کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمام پرچمداران ایران در بازی‌های آسیایی

ایسنا , 17 مرداد 1397 ساعت 9:15

گروه ورزشی: پرچمداری کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به الهه احمدی سپرده شد. او دومین دختر تیراندازی است که پرچمداری کاروان ایران را در بازی های آسیایی بر عهده دارد.


هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی اندونزی شهرهای جاکارتا و پالمبانگ برگزار می شود. ایران با ۳۷۸ ورزشکار در ۴۲ رشته ورزشی در این دوره از رقابت ها حاضر خواهد داشت. در حالی که قرار بود کیمیا علیزاده پرچمدار کاروان ایران در جاکارتا باشد اما او به فاصله ۱۲ روز مانده به بازی های آسیایی در اردوی تیم ملی مصدوم شد. مسئولان کاروان ایران مجبور به تغییر پرچم دار ایران شدند، اما باز هم قرعه به نام دختران افتاد. اکنون الهه احمدی قرار است پرچم سه رنگ ایران را در افتتاحیه این بازی ها به اهتزاز در آورد. الهه احمدی سه مدال نقره و یک برنز بازی های آسیایی و سه طلا، یک نقره و یک برنز مسابقات جهانی را در کارنامه ورزشی اش دارد.

* دومین پرچمداری دختران تیرانداز در بازی های آسیایی
پیش از این در طول ۱۴ دوره حضور ایران در بازی های آسیایی تنها در یک دوره (۱۹۹۸ بانکوک) پرچم داری کاروان ایران به دختران سپرده شده بود. اکنون برای دومین بار است که پرچمداری کاروان ایران به یک بانو تیرانداز سپرده می شود.زهرا محروقی اولین بانوی تیراندازی بود که پرچم ایران را در بازی های آسیایی به اهتزاز در آورد. البته پرچم داری کاروان ایران در حالی به او سپرده شد که نام آرش میراسماعیلی به عنوان پرچم دار کاروان ایران اعلام شده بود. اما بعد از رژه کاروان ایران در تصاویر ثبت شده زهرا محروقی با پرچم ایران در ردیف جلو کاروان دیده می شد. در آن سال‌ها  برخی از مسئولان کاروان ایران یک شب مانده به بازی‌های آسیایی تصمیم گرفته بودند تا یک بانو را برای پرچم داری کاروان انتخاب کنند. آنها شبانه و بدون اطلاع رسانی زهرا محروقی را در ردیف نخست کاروان قرار دادند تا حضور فعال زنان ایرانی در عرصه های مختلف را به نمایش بگذارند.زهرا محروقی (تیراندازی) تنها پرچم دار بانوی کاروان ایران در بازی های آسیایی

* ۱۴ دوره حضور ایران در بازی های آسیایی و ۷ پرچمدار کشتی
در ادوار مختلف بازی های آسیایی، پرچمداران کاروان ایران از میان رشته هایی همچون وزنه برداری، بسکتبال، فوتبال و تیراندازی انتخاب شده است. کشتی آزاد و فرنگی بیشترین سهم را در پرچمداری ایران در چهارده دوره از بازی های آسیایی بر عهده داشته اند. رضا سوخته سرایی نیز تنها کشتی گیری است که سه دوره پیاپی به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شده است. بعد از کشتی گیران، وزنه برداران هم در چهار دوره این بازی ها موفق به حمل پرچم ایران در مراسم رژه شده اند. رشته های  فوتبال و بسکتبال نیز هر کدام تنها در یک دوره این مسئولیت را بر عهده داشته اند. احمدی دومین بانوی تیرانداز ایرانی در بازی های آسیایی است.
رضا سوخته سرایی کشتی

* اسامی پرچمداران ایران در ادوار گذشته بازی های آسیایی:
ایران به جز بازی های آسیایی ۱۹۵۴ فیلیپین، ۱۹۶۲ جاکارتا و ۱۹۷۸ بانکوک در تمامی ادوار بازی های آسیایی حضور داشته است. در ادامه اسامی تمامی پرچمداران ایران در ادوار مختلف بازی های آسیایی را مشاهده خواهید کرد.
ادوار بازی های آسیایینام پرچمداررشتهمدال پرچمدار در آن دوره
۲۰۱۴ اینچئونبهداد سلیمیوزنه برداریطلا
 ۲۰۱۰ گوانگژو صمد نیکخواه بهرامی بسکتبال برنز
۲۰۰۶ دوحه حسین رضازاده وزنه برداری طلا
 ۲۰۰۲ بوسان علی دایی فوتبال طلا
 ۱۹۹۸ بانکوک زهرا محروقی تیراندازی بدون مدال
۱۹۹۴ هیروشیما امیررضا خادم کشتی آزادطلا
۱۹۹۰ پکن رضا سوخته سرایی کشتی آزادطلا
۱۹۸۶ سئول رضا سوخته سرایی کشتی فرنگی طلا
۱۹۸۲ دهلی نو رضا سوخته سرایی کشتی آزادطلا
۱۹۷۴ تهران مسلم اسکندر فیلابی کشتی فرنگی طلا
۱۹۷۰ بانکوک عبدالله موحدکشتی آزادطلا
۱۹۶۶ بانکوک منصور مهدی زاده کشتی آزادطلا
۱۹۵۸ توکیومحمود نامجو وزنه برداری نقره
۱۹۵۱ دهلی نو احمد هوشنگ اردوبادی وزنه برداری نقره


کد مطلب: 156569

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/156569/تمام-پرچمداران-ایران-بازی-های-آسیایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir