به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۱۵۶۹۷۰
درباره پرونده قضایی احمدی‌نژاد باید صبر کرد و زمان آن هم معلوم نیست

اظهارات اژه‌ای درباره پیام ویدئویی احمدی‌نژاد و بازداشتی اعتراضات اخیر

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره ویدیوی اخیر احمدی نژاد، تعداد بازداشتی اعتراضات اخیر، پرونده مشایی، استیضاح ربیعی، گم شدن ۹ میلیارد دلار ارز دولتی و... توضیحاتی ارائه کرد.
اظهارات اژه‌ای درباره پیام ویدئویی احمدی‌نژاد و  بازداشتی اعتراضات اخیر
به گزارش مهر؛ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و بیست و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه برای مقابله با مفسدان، چند بازپرس ویژه تعیین شد، گفت: دادستان تهران مامور پشتیبانی این قضات و نظارت بر کار آنها شد. همچنین معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل هم ماموریت های جداگانه ای در این رابطه پیدا کردند. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برای مقابله با مفسدان، چند بازپرس ویژه تعیین شد، گفت: دادستان تهران مامور پشتیبانی این قضات و نظارت بر کار آنها شد. همچنین معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل هم ماموریت های جداگانه ای در این رابطه پیدا کردند.

بیش از یکصد نفر ممنوع الخروج شده‌اند
وی ادامه داد: تا به امروز ۶۷نفر از افراد متخلف و متهم دستگیر شده و بازداشت شدند. بیش از صد نفر اعم از کارمند دولت و صاحب منصب و غیره ممنوع الخروج شدند. ۲۵پرونده هم کیفرخواست صادر شده است. محسنی اژه‌ای اظهار داشت: برای سرعت و دقت در رسیدگی با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود، باید استجازه از مقام معظم رهبری می کردیم. در موارد خاصی استجازه مطرح و ایشان هم موافقت کردند. معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بعد از موافقت رهبری، نشستی با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد گفت: مقرر شد ۶ شعبه دادگاه با سه قاضی حداقل دارای ۲۰ سال سابقه قضایی تشکیل شود که در چارچوب استجازه این دادگاه ها کار خود را آغاز کنند.

هر مخل اقتصادی مفسد فی الارض نیست
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که مردم قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با مفسدان اقتصادی را تشخیص دهند؟ گفت: قرار شده با نام و نشان و بدون حرف اول اسم و فامیل در دادگاه علنی رسیدگی و منتشر شود. در رابطه با تشخیص مفسد فی الارض هم قانون روشن کننده است. هر مخل اقتصادی، مفسد فی الارض نیست و در قانون مواد آن مشخص است. اگر قصد براندازی نظام و با علم به ضربه زدن به نظام باشد، از مصادیق جرم‌ مذکور است. در قانون مجازات اسلامی هم موادی در رابطه با مفسد فی الارض مطرح است. به هیچ وجه مسامحه و تخفیف در نظر گرفته نمی شود. امیدواریم‌ با انتشار دادگاه‌های علنی، قاطعیت اثر خود را نشان دهد.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا وزیر کار در مجلس استیضاح شد، اتهاماتی در جلسه استیضاح نسبت به نمایندگان و وزیر سابق مطرح شد، آیا مدعی العموم به این موضوع مورد می کند؟ گفت: در ماده ۶۰۶ قانون تعزیرات آمده است که کسانی که از ارتشا، اختلاس و جرایمی از این دست اطلاع داشته باشند، موظف به اطلاع رسانی به مراجع مربوطه هستند. در قانون آمده است اگر اطلاع ندهند طبق قانون انفصال موقت و مجازات حبس تعیین شده است. اگر کسی از مدیران و کارکنان و روسای سازمان ها اطلاعاتی دارند، قانونا موظف هستند به مراجع مربوطه اطلاع رسانی کنند.
اگر اطلاع ندهند خود آن فرد به عنوان متهم تحت تعقیب قرار می گیرد. به همه مدیران می گوییم اگر اطلاعاتی دارید بگویید و گرنه مدعی العموم می‌تواند از این طریق اعلام جرم‌ کند. به دادستان هم سفارش شده است اگر کسانی اطلاعاتی می گویند نسبت به آنها توضیح خواسته شود. اگر دلیل و مدرک محکمه پسندی داشتد، موظف به اطلاع رسانی بودند. چنانچه مدرکی دارید و الان اعلام کردید باید توضیح دهید. مطالب که در مجلس مطرح می شود، در قانون مجلس هم آمده است که خود هیات مجلس باید تشخیص دهد که در راستای وظایف نمایندگی بوده است یا خیر.

