به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۱۵۶۷۱۵
کلانتری: نمی‌توان بیشتر از ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کرد.

آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی بوده است

گروه جامعه: رئبس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز هوا،‌ خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار مشکلات جدی شده‌اند،گفت: محیط زیست امانت نسل‌های دیگر است . ما بدترین امانتدار بوده‌ایم و چیزی از این امانت را باقی نگذاشته‌ایم.
آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی بوده است
عیسی کلانتری که به عنوان مهمان ویژه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها حضور پیدا کرده بود، گفت: در کشور از انرژی استفاده نابه جا شده که این کالر باعث تخریب محیط زیست شده است. سال‌ها استفاده از آب‌های زیرزمینی و بهره گیری از تکنولوژی‌های وارد شده باعث شده از آب‌های زیرزمینی بهره بیش از حد گرفته شود و در پی آن امروز شاهد خارج کردن درختان افتاده در جنگل‌های شمال کشور هستیم. در حقیقت بهره گیری بیش از حد از محیط زیست باعث تخریب آن شده است.

وی افزود: قطعا بهره‌گیری از تکنولوژی بدون وجود فرهنگ استفاده از آن باعث خواهد شد به محیط زیست ضربات سنگینی وارد شود. سیاست‌های غیرپایدار در کشور ما موجب شده که در طول سالیان گذشته شاهد فرسایش آب و خاک باشیم. بی‌تردید در این روند مردم مقصر نیستند. سیاست‌های تحمیلی و سیاست‌های حاصل از محدودیت‌ها سبب شده که اولین قربانی در کشور، محیط زیست باشد. هنگامی که در سال ۵۹ موضوع خودکفایی گندم مطرح شد حمله همه جانبه‌ای به مراتع و کشتزارها انجام شد تا کشور به استقلال دست پیدا کند اما از سوی دیگر با تخریب خاک و مراتع مواجه شدیم به شکلی که این موضوع ما را تبدیل کرد به اولین کشور در جهان در حوزه تخریب خاک.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های سالیانه ۱۲ تن در هر هکتار به صورت سالانه شاهد فرسایش خاک هستیم،گفت: سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته باعث بروز چنین روندی در کشور شده  است بطوری‌که سالانه ۱۲ تن در هر هکتار فرسایش خاک داشته باشیم. متاسفانه بدون توجه به پیامدهای اعمالی که انجام می‌دهیم و بدون توجه به حرف کارشناسان موجب شدیم که محیط زیست کشور بیش از هر زمان دیگری با مشکلات جدی روبرو شود. سیاست‌های احساسی و ناپایدار و کوتاه مدت وضع محیط زیست کشور را به گونه‌ای درآورده که امروز خیلی شرایط بدتر از آن چیزی است که اعضای شورای عالی استان‌ها گمان می‌کنند.

کلانتری افزود: متاسفانه اطلاعات نادرست به مردم می‌دهیم. ۵۰ سال پیش میزان منابع آب‌های زیرزمینی حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بود. روند بهره گیری از منابع آغاز شد و به جایی رسیدیم که نهایتا در زمان وزارت آقای چیت‌چیان در وزارت نیرو این رقم به زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب رسید.

وی با طرح این سوال که چرا ما آلاینده‌ها را در شهر تهران مشاهده می‌کنیم، اظهارکرد: متاسفانه انتظار می‌رود هر کسی پشت فرمان خودرو می‌نشیند و وارد شهر می‌شود ،دولتی‌ها آلودگی‌های ناشی از خودروی او را کم کنند. کارخانه‌های دولتی هم آلودگی دارند. وقتی مردم بدانند که واقعا با معضل کمبود آب مواجه هستیم قطعا صرفه جویی خواهند کرد اما متاسفانه ما این موضوعات را کتمان می‌کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ۵۰ سال آینده شرایط بسیار بدتری در بخش آب خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فرهنگ مردم ما باید در مصرف اصلاح شود. بی تردید ما این توان را نداریم که هر سال ۹۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب داشته باشیم و باید این روند به ۴۰ میلیارد مترمکعب برسد و برای تحقق این موضوع همه باید کمک کنند.

