۱۵ میلیون رای از سوی نلسون چامیسا ۴۰ ساله، رهبر حزب اپوزیسیون، اعلام کرد. بر اساس بیانیه کمیسیون انتخابات، منانگاگوا ۵۰.۸ درصد آرا را به دست آورده و ۴۴.۳ درصد از آرا به رقیبش نلسون چامیسا اختصاص یافته است.

این انتخابات که اولین بار پس از برکناری رابرت موگابه ۹۴ ساله است، به نظر بدون درگیری و صلح آمیز برگزار شد اما بعد از برگزاری آن مشخص شد که چه تنشی در جامعه زیمبابوه وجود دارد. در پی کشته شدن شش نفر در اعتراضات توسط ارتش این کشور، پلیس پیش از حمله به ساختمان حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک چامیسا و دستگیر ۱۶ تن، آن را پلمب کرد؛ علت اصلی این اقدام یافتن سلاح بدون مجوز، نارنجک و سنگ بود. همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا نسبت به خویشتنداری از سوی طرف‌های درگیر در زیمبابوه تاکید کرده و انگلیس به عنوان حامی زیمبابوه جدید پس از موگابه گفت که نسبت به خشونت‌ها در این کشور نگران است. در همین حال منانگاگوا با انتشار پیامی در توییتر، از آغاز دوره‌ای جدید برای زیمبابوه خبر داد.
اما مخالفان می‌گویند نتیجه شمارش آرا قابل تایید نیست.

پیش از اعلام نتیجه انتخابات، چامیسا در صحبتی با خبرنگاران خود را برنده قطعی انتخابات اعلام کرده بود و نسبت به تلاش حزب حاکم "زانو پی اف" برای تغییر نتیجه شمارش آرا هشدار داده بود. هم‌چنین روز گذشته حزب حاکم برنده دو سوم کرسی‌های انتخابات پارلمانی معرفی شد که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بود.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زیمبابوه