به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۵ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۱۵۷۳۳۷
حال پدر مانند قبل است

همايون شجریان: همیشه با مردم صادق بودم

گروه هنري: همایون شجریان گفت: حال پدرش (استاد محمدرضا شجریان) کماکان مانند قبل است و چند روز پیش برای معاینات پزشکی در بیمارستان حضور یافته است.
همايون شجریان: همیشه با مردم صادق بودم
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، شب گذشته مراسم رونمایی از «ایران من»، جدیدترین آلبوم همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پورناظری که تا بامداد ‌امروز پنجشنبه به طول انجامید، در تالار وحدت تهران برگزار شد. شجریان و پورناظری پس از رونمایی آلبوم جدید خود در نشست پرسش و پاسخی که پس از نیمه شب و بامداد امروز برگزار شد، با حضور خبرنگاران و‌ جمعی از مردم که پس از پایان مراسم رونمایی، تالار وحدت را ترک نکرده بودند، شرکت کردند. شجریان در این نشست در پاسخ به سوالی درباره حال پدرش اظهار داشت: گویی روالی وجود دارد که هر چند وقت یک بار شایعاتی در مورد حال وی مطرح می شود، من و رایان (برادر کوچکش)، حال پدر را از طریق اینستاگرام به اطلاع مردم می رسانیم. خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: امیدواریم حال پدر بهتر شود و خطر کاملا رفع شود و بهبودی کامل را به دست بیاورد.

* موضوع مالی در به حالت انتظار ماندن «سی» دخیل نبود
شجریان گفت: متنی که برای به تعلیق درآمدن پروژه سی منتشر کردیم (مشکل معیشتی) کلمه‌ای بود میان چند کلمه دیگر. ما نگفتیم معیشت مردم به گونه‌ای است که نمی‌توانند در کنسرت ما شرکت کنند.
وی اظهار داشت: در شرایطی قرار داشتیم که اوضاع نابسامان اقتصادی، سبب شده بود مردم احوال خوبی نداشته باشند، در حالت انتظار قرار گرفتن کنسرت نمایش سی، شاید بیشتر یک پیام بود که ما هم حالمان خوب نیست. البته همه اینها دلیلی نمی شود که کنسرت ها برگزار نشود، این تصمیم ما بود. البته همه صنف ها کار خود را انجام می دهند و همه چیز باید سر جایش باشد. وی تاکید: مساله ساده تر از این حرف ها بود و به هیچ عنوان موضوع مالی در آن دخیل نبود و ما مطمئن بودیم 70 هزار نفر حتما به اجرای دور دوم کنسرت سی خواهند آمد.

شجریان گفت: پروژه سی، سال گذشته با 120 هزار مخاطب و 200 هزار متقاضی برگزار شد و امسال ما می‌خواستیم میزبان 70 هزار نفر در سالن رویال هال تهران باشیم. وی در مورد اسپانسر نیز توضیح داد: اسپانسر فرصتی است که اگر باشد در کنسرت‌ها استفاده می‌کنیم، اگر نباشد استفاده نمی‌کنیم. ما هیچگاه وابسته به اسپانسر نبوده ایم. این خواننده مشهور ایرانی در مورد کنسرت خیابانی با بیان اینکه ما آماده ایم و می دانیم کاری که مربوط به ما است، را چگونه انجام دهیم، افزود: کسانی که مسئولیت جمعیت انبوه حاضر در کنسرت خیابانی را برعهده می گیرند باید از سلامت مردم مراقبت کنند و شورای تامین که از تمام ارگان ها عضو آن هستند، تصمیم بگیرند. شجریان اضافه کرد: ممکن است تعداد مخاطبان کنسرت رایگان خیابانی به حدی باشد که راهکارهای اساسی بطلبد که این موضوع در تخصص من نیست. وی با بیان اینکه ما باید برای برگزاری کنسرت خیابانی منتظر جواب باشیم، گفت: اگر این موضوع اتفاق نیفتد، مردم نباید دلخور شوند اما می تواند با درایت و‌ کم هزینه محقق شود.