وی افزود: باید مصرف آب را ۴۰ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و اگر این اتفاق نیفتد با مشکل جدی روبرو خواهیم شد. ما باید واقعیات را به مردم بگوییم و همه معضلات را با آنان مطرح کنیم. تصور می‌کردیم چند شهر دچار کم آبی شده اما همه کشور دچار کم آبی است و به همین جهت باید اطلاعات درست در اختیار مردم قرار گیرد تا جذب کمک آنان را شاهد باشیم.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بحران آب قرار گرفته‌ایم،گفت: نباید مسائل را امنیتی کرد. برای حل مشکل باید تمام اطلاعات را به مردم بدهیم تا اطلاعات شهروندان نسبت به محیط زیست افزایش پیدا کند و در چنین شرایطی اقدامات آنها صد برابر دولت خواهد شد.

برای عمل به دستوران مقام معظم رهبری باید برنامه ششم توسعه را پاره کنیم
کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به تذکرات نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: اگر بخواهیم به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص محیط زیست عمل کنیم باید همین امروز برنامه ششم توسعه‌ای که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است را پاره کنیم. بی تردید اگر بخواهیم به قانون عمل کنیم باید بیش از ۸۰ درصد از صنایع از جمله صنایع گاز و نفت تعطیل شوند. این در حالی است که قانونگذار تاکید کرده که صنایع آلاینده را یک درصد جریمه کنیم اما آیا این جریمه می‌تواند راهکار و درمان مناسبی برای این موضوع باشد؟

وی ادامه داد: پیشتر به عسلویه سفر کردم. بدون اغراق نمی‌توان بیشتر از ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کرد. از نظر قوانین زیست محیطی هم اکنون باید عسلویه تعطیل شود و اگر طبق استانداردهای بین‌المللی بخواهیم عمل کنیم صنایع خودروسازی نیز تعطیل خواهند شد. در این راستا بسیاری از نیروگاه‌ها،‌ پالایشگاه‌ها، ‌تولیدکنندگان موادغذایی و دامداری‌ها نیز باید تعطیل شوند. شاغلان در عسلویه در شرایطی در این وضعیت محیط زیستی زندگی می‌کنند که جایی برای فرار هم ندارند چراکه ده‌ها کیلومتر توسط پالایشگاه در این منطقه احاطه شده و مناطق مسکونی در همین محدوده قرار گرفته‌اند و برای جابه جایی پالایشگاه‌ها نیز نیازمند هزینه هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه گذاری انجام شده است،اظهارکرد: این سرمایه گذاری در این منطقه انجام شد در حالی که برای جابه‌جایی پالایشگاه‌ها تنها یک میلیارد دلار هزینه لازم بود اما با کوتاهی‌های صورت گرفته امروز مردم عسلویه یا باید در شرایط بد محیط زیستی بمیرند و یا جا به جا شوند. راه حل دیگر ترکیب صنعت گاز و پتروشیمی است.

وی تاکید کرد: سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه توسط صنایع گاز و پتروشیمی به استانداری پرداخت می‌شود اما به جای اختصاص این رقم به عسلویه به شهرهای اطراف مانند بوشهر و ... پرداخت می‌شود. امروز برای حفاظت از محیط زیست باید اقتصاد کشور را تعطیل کنیم. در همین مسیر باید کشاورزی تعطیل شود اما از سوی دیگر با انجام این کار اقتصاد کشور فلج می‌شود. امروز می‌دانیم که مشکلات حوزه آب کشور به دلیل کشاورزی است. ۹۰ درصد آبی که در بخش کشاورزی از منابع آبی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به میزان زیادی هدر می‌رود و حتی برای رفع این مشکل از تکنولوژی‌های روز نیز بهره نگرفته‌ایم. امروز اگر بخواهیم براساس قانون عمل کنیم و پالایشگاه تهران تعطیل شود آیا می‌توان صف‌های چند کیلومتری پمپ بنزین‌ها را تحمل کرد؟ قطعا حرف زدن آسان است اما در اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم چراکه مسائل زیست محیطی هیچگاه به صورت مدون مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مردم اصفهان برای آب آشامیدنی نیز با مشکل مواجه هستند، گفت: همه تالاب‌های ما در انتهای رودخانه‌ها قرار گرفتند . این در شرایطی است که رودخانه‌های ما خشک شده‌اند. وقتی سیاست‌های کوتاه مدت و احساسی به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار ترجیح داده می‌شود تولید کشاورزی و لعن و نفرین کشورهای دیگر استراتژی ما می‌شود. در حال حاضر وزارت نیرو علاوه بر سد درودزن دو سد دیگر برای تامین آب برنجکاری احداث کرده است که هر یک از این اقدامات جای بررسی‌های بسیاری دارد.

