به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۵۶۷۰۷
ارائه بسته‌های غذایی برای 50 هزار خانوار نیازمند

زندگی روستاهای سیستان در معرض نابودی است

گروه جامعه: دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: با اجرای طرح نذر آب ۵۲۱ روستا در سیستان و بلوچستان که دچار تنش آبی هستند شناسایی شده است.
زندگی روستاهای سیستان در معرض نابودی است
محمود محمدی نسب در سفر به شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان و در بازدید از روند اجرای طرح ملی نذر آب در روستای داشک این شهرستان افزود: برای برطرف شدن مشکل کم آبی اهالی این روستاها مخازن آب متناسب با جمعیت روستاها با سرانه مصرف ۲۰ لیتر آب در روز به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است که این مخازن با کمک اداره آب و فاضلاب روستایی هر شهرستان در روستاها نصب می شود.

وی با بیان اینکه تصاویری که در روستاهای سیستان و بلوچستان می‌بینیم تصاویر دردآوری است، گفت: خشکسالی‌های بلند مدت، کشاورزی، دامپروری و صیادی این استان را که زمانی از رونق زیادی برخوردار بوده از بین برده است. وی افزود: همچنین ۵۰ هزار خانواده‌های محروم و نیازمند در این استان، شناسایی و بسته‌های غذایی برای هر خانواده در نظر گرفته شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین از نحوه ارائه خدمات رسانی داوطلبان کاروان سلامت سمنان که در مرکز خدمات سلامت روستایی بخش قُرقُری شهرستان هیرمند مشغول به خدمات رسانی به روستاییان بودند بازدید کرد.

همچنین علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان گفت: کاروان‌های سلامت هلال احمر در ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان و در مجموع با ۳۰۴ پزشک به مدت یک هفته به مردم استان خدمات‌رسانی می‌کنند. این کاروان‌ها با مشارکت تیم درمانی و پیراپزشکی داوطلب جمعیت هلال‌احمر ۱۹ استان کشور به سیستان و بلوچستان آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این کاروان‌ها از استان‌های گیلان، سمنان، خراسان رضوی، کردستان، مرکزی، قزوین، خوزستان، قم، فارس، گلستان، همدان، آذربایجان‌شرقی و غربی، تهران، مازندران، اصفهان، کرمان، اردبیل و یزد به تمامی ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان اعزام شدند. در قالب این کاروان‌ها ۳۰۴ پزشک عمومی، متخصص و پیراپزشک به ارائه خدمات رایگان به مردم سیستان و بلوچستان می‌پردازند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: این سازمان برای کاهش آلام مردم دچار خشکسالی سیستان و بلوچستان سه طرح توزیع تانکر آب، سبد غذایی و اعزام کاروان‌های سلامت را در این استان به اجرا در آورد.

پیوندی با بیان این‌که هلال‌احمر به دنبال حل مشکل خشکسالی نیست، افزود: ما اساساً در این زمینه وظیفه‌ای نداریم البته چنانچه دستگاه‌های متولی در این رابطه با راه‌اندازی کمپین‌های آگاهی‌رسان از ما کمکی بخواهند به طور قطع دریغ نخواهیم کرد، بنابر این ورود جمعیت هلال‌احمر به این موضوع برای حل معضل خشکسالی نیست که اساساً وظیفه‌ای در قبال آن ندارد بلکه کمک به آسیب‌دیدگان از این بحران است.

به گفته وی، برای کمک به مردم آسیب‌دیده از خشکسالی سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰۰ تانکر آبرسان خریداری شده که از امروز در ۵۰۲ روستای این استان در حال توزیع است. رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بیش از ۵۰ هزار بسته مواد غذایی با اعتبار افزون بر ۲۰ میلیارد تومان برای خانواده‌هایی که دچار مشکلات معیشتی شده‌اند در حال توزیع است و کاروان‌های سلامت به منظور افزایش سطح سلامت مردم منطقه راه‌اندازی شدند.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در حد بضاعت خود وارد منطقه شده و امید است با همیاری مردم بتواند این خدمات را استمرار بخشیده و افزایش دهد. کمپینی که تحت عنوان نذر آب طراحی شده به دنبال این است تا با افزایش سطح مشارکت‌های مردمی به استمرار این خدمات کمک کند .

وی افزود: مردم ایران می‌توانند با ارسال عدد چهار به شماره ۲۰۹۹۹۹۹ روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب‌دیدگان از خشکسالی در نواحی جنوب شرق کشور کنند. این طرح صرفاً مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه نظیر این اقدام در بخش‌هایی از کرمان و خراسان‌جنوبی نیز مورد توجه است.

طرح نذر آب، طرحی است که با کمک سازمان جمعیت هلال احمر در سراسر کشور از جمله سیستان و بلوچستان  با هدف کاهش اثرات ناشی از خشکسالی اجرای آن آغاز شده است. همزمان با اجرای این طرح و با حضور کاروان سلامت و خیران این جمعیت ، خدمات درمانی به نیازمندان ارائه و بسته های غذایی هم در مناطق کم برخوردار این استان توزیع می شود.
مرجع : ایسنا