* همیشه با مردم صادق بودم
در این نشست بیشتر خبرنگاران در مورد شائبه های تعلیق کنسرت نمایش سی سوال می کردند که شجریان هر بار این پرسش را که با ادبیات متفاوت و زاویه ای گوناگون مطرح می شد، با حوصله و دقیق پاسخ می داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه یکی از شائبه های تعلیق کنسرت سی، حرکت تبلیغاتی بوده است، گفت: در زندگی هنری‌ام هیچگاه کاری نکردم که معنایش چیز دیگری باشد. در زمینه کنسرت رایگان خیابانی آنچه از دستم برمی‌آید، اعلام کردم.

شجریان این بخش سخنان خود را اینگونه ادامه داد: هیچگاه به کسی نگفته‌ام برایت می‌میرم که اگر گفت بمیر، بگویم نمی‌توانم. الان هم نگفتم وسط خیابان رگم را می‌زنم. اجرای خیابانی قابل انجام است. البته کار سختی است اما می‌تواند با درایت و کم‌هزینه برگزار شود. وی گفت: این ایده چند سال پیش به ذهنم رسید، فکر می‌کردم برای کمک‌های اقتصادی به مردم من کجای کار ایستاده‌ام، احساس کردم آخر صف هستم. فکر کردم کجا می‌توانم موثر باشم؛ بنابراین پیشنهاد کنسرت خیابانی رایگان را مطرح کردم.

شجریان ادامه داد: ابتدا برای اجرای این کنسرت، محلی در پایین شهر مدنظرم بود که مردمش تا به حال کنسرت نرفته‌اند. این بار با دغدغه دیگری این پیشنهاد را مطرح کردم. وقتی حال جامعه خوب نیست فکر کردم چه کمکی می توانم انجام بدهم؟ شاید فکر بیهوده‌ای کردم. وی این را نیز گفت که اجرای کنسرت خیابانی ابتدا از تهران آغاز خواهد شد. من برگزاری کنسرت رایگان خیابانی را قابل انجام می دانم. شجریان در پاسخ به سوالی دیگر درباره آلبوم ‌دوصدایی با علیرضا قربانی گفت: آلبوم دوصدایی من و علیرضا قربانی قرار بود حدود 6 ماه پیش منتشر شود. ما تصمیم گرفتیم قطعه‌ای به آلبوم اضافه کنیم که نشد. این اثر در ماه‌های آینده منتشر می‌شود.

وی در آیین رونمایی آلبوم «ایران من» نیز چنین گفت: چند روز قبل که مستر سی دی برای تولید نهایی شد، سهراب (پورناظری) با من تماس گرفت که بخشی از قطعه را باید دوباره بخوانم اما من گفتم که دیگر وسواس را کنار بگذار که اگر این را هم انجام بدهی قطعا چند ماه دیگر این آلبوم منتشر می شود. شجریان توضیح داد: ما در این آلبوم از نوازندگان ترکیه ای و ارمنستانی استفاده کردیم. این آلبوم ترکیبی از کنسرت سی و کنسرت ایران من است. ما در کنسرت سی آوازی داشتیم که در اجرای آن از استاد کریم خانی استفاده کردم چراکه واقعا مبهوت صدای این هنرمند بودم. من تلاش کردم با استفاده از هنرمندی وی این کنسرت را اجرا کنم.

