کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واكنش‌ها به ورود كدخدايي به توئيتر!

25 مرداد 1397 ساعت 15:59


گروه سياسي: روز گذشته و پس از آن که عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور ‏طی یادداشتی با اشاره به درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر «طرح موضوع رفع فیلتر توییتر» فعالیت این شبکه را مغایر با قانون، محتوای آن‌را مجرمانه و رفع فیلتر این شبکه را غیرقانونی دانست، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با نوشتن توییتی رسما فعالیت خود را در شبکه توییتر اعلام کرد و نوشت:بسم الله الرحمن الرحیم
‏درحال و هوای روز خبرنگار و ایام مبارک ذی الحجه از امروز برای ⁧#اطلاع_رسانی⁩ ⁧#سریع_تر⁩ و آگاهی بخشی بیشتر به خبرنگاران و مردم عزیز و بیان دیدگاه ها در اینجا ⁧#کنار_شما⁩ هستم. در زير برخي واكنش‌ها به ورود سخنگوي شوراي نگهبان به يك شبكه فيلتر شده را مي‌خوانيد:

📌محمدعلی ابطحی(فعال سیاسی):
‏حتی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم به توییتر پیوسته و میگوید می خواهم  در کنار شما باشم
‏مسئولان عالی نظام همه توییت میکنند
‏اما نماینده قوه قضاییه میگوید: توییترغيرقانونی و متعلق به آمريكای پليد است.
‏قوه قضایی با تغییر نماینده اش خدمتی بزرگی به مردم و اطلاعرسانی سیستم قضایی میکند.

📌ریحانه طباطبایی (روزنامه‌نگار):
بیشتر مقامات در ⁧ #توییتر ⁩ حضور دارندوحتی سخنگوی ش.ن هم برای بیان بهتر دیدگاه هایش به توییتر می آید.امامقامات ⁧ #قضایی ⁩ باافتخار میگویند توییتر رفع فیلتر نمیشود.اینچنین سیاست هماهنگ،مدبرانه و توام با عقل و تدبیری داریم.فیلتر توییتر،فیلتر تلگرام را هم بی اثرمیکنه که خب ما ناراضی نیستیم

📌ضیا نبوی (فعال دانشجویی):
سخنگوی شورای نگهبان هم به توئیتر آمدند، درست مثل بسیاری از مسئولان ارشد کشور. بی شک آنها متوقعند که توئیتهایشان خوانده شود و این یعنی امید دارند که شهروندان از ⁧ #فیلترشکن ⁩ استفاده کنند!
واقعا چرا اصرار داریم قوانینی وضع کنیم که آزار مردم را در پی دارد و خنده دار تصویرمان میکند؟

📌محمد مهاجری(روزنانه‌نگار):
‏ورود دکتر ⁧ #کدخدایی ⁩ سخنگوی دوست داشتنی ⁧ #شورای_نگهبان ⁩ به عنوان چهره قانوندان قانونگذار قانونمدار به جمع ⁧ #توییتری ⁩ ها از آن جهت مهم است که به گمانم به لحاظ عرف حقوقی و سیاسی، نسبت به آقای ⁧ #خرم_آبادی ⁩ معاون همیشه فیلترخواه دادستان کل کشور،مقام بالادستی محسوب می شود.

‏⁧📌یغما فشخامی(روزنامه‌نگار):
کدخدایی که به روزنامه هفت صبح گفته استفاده از توییتر عمل غیرقانونی محسوب نمیشود. ‏بهمن ۹۵ به هفته نامه صدا گفته بود که چون مراجع رسمی اعلام کردند ⁧ #توییتر ⁩ غیرقانونی است من هم وارد توییتر نشدم ‏احتمالا سخنگوی شورای نگهبان هم اینترنت بدون فیلتر گرفتند که الان ورود به توییتر قانونی شده

