کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحریم توسعه دهندگان ایرانی به سبک گوگل!

خراسان , 15 مرداد 1397 ساعت 10:49

گروه فناوری: مهاجرت گیت لب از اژور به پلتفرم ابری گوگل که قرار بود قابلیت های این سایت را افزایش دهد، حالا به تحریم کاربران ایرانی منجر شده است.گیت لب خدماتی از جمله مدیریت مخزن گیت، به اشتراک گذاری کدها، بازنگری و مدیریت کد منبع توزیع شده و همچنین تست و عیب یابی کدها را در اختیار کاربران قرار می دهد.


قابلیت های گسترده این سایت و امکان مشارکت دیگر توسعه دهندگان روی پروژه ها باعث شده برنامه نویسان زیادی از سراسر دنیا به آن روی بیاورند. اما حالا به نظر می رسد داستان گیت لب برای توسعه دهندگان ایرانی به آخر خط نزدیک شده است.چندی قبل و همراه با تصاحب گیت هاب توسط مایکروسافت بسیاری از توسعه دهندگان فعال در این سایت به گیت لب کوچ کردند که حتی واکنش فریدمن، مدیر اجرایی آینده گیت هاب را هم به دنبال داشت. از سوی دیگر، مدیران گیت لب با آغوش باز پذیرای توسعه دهندگان بوده و برای بهبود سیستم های خود زیربنای این سایت را از مایکروسافت اژور به پلتفرم ابری گوگل (GCP) منتقل کرده اند.گیت لب با تاکید بر کارایی بالای اژور دلیل اصلی این مسئله را پشتیبانی بهتر پلتفرم ابری گوگل از «کوبرنیتز» (Kubernetes) اعلام کرده و آن را در راستای برنامه های بلندمدت این سایت دانسته است. کوبرنیتز که توسط خود گوگل توسعه داده و بعد به «بنیاد لینوکس» هدیه شد، سامانه‌ای متن‌ باز برای خودکارسازی دیپلوی، مقیاس و مدیریت برنامه‌های کانتینرسازی شده است.

گیت لب تایید کرده بود که حین این مهاجرت احتمالا برخی کاربران شاهد کندی سیستم خواهند بود اما مشکل برای کاربران ایرانی فراتر از این چالش های پیش پا افتاده است. مسئله ای که در این میان دامن گیر توسعه دهندگان ایرانی شده، تحریم کشورهایی نظیر ایران، سودان، سوریه، کره شمالی و کوبا توسط گوگل است که باعث قطع دسترسی آن ها به برخی منابع گیت لب شده است.گوگل دلیل این مسئله را تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرده و گیت لب هم از کاربران خواسته کدهای خود را دانلود یا از پروژه ها پشتیبان تهیه کنند. این تحریم در حالی اتفاق افتاده که بسیاری انتظار داشتند این سایت با داعیه متن باز بودن، سرویس های خود را فارغ از محل اقامت کاربران در اختیار آن ها قرار دهد.


کد مطلب: 156374

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/156374/تحریم-توسعه-دهندگان-ایرانی-سبک-گوگل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir