به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۵۷۱۸۹

اردوغان اپل را تهدید کرد؛ تحریم می‌کنیم

رئیس‌جمهوری ترکیه مصرف‌کننده محصولات الکترونیکی آمریکایی از جمله گوشی اپل است
رئیس‌جمهوری ترکیه مصرف‌کننده محصولات الکترونیکی آمریکایی از جمله گوشی اپل است
گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری ترکیه از اعمال تحریم کشورش بر محصولات الکترونیکی آمریکا خبر داد.
رجب طیب اردوغان،  در جریان سخنرانی خود در شهر آنکارای این کشور از برنامه دولت خود برای تحریم محصولات الکترونیکی شرکت های آمریکایی خبر داد و گفت:« واقعیت این است که در مقابل محصولات تولیدی شرکت اپل، تولیدات شرکتی مثل سامسونگ هم در بازار جهانی وجود دارد.» او همچنین از برند محصولات خانگی و الکترونیکی «وستل» ترکیه به عنوان جایگزین محصولات اپل نام برد. این اظهارات اردوغان در حالی بیان شد که پیشتر تصاویر بسیاری از او در حالی که از گوشی تلفن همراه اپل یا آی‌پد استفاده می‌کرده، منتشر شده و در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی، او با استفاده از اپلیکیشن ارتباطی «فیس‌تایم» که توسط شرکت آمریکایی اپل تولید شده، طرفداران خود را علیه کودتاچیان به خیابان‌ها کشاند.
 
تلاش ترکیه برای تحریم محصولات آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر دونالد ترامپ، از دو برابر شدن تعرفه واردات محصولات فلزی ترکیه به آمریکا خبر داده بود. روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا طی روزهای اخیر و در پی بروز اختلاف در نحوه مداخله در جنگ سوریه، تحریم ایران و به ویژه بازداشت انرو برونسون، کشیش آمریکایی به اتهام‌ جاسوسی رو به وخامت گذاشته است. با این وجود، آقای اردوغان روز سه شنبه گفت که ترکیه اقدامات لازم را در زمینه اقتصاد انجام داده است اما در تنش پیش آمده با امریکا مهم‌تر از اقدامات اقتصادی، حفظ موضع سیاسی برتر ترکیه در مقابل این کشور است. برهمین اساس رئیس جمهوری ترکیه هرگونه حذف دلار از مبادلات ترکیه را رد کرد و تصریح کرد که انتقال مبادلات بین المللی ترکیه از دلار به سایر ارزها به معنای تسلیم در برابر فشار آمریکاست.

اردوغان در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که به لطف خدا اقتصاد ترکیه مثل ساعت کار می‌کند و هیچ مشکلی وجود ندارد. اقتصاد ترکیه در پی افزایش هزینه‌های دولت آقای اردوغان که طی سال‌های اخیر با هزینه‌های فزاینده نظامی در عراق و سوریه مواجه بوده، گرفتار سیر صعودی نرخ تورم و کاهش ارزش پول این کشور شده است. در چنین شرایطی افزایش تنش سیاسی این کشور با آمریکا موجب تسریع روند سقوط ارزش لیر شده است. به طوری که لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴۰ درصد ارزش برابری خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده و در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازارهای مالی در دلار آمریکا در مقابل ۶.۹ لیر مبادله شد. با وجود این که بانک مرکزی ترکیه از روز دوشنبه بسته سیاسی جدیدی را برای تقویت ارزش لیر به اجرا گذاشته ولی تاکنون اجرای آن نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر تقویت ارزش پول ملی ترکیه بگذارد.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: رجب طیب اردوغان