به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۵۶۹۲۸
مروری بر آمار جمعیتی جوانان در ایران و جهان: جوانان، ۲۳ درصد جمعیت جهان

یک چهارم جمعیت کشور جوان هستند

گروه جامعه: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال گفت: سازمان ملل متحد، برای تطابق آماری در مناطق ، بدون تعارض با تعاریف دیگر کشورهای عضو، جوانان را افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال تعریف می‌کند و در ایران نیز، این دوره ۱۵ تا ۲۹ سال تعریف شده است.
یک چهارم جمعیت کشور جوان هستند
محمد باقر عباسی با بیان اینکه در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ماه) را به عنوان روز جهانی جوانان اعلام کرد، اظهار کرد: روز جهانی جوانان با اندیشه‌ «ساختن یک دنیای بهتر؛ به همراه جوانان» ایجاد شده است. به این بهانه، سازمان ملل از تمام کشورهای دنیا می‌خواهد تا عملاً در راستای توسعه امکانات و منابع به کمک جوانان و برای جوانان تلاش نمایند.وی ادامه داد: سازمان ملل می‌گوید جوانان امروز با شرایط سخت استخدام، امنیت پایین شغلی و کنار گذاشته شدن از تصمیم گیرهای مهم و حتی شراکت در امور، دچار ضعف در باورها و ضعف در اعتماد به نفس خودشان شده‌اند. بنابراین دولت‌ها، نهادهای خصوصی، دانشگاه‌ها و افراد خیرخواه، می‌توانند با فراهم آوردن شرایط کار و دادن فرصت به جوانان، اعمال نفوذ در مؤسسات و … به این قشر مهم و مالک آینده کشور کمک کنند.   

وی گفت: همچنین با توجه به نقش کلیدی این گروه از افراد در آینده یک کشور، آشنایی با ویژگی های جمعیت شناسی این گروه خالی از لطف نیست.مدیرکل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال افزود: دوره جوانی به عنوان دوره گذار از وابستگی دوران کودکی به استقلال دوران بزرگسالی نامیده می‌شود. ساده ترین راه برای تعریف این گروه، سن است.سازمان ملل متحد، برای تطابق آماری در مناطق ، بدون تعارض با تعاریف دیگر کشورهای عضو، جوانان را افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال تعریف می‌کند. در ایران نیز، این دوره ۱۵ تا ۲۹ سال تعریف شده است.

 آسیا ؛ قاره‌ای با یک میلیارد و 72 میلیون جوان
۲۵درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند
عباسی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ جمعیت جهان حدود ۷ میلیارد و ۶۳۲ میلیون نفر بوده است که ۲۳.۵ درصد از این تعداد را جوانان (۱۵ تا ۲۹ساله) تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: همچنین جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ساله) در قاره آسیا حدود یک میلیارد و 72 میلیون نفر بوده که حدود ۶۰ درصد جمعیت جوان جهان (۱۵ تا ۲۹ساله) را تشکیل می‌دهد. همچنین۲۵ درصد جمعیت ساکن کشور را جوانان (۱۵ تا ۲۹ساله) تشکیل می دهند.

۱۵درصد جوانان کشور ساکن استان تهران هستند
وی ادامه داد: ۱۵.۵ درصد جوانان کشور ساکن استان تهران هستند. همچنین جوانان سیستان و بلوچستان و هرمزگان ۲۸ درصد جمعیت استان‌های خود را تشکیل می‌دهند که بالاترین نسبت در استان بوده و این سهم در گیلان ۲۲ درصد است و پایین‌ترین نسبت در استان است. همچنین در سال ۹۶، ۵۵ درصد نوزادان کشور مادران جوان و ۳۰ درصد پدران جوان داشتند.به گفته وی، بیشترین میانگین سن مادران در زمان ولادت نوزاد خود، با رقم ۳۰ سال مربوط به مادران استان تهران و کمترین میانگین سن نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۵ سال است. این رقم در کشور و بیشتر استان‌ها حدود ۲۸ سال است.مدیر کل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال در ادامه اظهار کرد: از مجموع ۳۷۶ هزار و ۶۷۸ رویداد مرگ ثبت شده در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۹ هزار و ۳۲۷ مرگ مربوط به جوانان یعنی گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله بوده است. همچنین بر پایه دلایل مرگ ثبت شده در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، مهمترین دلایل مرگ جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال عبارت است از حوادث غیر عمدی با ۴۲.۱۸ درصد، بیماری‌های قلبی و عروقی با ۹.۱۰ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۵.۱۶ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۴.۵۷ درصد و خودکشی با ۳.۵۷ درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی با ۲.۸۳ درصد و خشونت به وسیله دیگران با ۲.۱۴ درصد.

در مجموع این دلایل ۶۹.۵۴ درصد از کل دلایل مرگ جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال را شامل می‌شوند.وی تصریح کرد: بررسی دلایل مرگ برحسب جنس نشان می‌دهد که در این گروه‌های سنی و در هر دو جنس مرد و زن، حوادث غیرعمدی و بیماری‌های قلبی و عروقی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم بیشترین علل مرگ ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند. حوادث غیرعمدی در حدود ۴۹ درصد از مرگ های مردان این گروه‌های سنی را به خود اختصاص داده است که در زنان این رقم حدود ۲۶ درصد است.عباسی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۰۹ هزار و ۵۲۹ مرد جوان و ۴۵۵ هزار و ۶۶۸ زن جوان (۱۵ تا ۲۹ ساله) ازدواج کردند، اظهار کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان در سال گذشته ۲۷.۳ و برای زنان ۲۳.۲ سال است. همچنین بیشترین میانگین سن ازدواج بار اول مردان مربوط به استان تهران ( با ۲۹.۲ سال) و کمترین مقدار مربوط به استان خراسان رضوی (با ۲۴.۹ سال) است. برای زنان نیز بیشترین رقم میانگین سن در استان تهران و کمترین به استان سیستان و بلوچستان به ترتیب ۲۵.۵ و ۲۱ سال است.
مرجع : ایسنا