به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۵۷۰۲۶
بازار موتورسیکلت آب و روغن قاطی کرد

مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!

گروه اقتصادی: در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت به عنوان یکی از ابزارهای درآمدی و کاهش هزینه‌ خانوارهای ایرانی به لحظه قیمت‌گذاری می شود و به گفته فعالان این صنف، کالایی از سوی کارخانه‌ها به بازار عرضه نمی‌شود، چون قطعاتی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریده شده و اکنون در گمرک است، تا زمانی که مابه‌التفاوت نرخ اعلامی از سوی گمرک را پرداخت نکنند، اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهند.
مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!
یکی از وسایلی که از سال‌های نه چندان دور به خیابان های کشور راه پیدا کرد و جزئی از زندگی بسیاری از شهروندان شده، موتورسیکلت است. موتورسیکلتی که برای بسیاری به منبع درآمدی تبدیل شده و همچنین برخی دیگر با این وسیله هزینه‌های رفت و آمد خود را کاهش می‌دهند.موتورسیکلت با افزایش روز افزون قیمت خودرو در ایران برای بعضی ها نقش وانت و برای برخی دیگر نقش خودرو خانواده را ایفا می‌کند. این وسیله دو چرخ که هر چند وقت یکبار قوانین متفاوتی را در تولید، فروش و رفت و آمد تجربه می کند، حال و روز خوشی را برای بازار آن نمی توان متصور بود و دود روغن سوخته این بازار به چشم مصرف کننده نهایی که به ناچار رو به خرید و استفاده از این وسیله نقلیه  آورده، می رود.

کالایی برای فروش نیست
بازار موتورسیکلت در حال حاضر آنقدر ملتهب است که با وجود خریدار، فروشنده‌ای برای فروش موتورسیکلت وجود ندارد و این موضوع به دلیل شکم سیری فروشندگان نیست، بلکه فروشنده آنچنان کالایی برای فروش ندارد و از سوی دیگر اطلاع دقیقی از قیمت محصول ندارد.اگر سری به بازار موتورسیکلت تهران که یکی از آن ها خیابان ۱۷ شهریور است، بزنید متوجه خواهید شد که هر فروشنده بدون هیچ منطق و دلیلی برای خود قیمتی اعلام می کند. به طور مثال موتورسیکلت با حجم ۲۰۰ سی سی که طراحی و تولید کشور هند است و در ایران مونتاژ می شود و حتی برخی از قطعات آن در ایران داخلی سازی شده حدود سه ماه پیش با قیمت حداکثر ۱۰ میلیون تومان فروخته می شد اما هفته گذشته قیمت این محصول به ۱۴ میلیون تومان  ودر حال حاضر برای این موتورسیکلت هندی - ایرانی قیمتی در محدوده ۱۶ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان اعلام می شود.

موتور سیکلت‌های گران‌تر از خودرو!
همچنین در بازار ایران یک مدل موتور سیکلت با حجم ۲۴۹ سی سی وجود دارد که اجازه رفت و آمد در سطح شهر را دارد و با دو سیلندر جزو گران قیمت‌ترین موتورسیکلت‌های اقتصادی بازار ایران شناخته می‌شود. این موتورسیکلت که سه ماه پیش قیمتی در حدود ۱۸ میلیون تومان داشت، در حال حاضر بیش از پراید صفر کیلومتر که دارای چهار چرخ است، قیمت دارد و ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسد.در کنار این موتورسیکلت های خوش آب و رنگ مونتاژی، موتورسیکلت های دم دستی و ارزان قیمت که با نام طرح هوندا شناخته می شود، دیگر آنچنان ارزان قیمت نیستند و برای تهیه یک دستگاه از این مدل موتورسیکلت ها باید حداقل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد، موتورسیکلتی که قیمت آن در یکی - دو سال گذشته در بدترین حالت دو میلیون تومان بود.