دشمن کشور اقدامات بدون کارشناسی است
وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به حفظ محیط زیست آسیب‌های بسیاری به کشور وارد کرده است،اظهار کرد: دشمن کشور ما همین اقدامات بدون کارشناسی است. هنگامی که همه چیز را با پول و اقتصاد تعریف می‌کنیم خودمان به کشورمان آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنیم و هیچ چیز برای نسل‌های آینده باقی نمی‌گذاریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آلایندگی برای شوراها و شهرداری‌ها متاسفانه تبدیل به افتخار شده است. مدیرعامل صنعتی را به دلیل آنکه آلاینده نیست اخراج می‌کند چراکه منبع درآمدشان قطع شده است و درحقیقت منافع خود را در آلایندگی جستجو می‌کند. امروز محیط زیست به شدت در معرض تهدید است و نخستین تاثیر محیط زیستی نیز بحران آب است. سرانه آب در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب در سال رسیده است و از سوی دیگر ما به تولیدات کشاورزی افتخار می‌کنیم که کمبود سرانه آب و افزایش تولیدات کشاورزی و اقتصاد ما با یکدیگر سازگاری ندارند. ایران تنها کشوری در دنیاست که صددرصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف می‌کند این در حالیست که متوسط مصرف‌ آب‌های تجدیدپذیر نباید بیشتر از ۴۰ درصد باشد. امروز بسیاری از حیوانات به علت کم‌آبی به روستاها پناه برده‌اند. در چنین شرایطی و با چنین شیوه‌ای چگونه می‌خواهید محیط زیستی باقی بماند قطعا در چنین شرایطی جنگل‌ها را نمی‌توان حفظ کرد. 

کلانتری ادامه داد: در چهار روز تیرماه سال جاری ازن موجود در هوا بیش از ۱۵۰ پی پی ام بود. این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند اما به دلیل آنکه هیچکس این موضوع را نمی‌بیند شهر تعطیل نشد. در حالی که این موضوع در فصل زمستان به دلیل وجود ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون قابل مشاهده است و به آن توجه بیشتری می‌شود. اگر سوخت مصرفی گران نشود بی تردید وزارت نفت نمی‌تواند سوخت موجود را بهبود بخشد.

شمال کشور قربانی پسماند شده است
وی با تاکید بر اینکه شمال کشور قربانی پسماند شده است، افزود: امروز دغدغه شهروندان شمال کشور خود پسماند است که جایی برای دفع آن نیست و مشکل اصلی دفع پسماند است نه تولید انرژی از آن. به دلیل بروز همین مشکل در حال حاضر رودخانه‌های شمال کشور خالی از آبزیان شده است. در چنین شرایطی نماینده مجلس در شمال کشور حرفی را مطرح می‌کند و در تهران حرف دیگری را و نهایتا نیز چیز دیگری در مجلس به تصویب می‌رسد.

کلانتری افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ۱۸ درصد دریاچه ارومیه به دلیل شرایط اقلیمی و ۸۲ درصد آن به دلیل مدیریت غلط انسانی خشک شده است. متاسفانه آب موجود در تالاب‌ها را به مکان دیگری انتقال داده‌ایم و همه رودخانه‌ها را بسته‌ایم. لذا برای احیای تالاب‌ها افرادی که مصرف کننده آب بودند باید آب را به مسیر رودخانه‌ها بازگردانند.

وی ادامه داد: استان گیلان ۹۰۰ میلی متر بارش سالیانه دارد این در حالیست که برای آبیاری شالیزارهای شمال از استان‌های کردستان، قزوین، آذربایجان و زنجان آب به شمال کشور منتقل می‌شود؛ استان‌هایی که تنها ۲۳۰ میلی متر بارش در آنها وجود دارد. سیاست‌های غلط همچون افزایش سبزینگی شهرها موجب ایجاد بحران شد با آب دریاچه ارومیه قلعه‌های تبریز را آبیاری کردیم. با آب شهریار کرج فضای سبز تهران را توسعه دادیم. همه این اقدامات باعث ایجاد معضلات محیط زیستی در کشور شد. در ظاهر فضای سبز تهران خوب است و به آن افتخار می‌کنیم اما به چه بهایی؟ فضای سبز تهران به قیمت خشک شدن شهرهای اطراف تامین شده است.

