به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۵۶۹۳۸

ایران به سالی ۸ تن طلا می‌رسد

گروه اقتصادی: در حال حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰ تن است که توسط بخش خصوصی، دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی در حال استخراج است و به گفته عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، به زودی به استخراج هشت تن طلا در سال می‌رسیم و احتمال کشف طلا تا هزار تن وجود دارد.
ایران به سالی ۸ تن طلا می‌رسد
عمده‌ترین استفاده از طلا در ایران ساخت جواهرات است. اما گفت‌وگوی جدید دولت‌ها درباره استفاده از این فلز گرانبها به عنوان پشتوانه پول ملی کشورها و همچنین موارد استفاده در صنایع الکترونیک و پزشکی در کنار وجود معادن سرشار در ایران به ویژه در آذربایجان غربی و کردستان باعث شده است پژوهش و سرمایه‌گذاری در این بخش همیشه در حال پیشرفت باشد.در حال حاضر سالانه در دنیا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج می‌شود و ۱۲۱ کشور در امر استخراج طلا مشارکت دارند که چین با 440 تن، بزرگترین تولیدکننده به شمار می‌رود و ایران در رتبه ۴۳ جهان قرار دارد.در این زمینه بهروز برنا - عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران - با اشاره به وجود حداقل ۱۶ محدوده طلایی در کشور،گفت: بیش از هزار محدوده امیدبخش برای طلا توسط سازمان زمین‌شناسی کشف شده که از این هزار محدوده، در زمینه ۱۰۰ محدوده کار اکتشافی انجام شده است.

وی افزود: طبق نتیجه اکتشافات این ۱۰۰ محدوده، در ۲۱ استان وجود معدن طلا محرز شده است و از این ۲۱ استان ۱۲ استان به گواهی کشف و معدن رسیده‌اند.برنا در توضیح وضعیت فعلی ذخایر طلا در کشور گفت: اکنون ۲۴ معدن طلا فعال در کشور داریم که ذخایر قطعی آنها ۲۵۰ تن و ذخایر احتمالی‌شان ۳۴۰  تن است که به زودی به استخراج هشت تن طلا در سال نزدیک می‌شوند.معاون سابق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، معدن زرشوران را بزرگترین ذخیره طلا کشور در کلاس جهانی دانست و گفت: این معدن قصد دارد به تولید سه تن طلا در سال برسد. بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود که این معدن از سال گذشته به تولید سالانه سه تن طلا رسیده‌ است.

فعلا صادرات طلا نداریم
این عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین با تاکید براینکه ایران جزو شش کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا است، گفت: در حال حاضر صادرات طلا نداریم.برنا بیشترین استفاده طلا در کشور را در ساخت جواهرات دانست و گفت: در دنیا بحث‌هایی درباره استفاده از طلا به عنوان پشتوانه پول هم مطرح است. همچنین طلا به علت رسانایی بالا در برخی وسایل الکترونیک استفاده می‌شود؛ اما در ایران بیشترین کاربرد آن در ساخت جواهرات است.وی همچنین درباره حضور دو کشور خارجی برای سرمایه‌گذاری در معادن طلا اظهار کرد: در معدن داشکسن یا ساریگونی، قزاقستان با همکاری یک شرکت ایرانی و با سهم ۷۰ به ۳۰ مشغول به کار است. همچنین یک شرکت چینی در منطقه شرف‌آباد و زرترشت کرمان سرمایه‌گذاری کرده است.این عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین از حضور بخش خصوصی در اکثر معادن کشور خبر داد و گفت: فقط معادن زرشوران، کوه‌دم، هیرد و موته دست بخش دولتی هستند.  
مرجع : ایسنا
برچسب ها: معدن طلا استخراج