وی با ذکر خاطره ای از محمد اصفهانی درباره حضور استاد کریم خانی در دفتر شرکت دل آواز با حضور محمد رضا شجریان گفت: سال ها قبل استاد کریم خانی ملاقاتی با پدرم در دفتر قدیمی شرکت دل آواز داشت. پدرم این هنرمند را نمی شناخت اما می گفت پسرم وقتی این هنرمند در شرکت می خواند، پنجره های دفتر می لرزید. شجریان ادامه داد: به هر حال این را گفتم که نکته ای از پدر را ذکر کنم که می گفت اوج خوانی یک هنرمند باید به نحوی باشد که دل مخاطب را به دست آورد؛ بنابراین من این قطعه را به استاد کریم خانی تقدیم می کنم. ما در آلبوم قطعه «خوب شد» را هم داریم که بسیار قطعه خوب و پرمخاطبی شد.
این خواننده موسیقی ایرانی ادامه ‌داد: در کنار این قطعات آثاری است که سهراب آنها را بر اساس آثار استاد مشکاتیان و نوع آواز پدرم ساخته است. در مورد قطعه «ایران من» هم باید بگویم که سه بخش خوانندگی در آن وجود دارد که خواننده باید در کنار تصنیف خوانی ظرافت های احساسی را رعایت کند و بعد می رسیم به قطعه مرغ سحر که دوست داشتم به شیوه پدرم بخوانم.

* وزارت ارشاد و شهرداری پیگیر کنسرت خیابانی هستند
وی همچنین با اشاره به ماجرای کنسرت خیابانی که برای برگزاری آن اعلام آمادگی کرده است، گفت: ما به همراه مدیرعامل دفتر موسیقی به شدت پیگیر ماجرا هستیم. شهرداری هم پیگیر آن است و چناچه مشکل دیگری که من تخصص آن را ندارم، وجود نداشته باشد، تمام و کمال در خدمت هستم.

* برای اجرای کنسرت خیابانی آماده ام
سهراب پورناظری آهنگساز آلبوم موسیقی «ایران من» نیز در این نشست پرسش و ‌پاسخ اظهار داشت: من دلبسته پروژه «سی» هستم و می‌خواستم پس از ماه‌ها کار کردن به اجرا دربیاید اما حال ما خوب نبود. شاید اگر پروژه را تعلیق نمی‌کردیم و به اجرا درمی‌آوردم پرسش‌ها برعکس می‌شد که چرا در شرایط اقتصادی این روزها چنین کار پرهزینه‌ای برگزار کردید؟
این‌ نوازنده گفت: من نیز برای کنسرت رایگان خیابانی اعلام آمادگی می‌کنم و حاضر هستم در شهرهای مختلف این کنسرت را برگزار کنم. پور ناظری افزود: نام شجریان نیازی به تبلیغ ندارد که بخواهد دست به سردادن شعار تبلیغاتی بزند. پس یقین داشته باشید که اعلام آمادگی شجریان تنها برای رضایت مردم است. وی تصریح ‌کرد: این طور نیست که من و همایون شجریان فقط با هم کار کنیم. هر بار آلبومی از ما منتشر شده، چند وقت بعد اثری از همایون شجریان با آهنگساز دیگری روانه بازار شده است.

آهنگساز آلبوم ایران من اظهار داشت: سال‌ها است تلویزیون آثار ما را بدون اجازه و حق کپی رایت پخش می‌کند اما می‌خواهم بگویم هیچکس اجازه دخل و تصرف در قطعه «ایران من» را ندارد و این کار غیرقانونی است. پخش کلیپی از اظهارنظر هنرمندان ایرانی درباره کنسرت «ایران من»، باطل کردن تمبر یادبود، رونمایی از آلبوم «ایران من» و اجرای زنده قطعه «ایران من» از دیگر بخش های این آیین بود. مجری این آیین را مهدی پاکدل بازیگر سینما و تلویزیون که در پروژه سی نیز نقش آفرینی کرده است، برعهده داشت. آلبوم «ایران من» به شکلی ویژه از سامانه «پیش فروش» ارائه می شود و متقاضیان بعد از ثبت نام در این سامانه، روز 12 شهریور آن را از طریق شرکت پست دریافت می کنند.