کلانتری تاکید کرد: حق‌آبه زیست محیطی برای استان خوزستان تعریف نکردیم. حال اگر رودخانه کارون ۱۰۰ متر مکعب آب کمتری داشته باشد بوی تعفن در آن محل می‌پیچد چراکه ۲۰ متر مکعب فاضلاب وارد آن می‌شود. متاسفانه برنامه‌های اجرایی در کشور کوتاه مدت است و قربانی این موضوع محیط زیست‌. ۸۰ درصد مدیران موجود باید روانه زندان شوند اگر قوانین محیط زیستی اجرا شود.

وی به معضل بوی نامطبوع در ورودی اتوبان تهران - قم اشاره کرد و افزود: اتوبان تهران قم ۲۵ سال پیش احداث شد. همواره ۳۰ کیلومتر ابتدایی این اتوبان دچار معضل بوی نامطبوع بود و به دستور مقام معظم رهبری حل این معضل در دستور کار قرار گرفت و امروز نیز بیش از ۶۹ منبع آلاینده در این محل شناسایی شده‌اند. وجود دو کشتارگاه در کنار این اتوبان که در صورت تعطیلی مردم تهران گرسنه می‌مانند همچنین پنج منبع آلاینده لبنیاتی تهران، ۲۲ دامداری و هشت کارخانه آلاینده در این محل باید تعطیل شوند تا بتوان با این بوی نامطبوع مقابله کرد البته به آنها تا نوروز سال ۱۳۹۸ فرصت داده‌ایم. در صورت تعطیلی این صنایع ۶۰۰۰ پرسنل بیکار خواهند شد اما این مساله در حیطه کاری من نیست و وظیفه من تنها مبارزه با آلایندگی‌ها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر با پیامدهای برنامه‌ریزی‌های اشتباه که بر مبنای برنامه ریزی پایدار نبوده مواجه هستیم. امروز مسائل زیست محیطی تنها در قالب حرف مطرح می‌شود. هنگامی که طرح توسعه کشور برمبنای استراتژی‌های زیست محیطی به مجلس ارائه کردیم تمام وزرا اعتراض کردند و حتی یک رای به این طرح داده نشد چراکه باید برای اجرای آن هزینه کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع صدور مجوز شکار اشاره و اظهارکرد : به ازای هر ۱۰۵ قوچ ماده یک قوچ نر کافی است. به همین دلیل در برخی از زیستگاه‌ها که توان تغذیه گله را ندارند مجوز شکار داده می‌شود اما از آنجا که در کشور عده‌ای وجود دارند که ضد دولت عمل می‌کنند این موضوع را بزرگ می‌کنند و طوری جلوه می‌دهند که گویی همه مشکلات زیست محیطی کشور در ۱۰۵ قوچ خلاصه شده است.

کلانتری همچنین به آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خاک عراق اشاره کرد و گفت: بی تردید صددرصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی‌های آتش‌سوزی‌های عراق باشند. ۱۳ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای ایران را برای مهار آتش را داد. این در شرایطی است که این منطقه به دلیل اینکه مین روبی نشده بود امکان بردن ماشین آلات به آنجا وجود نداشت.

وی به معاهده سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و اظهارکرد: اگر بارش ۳۰ درصد کاهش یابد حق آبه کشاورزی،‌ محیط زیست و شهری نیز باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کنند این در حالیست که به علت سیاست‌های نادرست در زابل ۸۵۰ میلیون دلار برای انتقال آب سرمایه گذاری شد تا کشاورزی انجام شود به همین علت آب منطقه دیگر خشک شد.

کلانتری با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به شدت علیه محیط زیست است،گفت: در این برنامه خودکفایی ۹۵ درصدی بر محصولات کشاورزی مطرح شده است که این به آن معناست که ۳۶ میلیون مترمکعب آب اضافی مصرف خواهد شد البته مصرف آبی که وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی ندارد علاوه بر این در تمام سازمان محیط زیست تنها ۶۰۰۰ پرسنل فعالیت دارند و با این میزان نمی‌توان کار نظارتی را به طور کامل انجام داد. از شوراها درخواست می‌کنم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تری نسبت به دولت و حاکمیت انجام دهند. اگر مردم به فکر محیط زیست نباشند دولت قطعا به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
مرجع : ایسنا