به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۵۶۷۴۶
محجوب:

تورم سهمگینی را تجربه خواهیم کرد

گروه اقتصادی: رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی می‌کند که با خلق پول پرقدرت توسط بانک‌ها و در پی آن افزایش حجم نقدینگی، اقتصاد ایران در ماه‌های آینده تورم سهمگینی را تجربه کند.
تورم سهمگینی را تجربه خواهیم کرد
علیرضا محجوب پول را مصیبت ۲۰ سال اخیر اقتصاد ایران دانست و گفت: هرجا که اسم پول بوده با خودش مصیبت آورده است چون پول به معنای اعتبار دادن به اعداد است. پس کاغذ هرچه قدر عالی و باکیفیت باشد، بازهم فاقد ارزش ذاتی است.وی افزود: زمانی مسکوکات طلا، ارز و نقره در دست مردم بود. مسکوکات ارزش ذاتی داشتند اما پول ارزش اسمی دارد. به طور روشن و آشکار می‌توان با پول بازی کرد. خصوصا اینکه در سال‌های اخیر رواج پول الکترونیک، بانک‌داری الکترونیک و خدمات الکترونیک موجب شده چرخه جدیدی به نام «پول پرقدرت» یا «خلق پول پرقدرت»، پیدا شود.دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه بخش اعظمی از بحران اخیر ارزی و در پی آن افزایش قیمت‌ها ناشی از ظهور و خلق پول پرقدرت است، گفت: آقای همتی، رئیس جدید بانک مرکزی هم چند شب پیش، در این مورد صحبت کرد و به بانک‌ها نسب به پیامدهای خلق پول پرقدرت هشدار داد. حدس ما این است که رسیدن حجم نقدینگی به ۱۵۸۲ هزار میلیارد تومان تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۷، که بانک مرکزی گزارش آن را ارائه کرده، ناشی از خلق پول پرقدرت توسط بانک‌ها باشد.

محجوب افزود: این همان آسیبی است که به زندگی مردم و به زندگی فقرا به نام افزایش سطح عمومی قیمت‌ها وارد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده نتیجه این فرایند را به شکل تورم سهمگین ببینیم. به هر روی ما انتظار تورم سهمگین را از همین حالا داریم. گزارش‌های خردادماه سال جاری نشان داد که تورم در خرداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیش از دو برابر افزایش یافته است.رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با ادامه این وضعیت تورم نقطه به نقطه تا پایان سال به نزدیک ۴۰ درصد می‌رسد. ما این آسیب را از نواحی دیگر تجربه نکردیم الا از ناحیه افزایش حجم نقدینگی که آنهم ناشی از تولید پول پرقدرت توسط بانک‌ها است.وی در پاسخ به این پرسش که کدام بانک‌ها بیشتر از همه در خلق پول پر قدرت سهمیم بوده‌اند، گفت: دو بانک معروف هستند که مدیران عامل آن در یک شب هزار میلیارد تومان پول پرقدرت خلق کردند.

وی گفت: عدد خلق پول پر قدرت اصلا کوچک نیست. رقم‌هایی مانند ۱۲ هزار میلیارد تومان و... غیره که از آن صحبت می‌کنند، در برابر گزارش‌هایی که ما از میزان خلق پول پر قدرت داریم، بسیار ناچیز است. به بیان دیگر پول خرد محسوب می‌شوند. بنابراین اگر از من می‌پرسید پول‌هایی که توسط بانک‌ها خلق شده و حالا دست مردم است، کاری می‌کنند که مجبور شویم دلار ۷ هزار تومانی را ۷۰ هزار تومان بخریم.دبیر کل خانه کارگر در پاسخ به این پرسش که برکناری علی ربیعی از وزارت کار توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند چه تاثیری روی ادامه اجرای طرح‌های همچون «کالا کارت» بگذارد، گفت: انشاالله هرکسی که به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر می‌شود، مسیر آقای ربیعی را ادامه دهد.رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: به هر صورت بعضی مواقع تغییر مدیریت می‌تواند باعث افت پیگیری‌های پیشین شود. ضمن اینکه امیدواریم وزیر آینده دلسوزتر و تواناتر باشد اما از این حیث نگرانیم که به اینگونه خدمات بی‌توجهی نشان داده شود. البته این بی‌توجهی می‌تواند سهوی باشد، اما به هر صورت بی‌توجهی به دستاوردهای قبلی مردم را دچار مشکل می‌کند.
مرجع : ایلنا