کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی نمی‌توانید پول مربیان خارجی را بدهید

ورزش ایران برای تحریم‌های بانکی راه‌حلی دارد؟

ایسنا , 15 مرداد 1397 ساعت 9:38

گروه ورزشی: محدودیت‌های بانکی باعث شده این روزها مربیان و بازیکنان خارجی به مرور با تصور اینکه نمی‌توانند حق و حقوق‌شان را به شکل رسمی و قانونی دریافت کنند، قید حضور در ایران را بزنند. به نظر این محدودیت‌ها بر ورزش کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت و باید تا دیر نشده برای حل آن راهکاری اساسی اندیشید.


تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌های بانکی ایران از چند ماه اخیر و با خروج آمریکا از برجام افزایش پیدا کرده، بخش‌های مختلف کشور تحت تاثیر این فرآیند ناصواب قرار گرفته‌اند، ورزش هم یکی از بخش‌هایی است که قطعا از این موضوع مستثنی نیست.یکی از این مشکلات ملموس ورزش در مواجهه با تحریم بانکی موانع پیش روی فدراسیون‌ها و باشگاه‌هایی است که با مربی یا بازیکن خارجی همکاری می‌کنند و باید حق الزحمه این افراد را به دلار پرداخت کنند. برگزاری اردوی برون‌ مرزی و اعزام به رقابت‌های مختلف خارجی نیز متاثر از این اتفاق است و در اکثر مواقع فدراسیون‌ها، تیم‌ها و ورزشکاران برای تامین مخارج ارزی سفر با مشکل روبرو هستند.نمونه‌ی بارز این اتفاق به گفته مهدی تاج،‌ عدم وجود مسیری قانونی برای پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی فوتبال است. طبق اعلام رییس فدراسیون فوتبال، این فدراسیون در سال ۹۷ نتوانسته‌ حقوق کی‌روش را به حساب او واریز کند. نکته عجیب بدهی فدراسیون فوتبال به سرمربی تیم‌ملی که ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده، این است که این پول از دو ماه پیش آماده است اما به خاطر محدودیت‌های بانکی، فدراسیون فوتبال در واریز این پول به حساب کی‌روش ناتوان مانده است.

شاید فکر کنید که فدراسیون فوتبال می‌تواند به راحتی و از طریق صرافی‌ها این پول را به کی‌روش بدهد اما صرافی‌های ایران از تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری اجازه حواله پول به خارج از کشور را ندارند و به همین دلیل فدراسیون نمی‌تواند از مسیر قانونی صرافی‌ها برای پرداخت دستمزد کی‌روش اقدام کند، مگر اینکه تاج هم بخواهد مانند گذشتگان از طرق غیرقانونی و به شیوه چمدانی این کار را انجام دهد که قطعا این موضوع نیز دردسرهای داخلی برای فدراسیون و قطعا خارجی برای کی‌روش خواهد داشت.همین واریز ساده پول اکنون به یکی از موانع ادامه همکاری ایران و کی‌روش تبدیل شده است. موضوعی که می‌تواند مثال‌های زیادی را در سایر رشته‌های ورزشی نیز داشته باشد.چند روز آینده بازی‌های آسیایی شروع می‌شود و در ادامه نیز تیم‌های مختلف رقابت‌های قهرمانی جهان و آسیا را در پیش دارند. جام‌ملت‌های فوتبال 2019 یکی از این رویدادهاست که از هم‌اکنون تبعات این موضوع دامن تیم ملی ایران را گرفته است. به نظر می‌رسد با تمامی این اوصاف و واقعیات این روزهای کشور، وزارت ورزش و جوانان باید فکری به حال این مشکل کند. قطعا اگر نهادهای بالادستی در این ماجرا به داد فدراسیون‌ها نرسند، ورزش ایران با مشکل روبرو خواهد شد. فوتبال و والیبال هم ندارد.امید است که این موضوع با درایت و برنامه‌ریزی مسوولان ارشد ورزش بررسی و راهی جایگزین پیش روی ورزش قرار گیرد تا کمترین آسیب به ساختار قهرمانی ورزش کشور وارد شود.


کد مطلب: 156367

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/156367/ورزش-ایران-تحریم-های-بانکی-راه-حلی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir