به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۵۷۰۴۷

نیمی از تهرانی‌ها به کوچ فکر می‌کنند

گروه جامعه: بر اساس نتایج یک پیمایش ؛ پایتخت نشینان رضایت بیشتری از محله‌شان نسبت به شهر تهران دارند به طوری که میانگین نمره تهرانی ها به‌ راحتی زندگی در کلانشهر تهران عدد ۱۲.۲ (از صفر تا ۲۰) است. در این میان ۵۷.۹ درصد از پاسخگویان به ترک تهران و زندگی در شهر دیگری فکر می‌کنند.
نیمی از تهرانی‌ها به کوچ فکر می‌کنند
تهران در همه این سال‌ها مشکلات مشابهی داشته است. گزارش روزنامه‌های قدیمی از وضعیت پایتخت را که بخوانیم می‌بینیم آن موقع‌ها هم شهردار تهران از ترافیک گفته است و از فاصله شمال و جنوب پایتخت.۴۷ سال پیش هم شهروندان سؤالشان از شهردار این بوده، که عوارضی که می‌دهند کجا می‌رود و چرا کیفیت آسفالت‌های این شهر پایین است.از آن زمان تا به امروز تهران را با آلودگی هوایش می‌شناسند. با این وجود تهرانی‌های قدیم بیش از امروز شهرشان را دوست داشتند، تهرانی‌های این دوره نسبت به شهر و همشهری‌هایشان بی‌تفاوت هستند.خیلی‌هایشان دوست دارند از این شهر بروند و اگر انگیزه کار نبود شاید زودتر از اینها از پایتخت کوچ می‌کردند. این بخشی از یافته‌های یک نظرسنجی گسترده از شهروندان تهرانی است.

حادترین مشکل تهران؛ آلودگی هوا و ترافیک
بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ‌، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکل شهر تهران از نگاه مردم سه دسته اصلی است؛ حادترین مسائل شهر آلودگی هوا و ترافیک است که بیش از ۹۳ درصد از پاسخگویان، حاد بودن آن را زیاد می‌دانند.فاصله طبقانی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی‌تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر و آسیب‌پذیری در برابر زلزله مشکلاتی هستند که شهروندان تهران معتقدند به حادی آلودگی هوا و ترافیک نیستند اما تهران مشکل زیادی در این چهار حوزه دارد.درنهایت چهار مشکل جرم و جنایت، ناامنی هنگام تردد در شهر، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی در رده سوم اهمیت است.

مزیت تهران؛ شغل و درآمد
مهم‌ترین ویژگی‌های خوب شهر تهران از نگاه شهروندان به ترتیب فرصت شغلی و درآمد بیشتر (36.5‌درصد)، امکانات بیشتر نسبت به سایر شهرها (31.8‌درصد) امکان پیشرفت بیشتر (13‌درصد) و پایتخت‌بودن (11.2‌درصد) است. 3 درصد پاسخگویان معتقدند تهران هیچ خصوصیت خوبی ندارد و 4.4 درصد هم هیچ‌کدام از موارد یادشده را مزیت تهران نمی‌دانند.33.8 درصد پاسخگویان میزان رضایت خود از محله را کم، 44‌درصد متوسط و 22.2 درصد زیاد اعلام‌‌کرده‌اند.

تهرانی‌ها از محله‌شان بیش از شهر راضی هستند
به‌طورکلی شهروندان رضایت بیشتری به محله‌شان نسبت به شهر تهران دارند و میانگین نمره شهروندان تهرانی به‌راحتی زندگی در شهر تهران، از صفر تا 20 عدد 12.2 است. 57.9 درصد پاسخگویان به ترک تهران و زندگی در شهر دیگری فکر کرده‌اند.

چهار ویژگی شهردار خوب از نگاه شهروندان
بر اساس نتایج این نظرسنجی شهروندان تهرانی به عملکرد 12 ساله قالیباف از صفر تا 20 نمره 13 را داده‌اند و 36.8 درصد پاسخگویان مایل بودند قالیباف همچنان یک دوره دیگر شهردار تهران باقی می‌ماند.مهم‌ترین ویژگی یک شهردار خوب برای تهران از نظر مردم به ترتیب مدیریت قوی، مبارزه با فساد، حمایت از فقرا و محلات فقیرنشین و ارتباط خوب با دولت است.شهروندانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند در پاسخ به این پرسش که ' اولین اقدامشان برای شهر درصورتی‌که شهردار می‌شدند چه بود؟ '، اقدام برای کاهش ترافیک (12.1 درصد) رسیدگی به مناطق فقیرنشین (10.3 درصد) مبارزه با فساد اداری (10 درصد) ساماندهی متکدیان، معتادان، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار (7.9‌درصد) و اقدام برای کاهش آلودگی هوا (7.2 درصد) و توجه به نظافت و زیباسازی شهر (6.3 درصد) است.

افزایش عوارض تنها برای ثروتمندان
اولویت‌های مردم برای بودجه‌بندی، ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله و آتش‌سوزی است و در گام دوم افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی، نظافت و زیباسازی شهر و ساخت پارک و مراکز تفریحی است.62.6 درصد مردم با افزایش عوارض برای همه شهروندان به‌عنوان یک شیوه کسب درآمد برای شهرداری مخالفند اما با افزایش عوارض برای ثروتمندان 66.1 درصد موافق هستند. با این ‌وجود 62.7 درصد پاسخگویان با فروش تراکم مخالفند، همچنین 61.6 درصد نیز با فروش زمین‌های خالی به برج‌سازان مخالفند.پیشنهاد شهروندان برای کسب درآمد شهرداری افزایش عوارض فقط برای ثروتمندان و در اولویت‌های بعدی فروش اموال و دارایی شهرداری، افزایش عوارض برای همه شهروندان است.

ساکنان کدام مناطق نگران افزایش جمعیت هستند
ساکنان منطقه یک و 22 بیشتر از سایر مناطق جمعیت زیاد را مسئله‌ای برای شهر تهران می‌دانند، ساکنان مناطق عمدتا فقیرنشین 19 و 20 به همراه ساکنان مناطق 21 و 22 بیشتر از سایرین فاصله بین شمال و جنوب را مسئله‌ای برای تهران تصور می‌کنند. ساکنان منطقه 22 کمتر از دیگران جرم و جنایت را مسئله‌ای حاد برای شهر تهران می‌دانند درحالی‌که ساکنان مناطق 12، 6 و 14 در نقطه مقابل قرار دارند.
مرجع : هفته‌نامه‌حمل‌ونقل
برچسب ها: تهران