به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۱۵۷۰۳۳
رئیس فراکسیون کارگری مجلس: دولت بیش از نرخ تورم اجازه افزایش قیمت ندارد

20 میلیون مصرف اضافی بنزین در کشور است

گروه اقتصادی: رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه دولت بیش از نرخ تورم اجازه افزایش قیمت ندارد، هشدار داد: هر اقدامی که به افزایش قیمت بینجامد سطح عمومی قیمت‌ها را هم افزایش می‌دهد و زندگی کسانی را که حقوق کمتری دریافت می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد.
20 میلیون مصرف اضافی بنزین در کشور است
علیرضا محجوب درباره سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: برقراری نظام سهمیه یعنی اینکه مشخص باشد هر خودرویی چه میزان مصرف می‌کند و مصرف بیش از سقف تعیین شده مشمول پرداخت نوعی عوارض خواهد شد، یعنی  کاری می‌کنند که مصرف بالا نرود، زمانی که شهرداری طرح جدید ترافیکی را اجرا می‌کرد، عنوان می‌شد که شورای شهر و شهرداری بدنبال این است که پول بیشتری بگیرد اما مشخص شد که بدنبال ایجاد محدودیت در رفت و آمدها است.

مصرف کنونی بنزین بوی قاچاق می‌دهد
وی افزود: مصرف فعلی بنزین کمی شگفت انگیز است و بوی قاچاق و خروج از مرزها می‌دهد، این میزان مصرف؛ عده‌ای را ثروتنمد و عده‌ای را جلوی چشم مردم رانتخوار بار می‌آورد و سیستم را خراب می‌کند، بنابراین اگر ایده‌ای برای افزایش قیمت وجود دارد فقط برای جلوگیری از قاچاق و مصرف اضافه است. ضمن اینکه باید گفت مصرف اضافه از قاچاق هم بدتر است.

20 میلیون لیتر اسراف در بنزین
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا 20 میلیون لیتر مصرف اضافی داریم که این رقم 20 میلیون لیتر را می‌توان با تدابیری محدود کرد، گفت: ما از نظر تامین و تولید بنزین برای سال‌ها مشکلی نداریم اما موضوع آب و هوا است؛ به همان اندازه‌ای که بتوانیم از این مصرف اضافه کم کنیم می‌توانیم آلودگی هوا را نیز بیشتر کنترل کنیم.وی تصریح کرد: این رقم بیهوده مصرف می‌شود، بنابراین اگر شیوه‌ای برای کنترل مصرف اعمال کنیم، از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌شود و یا مردم از وسایل نقلیه شخصی خود بهتر استفاده کرده و تعمیرات لازم را انجام می‌دهند تا مصرف را پایین بیاورند.محجوب با بیان اینکه چرا باید بنزین را بیخود بسوزانیم  و منابع را هدر بدهیم؟ یادآور شد: از آن مهمتر اینکه اگر در شهرهای بزرگ مثل تهران روزی یک میلیون لیتر کاهش مصرف داشته باشیم به هوا و زندگی مردم کمک کرده‌ایم.

دولت اجازه افزایش نرخ بنزین بیش از تورم را ندارد
وی در ادامه با بیان اینکه دولت اجازه دارد برابر تورم قیمت بنزین را افزایش دهد، گفت: اگر تورم بالا برود دولت می‌تواند درصد بیشتری افزایش قیمت داشته باشد، ولی بالاتر از تورم اجازه افزایش ندارد و باید مصوبات جدید بگیرد.

تاثیر افزایش احتمالی قیمت بنزین بر اقشار آسیب پذیر
رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه در خصوص تاثیر افزایش احتمالی قیمت بنزین بر زندگی اقشار آسیب پذیر بیان کرد: در اقتصاد قیمت‌ها مثل آب اقیانوس‌ها و دریاها از قانون ظروف مرتبط تبعیت می‌کند، یک پارچ آب اضافه شود به آب همه اقیانوس‌ها و دریاها اضافه کرده‌ایم، بنابراین هر اقدامی که به افزایش قیمت بینجامد سطح عمومی قیمت‌ها را هم افزایش می‌دهد و زندگی کسانی را که حقوق کمتری دریافت می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افزایش احتمالی قیمت برای کاهش مصرف است
وی در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تمام نیازهای موجود و آتی را پاسخ داده و صادرات بزرگی خواهیم داشت، گفت: در هر حال افزایش تولید بنزین باید درآمد ارزی ما باشد، ما حق نداریم آب و هوای مردم را با مصرف اضافه به خاطر تولید بیشتر خراب کنیم و این مهمترین منطق است که افزایش احتمالی قیمت از سوی دولت برای کاهش مصرف است.
مرجع : ایلنا