به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۵۷۱۳۲

انتظار کاهشی معامله‌گران در بازار ارز

گروه اقتصادی: طی روزهای گذشته با توزیع بخشی از ارز پتروشیمی‌ها، بازار ارز تا حدودی آرام گرفته و روند رو به کاهشی را تجربه می کند؛ حال دلالان به معاملات فردایی با نرخ کاهشی روی آورده اند.
انتظار کاهشی معامله‌گران در بازار ارز
بازار ارز دو سه روزی است که به سمت تعادل پیش می رود. صرافی ها کار خود را با اجازه بانک مرکزی آغاز کرده و از دیروز خرید و فروش های خود را رونق داده‌اند.در این میان برخی خبرها هم از توزیع بخشی از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات پتروشیمی میان صرافی ها حکایت دارد. اگرچه هنوز هم بخش عمده ای از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی ، در بازار تزریق نشده است و عرضه بیشتر این ارز، طی روزهای آتی منجر به تعادل بیشتر بازار خواهد شد.واقعیت آن است که ارز پتروشیمی ها و تزریق بهینه آن در بازار آزادارز می تواند نقش یک تعدیل کننده اثرگذار را ایفا کند؛ همین چند وقتی که نه صرافی ها اجازه فعالیت داشتند و نه صادر کنندگان پتروشیمی انگیزه ای برای توزیع ارز حاصل از صادرات خود داشتند، بازار ارز تحولات بی سابقه ای را تجربه کرد که در نهایت منجر به نوسان شدید قیمتی شد.حال دولت با مجموعه تدابیر تشویقی و تنبیهی، پتروشیمی ها را قانع کرده تا در بازار ارز حضور یافته و بخشی از درآمدهای خود را به بازار تزریق کنند. به همین دلیل طی یکی دو روز گذشته که صرافی ها کار خود را رونق داده اند، با تکیه بر ارز پتروشیمی ها ، توانسته‌اند نقش یک تعدیل گر را در بازار ایفا کرده و شرایط رو به بهبودی را در بازار آشفته ارز رقم بزنند.

طی این یکی دو روز، رفتار دلالان نیز در بازار برای خود حکایتی دارد. آنها حاضر شده اند تا منابعی که مدتها احتکار کرده بودند را در بازار تزریق کرده و با نرخی بعضاً کمتر از صرافی ها به مردم بفروشند اما استقبال از ارز دلالان به اندازه روزهای اوج کاسبی شان نیست. ماه ها بود که با توقف فعالیت صرافی‌ها، دلالان عرصه را بر بازار ارز و معاملات منطقی تنگ کرده بودند و نرخ مورد علاقه خود را به بازار تحمیل می کردند.اما دوره سودهای نجومی آنها به پایان رسیده است . چه بسیار افرادی که به دلیل جذابیت حاشیه قیمتی ارز، کسب و کار خود را تغییر داده و به خرید و فروش ارز روی آوردند و در سودای سود بیشتر، به آشفتگی بازار دامن زدند چرا که بر این باور بودند باید حداکثر سوء استفاده قیمتی را از بازار داشته باشند.یکی از صرافان درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: دلالان به معاملات فردایی در بازار ارز با نرخی بعضاً کمتر از نرخ صرافی ها روی آورده‌اند و نگران این هستند که نرخ دلار طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند.وی افزود: برنامه دولت آن است که نرخ را در کانال ۸ تا ۹ هزار تومانی قرار دهد و همین امر سبب شده تا دلالان نسبت به کاهش منابع مالی خود هراس داشته باشند. اما به هر حال اکنون نرخ ها رو به کاهش گذاشته و همین امر واسطه گران سودجو در بازار را نگران کرده است.

یکی دیگر از صرافان گفت: بانک مرکزی باید با دقت بسیار بالا تزریق ارز به بازار اعم از ارز مداخله ای و ارز پتروشیمی ها را در بازار آزاد مدیریت کند تا سوداگران دوباره هوس نکنند که بازار را به هم ریخته و نبض آن را به دست بگیرند.وی افزود: تحرکات دلالان در فاصله میدان فردوسی تا چهارراه استانبول کاملا مشهود است و البته تلاش آنها این است که بر روی کاهش نرخ مقاومت کنند. در حالی که به موازات آن، بانک مرکزی برنامه هایی را تدارک دیده که بازار را مدیریت خواهد کرد.بررسی های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که هنوز هم تب و تاب خرید و فروش ارز میان دلالان وجود دارد و حتی آنها معاملات فردایی را به نحوی مدیریت می کنند که کمترین کاهش نرخ را متحمل شوند. اما به نظر نمی رسد این موضوع دوام زیادی داشته باشد و بالاخره تمهیدات دولت در صورتی که به درستی اجرایی شود، زمینه ساز کاهش بیشتر نرخ در بازار خواهد شد.دولت حدود یک هفته است که بسته جدید ارزی خود را رونمایی کرده و امیدوار است بر طبق آن بتواند بازار ارز را مدیریت کرده و به نیازهای بخش واقعی اقتصاد ایران پاسخ دهد.بر این اساس شرایط به نحوی مدیریت شده تا کالاهای اساسی، دارو و ملزومات پزشکی بتوانند با دلار دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده و مابقی نیازها از بازار ثانویه تأمین اعتبار شوند.
مرجع : مهر
برچسب ها: بازار ارز