بازگشت به جایی که مردم هستند
حضور کدخدایی در توئیتر یعنی اعتراف به شکست فیلترینگ


سايت امتداد هم نوشت: با باز شدن حساب توئیتری سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر بحث «قانونی بودن» حضور مسئولان در یک شبکه اجتماعی فیلتر شده مطرح شد، اما به اعتقاد کدخدایی ‌«استفاده از توئیتر، عمل غیرقانونی محسوب نمی‌شود.»
کدخدایی سخنگو و عضو شورایی است که مسئول مطابقت دادن قوانین با شرع و قانون اساسی از همین رو نظر او می‌تواند با اهمیت‌تر تلقی شود. با این حال بحث حضور مسئولان در شبکه‌های فیلتر شده از دو منظر قابل بررسی و تحلیل است. 1- جرم بودن این عمل 2 – علت حضور آنها در چنین فضایی

اول: اساسا امکان دارد که حضور در یک شبکه اجتماعی «جرم» باشد؟ پیشتر حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای و بعد از مسدود شدن تلگرام گفته بود: «ممکن است تداوم حضور افراد در آن جرم تلقی شود» او صراحتا از جرم بودن این حضور حرف نزد و تنها آن را به دستورالعمل معاون اول رئیس‌جمهور مرتبط کرد که «ممکن است»، برخی فعالیت‌ها در مغایرت با آن دستور ارزیابی شده و جرم تلقی شود.

با این حال شاهد بودیم که حتی ادمین‌های کانال‌های آشپزی هم در اصفهان از طرف دادستان احضار شده بودند. در همین رابطه وکیل یکی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اصفهان با اشاره به پیامی که چند ماه پیش برای ادمین‌ها ارسال شده گفته بود: «یک روز پیام از نهادهای امنیتی می‌آید که فعالیت در تلگرام جرم است و با شما برخورد می‌شود. روز دیگر تماس می‌گیرند و احضاریه می‌فرستند و ادمین‌ها را به مجتمع قضایی اصفهان فرا می‌خوانند.»

در توضیحاتی که ارائه شده، جرم این افراد استفاده از فیلترشکن برای حضور در تلگرام عنوان شده بود. جرمی که البته حقوقدان‌ها آن را قبول ندارند.  اما با این وجود وزیر ارتباطات یکبار در توضیح اینکه چگونه در توئیتر فعالیت می‌کند (درحالی که استفاده از فیلترشکن جرم) است گفته بود: «مسوولان در چارچوب مقررات می‌توانند به کارگروه تعیین مصادیق درخواست بدهند تا با مجوز از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.»
این استثناء قانونی مسئولان محترم را از مردم مجزا کرده و امری که احیانا می‌تواند برای مردم از سوی مقامات قضایی جرم تلقی شود، برای آنها جرم محسوب نمی‌شود.

دوم: کدخدایی درباره علت عضویت در توئیتر می‌گوید: «به هر حال مسئولان مختلف در این شبکه حضور دارند و ما هم تصمیم گرفتیم مانند مسئولان به این شبکه ورود پیدا کنیم.» او در توئیت اولش علت این حضور را اینگونه اعلام کرد:‌ «از امروز برای‌ اطلاع‌رسانی  سریع‌تر و آگاهی بخشی بیشتر به خبرنگاران و مردم عزیز و بیان دیدگاه ها در اینجا ‌کنار شما هستم.» به عبارت روشنتر او اعتراف می‌کند که «مردم» در آنجا (تویئتر) هستند و لازم دیده تا برای «اطلاع‌رسانی سریع‌تر» «درکنار» آنها باشند. همین موضوع اعتراف روشنی است به اینکه سیاست‌های فیلترینگ تا چه اندازه شکست خوردند.

سخنگوی نهاد شورای نگهبان که بهترین دسترسی را به صداوسیما، بزرگترین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دارد، با این حال ناچار شده است تا برای «اطلاع‌رسانی سریع‌تر» از شبکه اجتماعی استفاده کند که اتفاقا در ایران فیلتر است. گفتنی است کدخدایی پیشتر با تعطیلی کانال تلگرامی خود در اپلیکیشن سروش فعال شده بود. اما ظاهرا فعالیت دو ماهه در سروش به ایشان (و احتمالا سایر مسئولان) این واقعیت را نمایان کرده است که «مردم در جای دیگری» هستند و «مسئولان برای حرف زدن با مردم باید همانجایی بروند که مردم در آن حضور دارند»


کد مطلب: 157362

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/157362/واكنش-ها-ورود-كدخدايي-توئيتر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir