کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصباحی مقدم: افزایش قیمت حامل‌های انرژی جای نگرانی ندارد

قیمت‌بنزین را گران‌‌كنيد مردم مشکلی‌ندارند!

16 شهريور 1392 ساعت 18:55

گروه اقتصادي: در حاليكه سخنگوي دولت هفته پيش رسما اعلام كرد براي جلوگيري از فشار بيشتر به مردم افزايش قيمت بنزين و ديگر حامل‌هاي سوخت منتفي شده است، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مي‌گويد: مردم با افزایش قیمت بنزین مشکلی ندارند!


مصباحی مقدم گفت: دولت مکلف شده 5 درصد قیمت بنزین را بالا ببرد و درآمد خود را طبق قانون بودجه صرف کند. در جای دیگر هم دولت 38 درصد امکان افزایش قیمت حامل های انرژی را دارد تا منابع مورد نیاز هدفمندی را پوشش دهد . این درحالی است که دولت می گوید تا آخر سال 92 وجه پیش بینی شده برای یارانه نقدی را پرداخت می‌کند از طرفی برای تامین منابع مالی آن جز تکلیف به قانون راهی ندارد. دولت اگر قانون را اجرا کند و قیمت حامل ها را افزایش دهد هیچ جای نگرانی وجود ندارد خصوصا قیمت بنزین جای اصلاح دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: رشد مصرف بنزین خیلی بالا رفته و قاچاق هم افزایش یافته است برای جلوگیری از رشد مصرف و قاچاق راهی جز اصلاح قیمت نیست و اگر انجام شود درآمد مورد نیاز هدفمندی تامین می شود و جلوی قاچاق هم گرفته می شود. در قضیه بنزین ما مشکلاتی هم برای واردات داریم که باید سعی کنیم واردات را بالا نبریم. وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی تورم، مشکلات معیشتی مردم هم بیشتر خواهد شد، چه فکری برای آن خواهید کرد، گفت: مردم طی یکی دوسال اخیر مقداری مصرف بنزین را کاهش دادند مشکلی هم برایشان پیش نیامد و خیلی خوب مدیریت می کنند. وقتی قیمت بنزین بالا برود سفرها را به گونه ای ترتیب می دهند که طول سفر کاهش پیدا کند یا تعداد ماشین ها را کاهش می دهند. درضمن بنزین نهاده ای نیست که روی قیمت سایر کالاها تاثیر بگذارد شاید از نظر روانی اثر سویی بگذارد اما قابل کنترل و مهار است.

مصباحی مقدم گفت: تجربه نشان داده که اگر فضای روانی جامعه مثبت باشد این کار خیلی مشکل نیست. سال اول که قیمت بنزین افزایش یافت مگر این طور نبود که ذهنیت جامعه مثبت بود. قیمت بنزین 7 برابر شد اما آیا واکنش مردم افزایش قیمت در سایر کالاها بود یا مگر تورم بالا رفت؟ نه این اتفاقات نیفتاد. این مسئله برای مردم توحیه پذیر بود چون مردم فکر می کردند که قیمت بنزین خیلی بی معنا و بی خود است و کمتر از قیمت آب خوردن شده است.


کد مطلب: 15648

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/15648/قیمت-بنزین-گران-كنيد-مردم-مشکلی-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir