به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۱۵۶۷۱۹
محققان دانشگاه "هاروارد" و دانشگاه "بوستون" توسعه دادند

ربات عنکبوتی، دستیار جراحان

گروه علم و فناوری: گروهی از محققان دانشگاه "هاروارد" و "بوستون" با الهام از عنکبوت رنگارنگ استرالیایی موفق به توسعه یک سیستم نرم‌افزاری رباتیک مانند عنکبوت شدند.
ربات عنکبوتی، دستیار جراحان
 این ربات‌ نرم‌افزاری با الهام از رده عنکبوتیان توسعه یافته‌ و قادر به انجام کارهای جالب نیز است.محققان "موسسه ویس" (Wyss Institute) و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد با همکاری محققان دانشگاه بوستون موفق به توسعه این ربات کوچک کاربردی شدند.توسعه این ربات کوچک نشان می‌دهد که ربات‌های حتی در مقیاس خیلی کوچک و اندازه‌های میکرومتری نیز می‌توانند عملکرد قدرتمند و چشمگیری داشته باشند.محققان نام این ربات را "MORPH " نهاده‌اند.محققان این مطالعه گفتند: "عنکبوت طاووسی" (peacock spider) استرالیایی الهام‌بخش آنها برای توسعه این ربات بوده‌است.عنکبوت پیکاک یا عنکبوت طاووسی عنکبوت‌هایی از سرده طاووسیان هستند که به تیره عنکبوت‌های جهنده تعلق دارند.عنکبوت پیکاک بسیار کوچک است و اندازه‌اش از چهار میلی‌متر فراتر نمی‌رود. محل زیست آن در کوئینزلند و نیوساوث ولز اسلیاست. این عنکبوت‌های رنگارنگ را به جرأت می‌توان یکی از جالب‌ترین جانوران استرالیا دانست.

ربات مذکور با استفاده از یک ماده الاستیکی قادر به حرکت دادن بدن خود است. رنگ این ربات هم تاحدودی مانند عنکبوت طاووسی است."شیلا راسو" (Sheila Russo) یکی از محققان این مطالعه گفت: با توسعه یک فناوری ترکیبی جدید که سه تکنیک ساخت مختلف را ادغام می‌کند، ما یک عنکبوت رباتیک نرم‌افزاری تولید کرده‌ایم که تنها از لاستیک سیلیکون با ۱۸ درجه آزادی تشکیل شده است."دونالد اینگبر" (Donald Ingber) مدیر موسسه ویس گفت: در آینده نزدیک می‌توان از ربات MORPH در زمینه‌های پزشکی نیز استفاده کرد، زیرا به دلیل کوچک بودن این ربات می‌توان از آن در آندوسکوپی و جراحی میکروسکوپی نیز استفاده کرد.این مطالعه در مجله "Advanced Materials" منتشر شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ربات جراحی