به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۱۵۷۱۱۷
رییس اتاق بازرگانی ایران:

می‌خواهند بخش خصوصی فقط مجری باشد

گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: همه خواستار مشارکت با بخش‌خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی هستند ولی از این بخش می‌خواهند در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور فقط مجری باشد که اینگونه نمی‌شود.
می‌خواهند بخش خصوصی فقط مجری باشد
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی ایران عصر امروز همزمان با «روز ملی تشکل‌ها» در چارچوب برگزاری نخستین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی، میزبان 200 تشکل بخش خصوصی است. در این نشست رئیس اتاق بازرگانی ایران، وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و پزشکیان، نایب رئیس مجلس و فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس حضور دارند و قرار است برای نخستین بار از فهرست ملی تشکل‌ها رونمایی و از پیشکسوتان تشکل‌های بخش خصوصی و تشکل‌های برتر کشور تقدیر شود.غلامحسین شافعی - رییس اتاق بازرگانی ایران - در ابتدای این نشست ضمن تشکر از وزیر کشور درخصوص نگاه ویژه ای که به شورای گفت‌وگوی ها به ویژه شورای گفت‌وگو در استان ها، اظهار کرد: در واقع ملت ایران چه آنها که در داخل کشور هستند و چه آنهایی که در نقاط مختلف جهان و بزرگترین تشکل و سرمایه‌های اجتماعی کشور حساب می‌شوند، تنها در صورتی که با کمک هم و دوشادوش هم  به همفکری هم بپردازند، این جامعه قادر خواهد بود بر موانع فائق آید و مسیر توسعه را هموار کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران علیرغم همه پتانسیل های اقتصادی، همچنان با مشکل روبرو است؛ بخشی از مشکلات به شاخص های کلان کشور و سرمایه‌گذاری و تولید بازمی‌گردد و بخشی به متناسب نبودن ساختارها و زیربناهای اقلیمی شرایط کشور همچون آب مربوط می شود.شافعی گفت: محدودیت‌ها و مشکلات سر راه تشکل ها باعث مشارکت ضعیف سازمان‌های مردم نهاد در برون رفت از مشکلات شده است که امیدواریم در این زمینه توجه ویژه صورت گیرد.وی  تصریح کرد: واقعیت این است که ما هیچگاه نتوانسته‌ایم یا شاید بیشتر نخواسته ایم به مفهوم اصیل مشارکت و همفکری ورود کنیم و اهمیت این سرمایه اجتماعی را درک کنیم. همچنین یاد نگرفته ایم که با مشارکت به حل مشکلات بپردازیم.شافعی افزود: شاید یکی از معضلات، وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی بوده و بیگانه شدن ما با واقعیت های اقتصادی و اجتماعی بوده است. همچنین نفت و درآمدهای نفتی سطحی از حداقل زندگی را در گذشته برای ما به ارمغان آورد که در واقع برای بدست آوردن آن زحمتی کشیده نشده است.

تولید روزگار خوشی ندارد.....
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی که خواستار حمایت از تولید هستیم صرفا ارزش‌های پولی و  مادی آن مدنظر نیست. یکی از اثرات  مهم تولید و جامعه تولید محور این است که مشارکت معنا و مفهوم پیدا کند. تا زمانی که افراد مشارکت واقعی نداشته باشند، تولید وجود نخواهد داشت و سیر نزولی خواهیم داشت و همچون این روزها تولید روزگار خوشی نخواهد داشت.شافعی تاکید کرد : سالیان سال است که به دنبال اقتصاد مقاومتی و جامعه تولید محور هستیم ولی کمتر به اهمیت تشکل ها و سازمان های که معنا و مفهوم مشارکت را در سطح جامعه گسترده می‌کنند پرداخته ایم. آنچه امروز نیاز جامعه است همین سرمایه های اجتماعی و نقش موثر تشکل‌ها و انجمن ها در پیشبرد امور است.رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: همگان خواستار مشارکت با بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی هستند ولی از این بخش می‌خواهند در سیاستگذاری ها و برنامه های توسعه اقتصادی کشور فقط مجری آن باشند. از تشکل ها می‌خواهند صرفا بازتابنده نظرات در اقتصاد و جامعه باشند. باید این جاده یکطرفه را مرمت کرد و مباحث به صورت رفت و برگشت باشد. نمی‌شود بخش خصوصی صرفا مجری مباحثی باشد که در بعضی موارد مشکل آفرین هستند و در برخی بخش ها چندان اعتقادی به آن ندارند.

بخش خصوصی را اگر به مشورت بگیرند منافع بلند مدت را می‌بینیم
وی تصریح کرد. قوانین و مقررات باید با ضروریات جامعه باشد. نمی‌گوییم هرآنچه بخش خصوصی می‌خواهد همان شود، اما به منظور تامین منابع ملی و صنفی از بخش خصوصی بهره گرفته شود.شافعی افزود: باید بیش از هرچیز اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه ها در سازمانها و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی حل و فصل شود و با یک دیدگاه واحد کارشناسی شده منتظر گشوده شدن گره مشکلات اقتصادی باشیم.رییس اتاق بازرگانی اظهار کرد: ما فعالان اقتصادی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی اگر مورد مشورت قرار گیریم، منافع بلند مدت جامعه را مدنظر قرار داده و سخن حق خواهیم گفت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: تولید بخش خصوصی