به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۵۶۵۵۱

پیش‌بینی جلال‌پور از بازار ارز در روزهای آینده

گروه اقتصادی: رییس سابق اتاق بازرگانی ایران ضمن کارآمد عنوان کردن بسته جدید ارزی، گفت:‌ اگر روال عادی و طبیعی در کشور وجود داشته باشد، در روزهای آینده افزایش عرضه و کاهش تقاضای ارز را خواهیم داشت و باید منتظر ادامه سیر نزولی قیمت‌ها باشیم.
پیش‌بینی جلال‌پور از بازار ارز در روزهای آینده
محسن جلال‌پور اظهار کرد: مهمترین نتیجه ارائه بسته‌ جدید ارزی این است که کشور در یک شرایط منطقی و علمی در بحث ارز قرار گرفته و پایه سیاست‌گذاری‌ها درست است. آنچه در بانک مرکزی و دولت تصویب شده، همان مسیری بود که باید از ابتدا طی می‌شد، چراکه تصمیمات ابتدایی سال، تصمیمات نادرست و غیرعلمی بود. اما تصمیمات جدید که توسط رییس بانک مرکزی اعلام شد، به جهت ایجاد بازار ثانویه، تعمیق آن و امکان قیمت‌گذاری در عرضه و تقاضا و حذف قیمت دستوری، شرایط مناسب و کارآمدی را فراهم می‌کند.وی افزود: همچون گذشته نگران ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، چراکه اگر نظارت کامل و شفاف بر آن نباشد، دوباره فسادهایی را به وجود می‌آورد. البته رئیس‌جمهور راهکارهای جدیدی را پیگیری کرده که قرار است وزرا برای آن تصمیماتی اتخاذ کنند.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: همیشه هشدار داده شده که رانت‌ها و جریانات بعد از آن، گرفتاری‌های جدیدی برای کشور به وجود می‌آورد؛ بنابراین توصیه ما این است که همیشه آنچه به عنوان یارانه و کمک به مردم پرداخت می‌شود در بحث انرژی، آب، ارز و ... به صورت مستقیم و ریالی باشد تا جلوی اینگونه فسادها و منافذ گرفته شود اما به هر حال این تصمیم به جهت ایجاد بازار ثانویه و تعمیق آن درست بوده و پیش بینی می‌شود که شرایط متعادل‌تر و با ثبات‌تری در کشور ایجاد شود.جلال‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مولفه تاثیرگذار روی قیمت‌ها در بازار ارز میزان عرضه و تقاضاست، گفت: اگر روال عادی و طبیعی در کشور وجود داشته باشد، شرایط مطمئن در فضای کشور به وجود می‌آید و دو  اتفاق را رقم می‌زند؛ هم عرضه زیادتر می شود، چرا که در این مدت بعضی از ارزهای خریداری شده که به عنوان پس انداز یا به جهت حفظ ارزش پول، جمع‌آوری شده بودند، به بازار عرضه می‌شوند و همچنین باب صادرات و جریان‌های صادراتی کشور بازتر می‌شود و افزایش عرضه ارز خواهیم داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: همچنین در مقابل کاهش تقاضا ایجاد می شود، چرا که عده‌ای که به بازار هجوم آورده و نگران افزایش قیمت‌ها بودند، از بازار خارج می‌شوند و تقاضای مصنوعی و کاذب کم خواهد شد؛ بنابراین با اضافه شدن ارز و همچنین کاهش تقاضا، حتما سیر نزولی قیمت خواهیم داشت.وی هشدار داد اگر وضعیت کشور به شرایط تنش و درگیری و گرفتاری های بین المللی هدایت شود، نتیجه عکس خواهد شد و دوباره عرضه کم می‌شود، چراکه عملا برای حفظ سرمایه‌ها، مجدد به تقاضای بازار دامن زده می‌شود و به دنبال آن صادرات نیز دچار گرفتگی خواهد شد. علاوه براین انتقال پول، امر صادرات، حمل و نقل و فروش کالا دچار گره و گرفتاری می‌شود؛ بنابراین عرضه ارز کم و تقاضا افزایش می‌یابد و بازار ملتهب می‌شود.به گفته جلال‌پور، در حال حاضر سمت و سوی بازار به سمت نزولی است که البته طی روزهای آینده اوضاع قطعی تر مشخص می‌شود.
مرجع : ایسنا