به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۵۶۳۹۲
تاکنون 179 نفر در هویزه به‌دلیل استنشاق دود روانه مراکز درمانی شده‌اند

هویزه و اهواز قربانیان آتش «هورالعظیم»

گروه جامعه: دود ناشی از وقوع آتش‌سوزی در بخش عراقی «هورالعظیم» که به خوزستان رسیده، دیروز(یکشنبه) باعث تعطیلی ادارات و بانک‌های هویزه شد و تعدادی از مردم این شهرستان را روانه بیمارستان کرد.
هویزه و اهواز قربانیان آتش «هورالعظیم»
این در حالی است که با وجود اینکه برای دومین بار شامگاه شنبه این هفته به کمک بالگردها و هواپیمای آبپاش ایرانی این آتش‌سوزی مهار شد، اما به‌دلیل گرمای بیش از حد منطقه و دیگر عوامل، بار دیگر برای سومین بار آتش شعله‌ور شده است. «کیامرث حاجی زاده» مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه این وضعیت دیروز هویزه را به تعطیلی کشاند، افزود: با توجه به شعله‌ور شدن دوباره آتش، دیروزهواپیمای آبپاش ایرانی «ایلوشن» به منطقه اعزام شده تا آتش کنترل شود.
«ناظم ثبوتی» فرماندار هویزه نیز اعلام کرد که غلظت دود در هویزه بالا رفته و باعث مشکلاتی برای مردم شده است. به‌گفته وی خشک شدن قسمت عراقی تالاب هورالعظیم و نیزار بودن این نقطه عامل آتش‌سوزی‌های گسترده‌است.
 
همچنین بر اساس اعلام «فرهاد صفدری» مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان از ابتدای سوختن نیزارهای تالاب هویزه تا دیروز، 176 نفر از مردم شهرهای هویزه و رفیع به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. دود ناشی از آتش سوزی بخش‌هایی از این استان را فراگرفته، به‌طوری که دود غلیظ در شهرهای جنوبی و غربی این استان کاهش دید را در آبادان به 4 کیلومتر، بستان و دزفول به 6 کیلومترو در اهواز به 8 کیلومتر رسانده است. در این ارتباط، کمترین میزان دید روز گذشته در شهر مرزی بستان با 50 متر به ثبت رسیده است.از طرفی، به علت کاهش شدید آب در تالاب هورالعظیم و خشک شدن بخش اعظم آن، علاوه بر اینکه این تالاب به منشأ گرد و غبار در خوزستان تبدیل شده، اکنون سوختن نیزارهای خشک آن نیز باعث دود گرفتگی شهرهای استان شده است.
 
تنفس اهواز به شماره افتاد
دود غلیظی که از شامگاه شنبه گذشته اهواز و مناطق پیرامون تالاب هورالعظیم را فرا گرفته، تنفس را برای مردم این شهر سخت کرده، به‌طوری که به محیط‌های سرپوشیده اهواز هم نفوذ کرده و مردم را به سرفه‌های شدید انداخته است. سوزش چشم و تنگی تنفس از مشهودترین آثار این دود در اهواز است.
 
مردم خوزستان برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند
همچنین «شهیار میرخشتی» رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان اعلام کرد: با توجه به دود منتشره آتش‌سوزی هورالعظیم در شهرهای هویزه، سوسنگرد و اهواز مردم از خروج غیراضطراری از منزل خودداری کنند. میرخشتی با اشاره به اینکه دود در شهرهای هویزه، بستان، رفیع، سوسنگرد و اهواز جریان دارد و غلظت آن بیشتر به سمت شهرهای سوسنگرد و هویزه است، افزود: جلسات ستاد بحران زیرنظر مدیریت بحران استانداری خوزستان به‌صورت مستمر در شهرهای فوق یا اهواز با حضور دستگاه‌های درگیر از جمله دانشگاه علوم پزشکی آن و مجموعه‌های تحت مدیریت مانند فوریت‌های پزشکی برگزار می‌شود. رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان یادآور شد که داروهای تنفسی در هر 3 شهرستان اهواز، هویزه و سوسنگرد تدارک دیده شده و به اندازه کافی موجود است. میرخشتی تصریح کرد: از نظر پیشگیری اول مواجه نشدن مدنظر است که مردم باید فقط در شرایط اضطرار از خانه بیرون بیایند و در صورت لازم حتماً از ماسک‌های مخصوص تنفسی استفاده کنند و اگر مشکلی برای مردم پیش آمد حتماً باید با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند یا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
 
بررسی راه‌های زمینی اطفای حریق «هورالعظیم»
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با بیان اینکه آتش پس از دو بار مهار، مجدداً در بخش عراقی تالاب «هورالعظیم» شعله‌‌ورشده، گفت: کانون‌های جدید آتش‌سوزی در بخش عراقی این تالاب وجود دارد و باید سریعاً وارد عمل شویم و در این خصوص از امروز(دوشنبه) راه‌های اطفای حریق به‌صورت زمینی بررسی می‌شود. شریعتی در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب هورالعظیم و کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز که دیروز انجام شد، افزود: از طریق سفارت جمهوری اسلامی در عراق، نخست‌وزیر کشور عراق و سرکنسول بصره و تیم‌های دیگر که در کشور عراق نفوذ دارند، تلاش‌های زیادی انجام شد تا توانستیم مجوزهای لازم را از کشور عراق برای انجام عملیات اطفای حریق توسط هلیکوپترهای آبپاش اخذ کنیم و عملیات اطفای حریق در دو مرحله در بخش عراقی تالاب هورالعظیم انجام و آتش مهار شد. وی با اشاره به اینکه متأسفانه برای سومین بار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم شعله‌ور شده، گفت: از دولت عراق و استانداران میسان و بصره خواسته‌ایم که مراقبت بیشتری داشته باشند و از نظر امنیتی و انتظامی مواظبت کنند و اگر ممکن است کسانی که موجب وقوع چنین حوادثی می‌شوند را کنترل کنند. در عین حال در حال فراهم آوردن تمهیدات مجدد هستیم تا دوباره برای اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اقدام کنیم.
برچسب ها: اهواز هورالعظیم