به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۵۶۱۱۲

تالار شیشه‌ای حافظ رنگ ارزی به خود گرفت

گروه اقتصادی: تحلیل گر بازار سرمایه گفت: بازار بورس در هفته‌ای که گذشت رنگ و لعاب ارزی به خود گرفت.
تالار شیشه‌ای حافظ رنگ ارزی به خود گرفت
درخصوص وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته ،اظهار کرد: بازار در هفته‌ای که گذشت رنگ و لعاب ارزی داشت. در ابتدای هفته همسو با خبر فروش ارز شرکت‌های صادرات محور جهت تنظیم بازار و طبعا تعدیلات مثبت سود سهام شرکت‌های این گروه از این محل، بازار با جهش مواجه بود.وی ادامه داد:در میانه هفته پس از ورود قیمت غیر رسمی ارز به محدوده خرید هیجانی و اشباع و همچنین اعلام آمادگی رییس جمهور امریکا مبنی بر مذاکره بدون شرط با ایران، بازار‌های موازی وارد فاز اصلاحی شدند که می‌تواند مقدمه‌ای بر فاز ریزشی آن‌ها باشد. پس از ثبت قله‌های قیمتی سکه و دلار که هیچگونه تناسبی با فضای حال و آتی اقتصاد ایران ندارند و عمدتا معلول علل روانی و ترس در طرف عرضه و تقاضا هستند.باید منتظر سنگین شدن طرف عرضه در این بازار‌ها بود. رشد حبابی قیمت ارز و سکه بهمراه نمودار‌ها ،اندیکاتور‌ها و واگرایی‌های مشهود تکنیکال در این حوزه موید فاز اصلاح قیمتی و زمانی بوده است بنابراین در مقطع کنونی سرمایه گذاری در این بازار‌ها بسیار پرریسک ارزیابی می‌ شود.تحلیل گر بازار سرمایه بیان کرد: روز شنبه 97/05/06 در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۱۳۵۷ و ۵۹۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۴۵۸ و ۱۹۷۳ میلیارد ریال مورد دادوستد واقع شد.

کلیه شاخص‌های بازار در این روز روندی جهنده بخود دیدند. شاخص کل با رشد ۲.۸ درصدی به رقم ۱۱۱۸۷۸ واحد رسید.شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد ۳.۸ درصدی روبرو شد و به رقم ۵۳۹۴ واحد رسید. آیفکس با ۳.۵ درصد افزایش به رقم ۱۲۷۵ واحد رسید. نماد فارس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص و نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.امیرباقری اضافه کرد: روز یکشنبه 97/05/07 در بازار بورس تعداد ۱۶۶۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۴۷۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. فرابورس نیز میزبان معامله ۵۵۷ میلیون برگه اوراق به ارزش ۳۴۲۷ میلیارد ریال بود. در این روز کلیه شاخص‌ها با رشد چشمگیر روبرو بودند. شاخص کل با رشد ۱.۸ درصدی به سطح ۱۱۳۸۵۲ واحد رسید.آیفکس نیز با ۱.۵ درصد افزایش به رقم ۱۲۹۴ واحد دست یافت. فولاد و فملی در صدر ارزش ریالی معاملات و تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند.وی افزود: روز دوشنبه97/05/08 در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۲۰۳۹ و ۹۶۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۰۹۴ و ۳۵۱۹ میلیارد ریال معامله شد. در این روز شاخص کل بورس با رشد ۲.۵ درصدی به سطح ۱۱۶۷۵۶ واحد رسید. کلیه شاخص‌های بازار در این روز با جهش مواجه شدند.شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد ۳.۵ درصدی به سطح ۵۷۳۳ واحد رسید. آیفکس با رشد ۳.۳ درصدی ۱۳۳۷ واحدی شد. فولاد و فملی همزمان بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل و بیشترین ارزش ریالی معاملات را به خود اختصاص دادند.

امیرباقری ادامه داد: روز سه شنبه 97/05/09 در بازار بورس تعداد ۱۲۱۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۸۷۴ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در بازار فرابورس ۴۲۰ میلیون برگه اوراق به ارزش ۳۲۸۹ میلیارد ریال معامله شد. کلیه شاخص‌های بازار در این روز با جهش سنگین روبرو شدند.شاخص کل با جهش نزدیک به ۴ درصدی به سطح ۱۲۱۱۷۳ واحد رسید. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد ۴.۵ درصدی به سطح ۵۹۸۸ واحد رسید. آیفکس با جهش ۴.۳ درصدی به سطح ۱۳۹۵ واحد رسید. نماد فارس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص و شبندر بیشترین حجم ریالی معاملات را داشتند.وی درپایان گفت: روز چهارشنبه 97/05/10 در بازار بورس تعداد ۲۱۳۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۴۲۱ میلیارد ریال معامله شد. در این روز شاخص کل با افزایش ۲۷۷۷ واحدی به سطح ۱۲۳۹۵۱ واحد رسید. نماد‌های فارس، پارس و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد فولاد بود. در بازار فرابورس آیفکس با ۳۴ واحد افزایش به سطح ۱۴۲۹ واحد رسید. در این بازار ۹۵۸ میلیون برگه اوراق به ارزش ۳۲۱۰ میلیارد ریال معامله شد.مارون بیشترین تاثیر مثبت و هرمز بیشترین اثر منفی را بر شاخص نهادند. ذوب، زاگرس و میدکو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان