به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۵۷۱۷۶
به علت تداوم آتش سوزی در تالاب هورالعظیم

شهر‌های خوزستان در تسخیر دود غلیظ

گروه جامعه: از شب گذشته تا امروز شهرهای مختلف خوزستان به خصوص مناطق پیرامون هورالعظیم به علت آتش سوزی در این تالاب و وزش باد به سمت ایران، در تسخیر هاله ای از دود غلیظ قرار گرفته اند.
شهر‌های خوزستان در تسخیر دود غلیظ
از نیمه شب گذشته مثل برخی شب های یک ماه اخیر، خوزستانی ها ناگهان با سوزش گلو و سخت تر شدن تنفس مواجه شده اند. این علائم آشنا، نشان می دهد وزش باد باعث شده که دود غلیظ ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم بازهم به سمت ایران بوده است اتفاقی که معمولا شب ها و نیمه شب ها رخ می دهد و باعث بی خوابی برای افراد دارای مشکلات تنفسی هم می شود. صبح امروز هم اهواز و سایر شهرهای خوزستان در هاله ای از دود محو شده اند و رنگ خاکستری گرد و غبار این بار جای خود را به رنگ سفید دود غلیظ داده است تا برای خوزستانی ها ثابت شود باید با این معضل جدید و حل نشدنی همچون گرما، گرد و غبار، خشک شدن رودخانه و تلف شدن نخل ها هم کنار بیایند.
 
از حدود یک ماه پیش تالاب هورالعظیم در بخش عراقی آن دچار آتش سوزی گسترده ای شده است و با تغییر جهت باد، دود آن به سمت شهرهای خوزستان به خصوص هویزه، سوسنگرد، اهواز ، حمیدیه و... حرکت می کند. در اواخر تیر ماه امسال عملیات مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی آن به علت بی توجهی کشور عراق به این مسئله با استفاده از دو فروند بالگرد آب پاش از سوی کشور ایران آغاز شد ولی این آتش سوزی بعد از هر بار مهار دوباره زبانه می کشد. این سلسله آتش سوزی ها که در بخش عراقی تالاب است در مرحله اول بعد از ۱۰ روز با همکاری استانداری و محیط زیست خوزستان مجوز لازم برای مهار آن دریافت شد و بعد از دو سه روز خاموش شد ولی بعد از آن آتش سوزی در بخش عراقی تالاب مجددا آغاز شد که علت آن در دست بررسی است هر چند برخی های عقیده دارند این آتش سوزی ها به صورت عمدی صورت می گیرد.

طبق گزارش های دریافتی احتمالا بالگردها امکان خاموشی آتش سوزی را نداشته باشند و باید به صورت زمینی برای این کار اقدام کرد که این کار مشکلات خاص خود را دارد چون منطقه ای که آتش سوزی در آن رخ داده است هنوز حاوی مین های خنثی نشده از زمان جنگ تحمیلی است. به علت کاهش شدید آب در تالاب هورالعظیم و خشک شدن بخش اعظم آن، علاوه بر اینکه این تالاب به منشا گرد و غبار در استان خوزستان تبدیل شده است، اکنون سوختن نیزارهای خشک آن نیز باعث دود گرفتگی شهرهای استان خوزستان شده است. هم اکنون محیط تالاب برای آتش سوزی آماده است و دمای بالای ٥٠ درجه خوزستان نیز مزید بر علت شده است. بهترین راه حل برای خاموشی آتش تالاب، رهاسازی آب است؛ باید این موضوع بررسی و مشخص شود که آیا به صورت کلی امکان رهاسازی آب وجود دارد یا خیر؟
 
تصویب رهاسازی آب از سوی ایران در هورالعظیم
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه مجددا قسمت‌هایی از بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده است، گفت: طرف عراقی برای خاموش کردن آتش و تامین حق‌آبه تالاب طبق تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی پای کار نیامده است.
 
کیامرث حاجی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: علی‌رغم اینکه چندین بار توسط بالگردهای آبپاش نسبت به اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اقدام کرده‌ایم اما متاسفانه طرف عراقی برای خاموش کردن آتش و تامین حق‌آبه تالاب طبق تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی پای کار نیامده است. وی افزود: در حال حاضر مجددا قسمت‌هایی از بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده اما وسعت حریق کمتر از گذشته است. حاجی‌زاده با اشاره به تشکیل کمیته‌ای جهت رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم تصریح کرد: حق‌آبه تالاب هورالعظیم باید توسط هر دو کشور عراق و ایران تامین شود.

وی گفت: علی‌رغم کمبود آب، بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده است. همچنین مصوب شده است که آب از طریق ایران به بخش عراقی تالاب هورالعظیم رهاسازی شود البته این موضوع نیاز به اخذ مجوز از کشور عراق دارد که وزارت خارجه و حوزه امنیتی پیگیر این موضوع هستند. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: جهت نمناک کردن بخش عراقی تالاب هورالعظیم آمادگی داریم. وی گفت: همچنین مجددا برای عملیات اطفای حریق تقاضای هواپیما کردیم اما به دلیل اینکه هواپیما دچار نقص فنی شده، ممکن است تا چند روز آینده به اهواز اعزام شود. حاجی‌زاده تاکید کرد: لازم است وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی و مرزی در خصوص رسیدگی به آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیشتر فعال شوند و جهت اخذ مجوز از کشور عراق برای رهاسازی آب و انعقاد تفاهم‌نامه اقدام کنند. همچنین باید بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و کشور عراق جهت تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم تعهداتی منعقد شود زیرا احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی وجود دارد.