قیمت‌گذاری به شیوه جدید!
در باره شرایط فعلی بازار، یکی از فروشندگان موتورسیکلت به ایسنا، گفت: در حال حاضر قیمت ثابت و مشخصی برای انواع موتورسیکلت وجود ندارد و باید با کسب اطلاع از قیمت همکاران، یک قیمت میانه را به مشتری نهایی اعلام کرد.وی ادامه داد: کارخانه‌ها کالایی در اختیار فروشندگان قرار نمی دهند و بازار با کمبود محصول مواجه شده و این در حالی است که کارخانه‌ها مدعی هستند که قطعات موتورسیکلت با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده و به گمرکات کشور رسیده اما زمانی امکان ترخیص آن وجود دارد که مابه‌التفاوت نرخ ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ ۹۰۰۰ تومانی برای دلار پرداخت شود.

تقاضای موتورهای کابراتوری بیش از انژکتوری است
نکته قابل توجه آن است که کالایی که با ارز کمتر از ۴۰۰۰ تومان در روزهای گذشته به بازار وارد شده و با وجود آنکه باید با نرخ دلار ۴۰۰۰ تومان به فروش می رسید، قیمت بیشتری را به خود گرفته است و چرایی دارد که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هیچ نظارتی بر بازار موتورسیکلت ندارد و این بازار را مثل دیگر بازارها همچون لبنیات و پوشاک رها کرده است.در رابطه با وضعیت بازار موتورسیکلت محمد خادم منصوری - رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت - نیز به ایسنا گفت: بنابر تصمیماتی که اتخاذ شده، از تولید موتورسیکلت کاربراتوری به واسطه عدم پلاک گذاری اینگونه موتورسیکلت ها جلوگیری شده و آخرین تولیدات در چند وقت اخیر به بازار عرضه شد و این در حالی است که همچنان تقاضا برای موتورسیکلت کاربراتوری بیش از موتورسیکلت های انژکتوری است.

موتورهای طرح هوندا نباید بیش از ۳.۵ میلیون باشد
وی با بیان اینکه با افزایش تقاضا برای یک محصول، افزایش قیمت رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت محصولات در تمام بازارها همچون طلا، مواد خوراکی و خودرو روند صعودی به خود گرفته که افزایش قیمت در اقتصاد عاملی بر گرانی موتورسیکلت شده است.خادم منصوری در پاسخ به این سوال که چرا محصولات ارزان قیمتی که در ایران تولید می شوند، با قیمتی در حدود پنج میلیون تومان فروخته می شوند؟ گفت: موتورهای طرح هوندا قیمتی در محدوده سه  میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و اگر با قیمت پنج میلیون تومان فروخته می شود، مشتری برای آن ها وجود نخواهد داشت.

قطعات موتورسیکلت‌ها اجازه خروج از گمرک ندارند!
داو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با افت نرخ دلار از محدوده ۱۲ هزار تومان به ۹۰۰۰ تومان افت قیمت موتورسیکلت را به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: دلار ۹۰۰۰ تومانی همچنان برای تولید گرانی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومانی را به همراه دارد و قطعاتی که با نرخ ۹۰۰۰ تومانی خریداری شده به بازار وارد نشده است.رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، گرانی اصلی موتورسیکلت را افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه دانست و بیان کرد: تولیدکنندگان محصول و قطعات را با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی خریداری کرده اند و در حال حاضر در گمرکات کشور است و تا زمانی که مابه‌التفاوت نرخ اعلامی از سوی گمرک را پرداخت نکنند، اجازه ترخیص کالا وجود ندارد.

کمبود تولید و عرضه موتورسیکلت در بازار
وی تاکید کرد: قیمت گذاری محصولات کارخانجات داخلی با توجه به نرخ تولید از سوی انجمن تولیدکنندگان زیر نظر سازمان حمایت محاسبه می شود که در سطح شهر فروشنده باید با سود هفت درصد به مشتریان عرضه نکنند.رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت در پاسخ به این سوال که آیا حجم تولید کارخانه‌ها در ماه های اخیر پاسخگوی نیاز بازار است؟ گفت: طی چهار ماه گذشته میزان تولید کارخانه‌ها جوابگوی نیاز بازار نبوده و در حال حاضر با کمبود موتورسیکلت در بازار مواجه هستیم.
مرجع : ایسنا