رئیس سابق بانک مرکزی احضار و بازداشت نشده است
وی ادامه داد: هیات(رئیسه) خود مجلس باید در مورد آن مطالب روز استیضاح نظر بدهد و سپس دادستانی به عنوان مدعی العموم ورود کند.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته پیش معاون سابق بانک مرکزی دستگیر شده است، در راستای تحقیقات تکمیلی بر روی افراد بیشتر از جمله رییس سابق بانک مرکزی آیا این فرد احضار شده است؟ دستگیری این فرد در راستای پرونده اقتصادی اخیر مطرح است؟ گفت: اینکه دستگیری در دستور کار هست یا نه زمانی مطرح می شود که در تحقیقات مشخص شود و اتهامی بر روی این فرد لحاظ شود، تا این لحظه به عنوان مطلع و شاهد نیاز به احضار مطرح نشده است و تا کنون وی احضار نشده است. بازداشت هم با توجه به عدم احضار مطرح نیست.

پرونده مشایی تعیین وقت نشده است
وی در رابطه با تشکیل پروند برای محمود احمدی‌نژاد گفت: برای احمدی‌نژاد پرونده تشکیل شده است و در دست بررسی است و مثل گذشته می‌گویم که باید صبر کرد و زمان آن هم معلوم نیست. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی اخیر احمدی نژاد که در آن روسای قوای سه گانه را مسئول ایجاد وضعیت نامطلوب کشور دانست و خواستار کناره گیری آقای روحانی شد و اینکه آیا احمدی نژاد احیانا با بیان این طور مطالب مرتکب جرمی شده است؟ گفت: بله اتهامی متوجه وی هست زیرا جنبه عمومی دارد. او به کسی گفته برو. آن فرد هم کنار نمی‌رود و چیز سختی نیست و نباید به این چیزها توجه کرد. هنوز اتفاقی در این پرونده رخ نداده است. محسنی اژه‌ای در خصوص صحبت های امام جمعه لواسانات که گفته بود قوه قضاییه نمره خوبی نمی گیرد، گفت: ممکن است این صحبت ها درست و یا نادرست باشد که به تحلیلی که انجام داده است بستگی دارد. وی گفت: امر قضا کار سختی است که هر کسی که به دادگاه مراجعه می کند و اگر حکم به نفع او صادر نشود راضی نمی شود در مواردی هم کسی که حکم به نفع او هم صادر می شود راضی نیست.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص تعیین وقت دادگاه در پرونده مشایی گفت: اشکالاتی مطرح بود در پرونده و نمی‌دانم رفع شده یا نه. با این حال پرونده هنوز تعیین وقت نشده است. محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا موضوع گم شدن ۹ میلیارد دلار ارز دولتی صحیح است؟ گفت: داذستان تهران یوسفیان ملا از نمایندگان مجلس که انسان فعالی هم هست را خواست و مدرک را جویا شدند. این فرد هم اعلام کرد که من سخن این چنینی نگفتم. با این حال آنچه در رسانه‌ها مطرح شده است صحیح نیست و برخی از دولتمردان فعلی چنین حرفهایی را با رقم هجده میلیارد اعلام می کردند که نه آن موضوع و نه این صحت ندارد.وی افزود: قوه قضائیه به دنبال بررسی موضوع تخصیص ارز در ثبت سفارشات است. وی ادامه داد: در یک زمانی محدودیت و در زمانی ممنوعیت برای ثبت سفارش مطرح بود. افرادی آمدند و اقداماتی انجام ذادند. دست اندرکاران این قضیه چه کسانی هستند، باید مشخص شود چه کسانی ثبت سفارش، ترخیص و واردات را انجام دادند. این ها همان مسایلی است که کار قوه قضاییه را سخت می کند.

تعداد بازداشتی اعتراضات اخیر
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اخیرا در برخی از شهرها شاهد برگزاری اعتراضاتی بودیم، در کرج هم گفته می‌شود که جوانی با سلاح جنگی کشته شده است، در اعتراضات اخیر چند نفر بازداشت و چند نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفتند؟ گفت: در رابطه با زد و خورد با نیروهای انتظامی، معمولا این گونه رفتارها از سوی مردم عادی نیست و عمدتا نفوذی‌های دشمن این کارها را می کنند و مردم باید کار دشمن، نفوذی‌ها و ستون پنجمی ها را از هم تشخیص دهند. دشمن گلوی خود را در این رابطه درید اما موفق نبود.

وی در خصوص تعداد بازداشتی ها گفت: در رابطه با بازداشتی هاب در صحنه در ساعات اولیه با این معنا نیست که اینها بازداشت شده و تا آخر بازداشت بمانند. خیلی از اینها به زندان نمی‌رسند و گاهی برخی هم اشتباهی دستیگر می‌شوند، این معنایش این نیست که اقدامش خلاف قانون است.تعداد بازداشتی که الان در زندان باشند بسیار بسیار کم است. بازداشتی‌ها هم معمولا لیدرها و یا کسانی هستند که در صحنه جرمی کرده باشند. اگر حقیقتا دشمن بخواهد ادامه بدهد مردم حواسشان باشد که فریب نخورند. اگر جرمی رخ دهد قطعا نیروهای امنیتی و نظامی ورود کرده و برخورد قاطع می کنند. محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده رئیس سابق حراست بانک مرکزی قبلی احضار شده است؟ گفت: این فرد احضار شده و از وی تحقیقاتی به عمل آمده است.