به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۱۵۶۷۱۱

60 درصد مردم صربستان روزنامه‌خوان هستند

60 درصد مردم صربستان روزنامه‌خوان هستند
گروه بين‌الملل: صربستان یکی از کشورهای منطقه بالکان است که به رغم استفاده زیاد از شبکه های اینترنتی و کاهش تیراژ روزنامه ها ، بیش از 60 در صد ساکنین این کشور روزنامه خوان هستند و اخبار و گزارش ها را از نشریان کاغذی دنبال می کنند.
 
به گزارش ایرنا، آماری که از سال گذشته در صربستان در دسترس است، نشان می دهد که در سال 2017 نزدیک به 400 هزار نسخه روزنامه در شهر بلگراد پایتخت صربستان فروش رفته است. در همین حدود 40 هزار نسخه از تمامی نشریات هفتگی سیاسی و اقتصادی در کشور به فروش رفته است. در حال حاضر در صربستان با 6 میلیون و 995 هزار و 808 تن جمعیت ، روزانه 10روزنامه چاپ می شود، این در حالیست که در 10 سال پیش 21 روزنامه در این کشور منتشر می شد. بزرگترین دلیل کاهش روزنامه را می توان در گسترش فناوری و شبکه های اینترنتی دانست زیرا که مردم در زمان کوتاه می توانند به جدیدترین خبرهای داخلی و جهان دسترسی پیدا کنند.

روزنامه نووستی چاپ بلگراد در گذشته دور به تنهایی به اندازه تمامی 10 روزنامه امروز تیراژ داشت و تیراژ برخی از نشریات هفتگی به بیش از 100 هزار نسخه می رسید. اکنون شمارگان روزنامه «اینفورمر» 105 هزار ، «کوریر» 66 هزار، «نووستی» 65 هزار ، «بلیتس» 55 هزار، «پلیتیکا» حدود 40 هزار، «تلگراف صربستان» 30 هزار و «الو» با 40 هزار نسحه است. که این آمار ضعیف ترین تیراژ در تاریخ مطبوعات بلگراد محسوب می شود.

کارشناسان رسانه ای راه های مختلفی را برای احیای وضعیت نشریات در صربستان پیشنهاد کردند که تبلیغات و متنوع کردن محتویات از جمله پیشنهادت ارائه شده هستند. از طرف دیگر می بینیم که گسترش اینترنت و توسعه روز افزودن فناوری های نوین تنها بر کاهش تیراژ نشریات تاثیر نداشته بلکه شمار تماشاگران تئاتر و سینماها نیز را کاهش داده و موجب تعطیلی سالن های سینما و ئتاتر در صربستان شده است.
برچسب ها: صربستان