به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۵۶۸۸۷

تداوم سردرگمی در بازار ارز و سکه

گروه اقتصادی: بازار‌های داخلی هفته جدید را با نوعی سردرگمی آغاز کردند. در حالی که بسیاری انتظار داشتند در نخستین هفته کاری کامل پس از ابلاغ سیاست‌های تازه ارزی، تشخیص جهت بازار ساده‌تر شود، روند‌ها هنوز درگیر ابهام هستند. شنبه، بازار طلا روند روزانه افزایشی داشت و همزمان در بازار کاهشی ارز، خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شد.
تداوم سردرگمی در بازار ارز و سکه
این روند‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار همچنان منتظر داده‌های تازه هستند. این دو بازار به‌شدت بر یکدیگر اثر می‌گذارند. روز گذشته در بازار طلا، سکه امامی ارزان‌تر از بهای نهایی هفته گذشته معامله شد، اما به راحتی از کف روزانه بالا آمد.. اما دامنه تغییر کوچک‌تر بهای سکه‌های ربع و نیم نشان داد که سرمایه‌گذاران خرد حتی بیش از دیگر فعالان بازار محتاط عمل می‌کنند تا سرمایه اندک خود را از دست ندهند.این روند به باور کارشناسان به این دلیل شکل گرفته که قیمت‌گذاری صورت گرفته در خصوص سکه‌های پیش‌فروش شده مناسب نبوده است. بازار کاهشی هفته گذشته را همین عامل از روز چهارشنبه افزایشی کرد. چهارشنبه در حالی که تصور می‌شد دو میلیون و ۶۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شده روانه بازار شود، عدم استقبال قیمت‌ها را صعودی کرد.

محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به قیمت غیرقطعی سکه‌های پیش‌فروش شده که یک میلیون تومان آن توسط متقاضیان در زمان ثبت‌نام پرداخت شده و قرار بود در روز سررسید با درصد کمتری از قیمت بازار، مابه التفاوت آن پرداخت شود، گفت: بانک مرکزی نرخ واگذاری این سکه‌ها را سه میلیون و ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و آن‌هایی که پیش‌فروش غیر قطعی انجام داده بودند، متوجه شدند که سود کمتری نسبت به سایر خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده کسب خواهند کرد؛ بنابراین، در عمل سکه‌ای وارد بازار نشد.از سوی دیگر در بازار ارز، قیمت‌ها کاهشی بودند، اما صرافی‌ها با نبود مشتری‌های بزرگ روبرو بودند.بر اساس گزارش خبرنگار ما از بازار بیشتر خریداران شنبه، کسانی بودند که کمتر از ١٠٠٠ دلار خرید داشتند. به این ترتیب، دلار در برخی صرافی‌ها بدون تغییر نسبت به پنجشنبه و در برخی دیگر با ١٠٠ تومان رشد، ١٠ هزار و ٥٠٠ تومان فروخته می‌شد. ثبات نسبی دلار تقریبا همسو با افت تقریبا یکپارچه سایر ارز‌ها بود. در بازار شنبه، یورو با ٣٢٩ تومان کاهش به ١١ هزار و ٦٠٩ تومان رسید و پوند استرلینگ هم با ٢٨٤ تومان کاهش روی قیمت ١٢٩٩٢ تومان ایستاد.همزمان با این تحولات، بهای دلار حواله‌ای برای کالا‌های گروه ١ و ٢ در بازار ثانویه به زیر ٨ هزار تومان رسید.
مرجع : اعتماد
برچسب ها: بازار ارز سکه