به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۶ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۵۷۴۰۳

جشن سنتی عروس و دامادهای بندری

گروه عکس: ساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندری را تشکیل می دهند. ساخت = اسم مصدر یا مصدر متعدی به چَم ( معنی ) ساختن، سازش، ساختگی، آمادگی، ساز و برگ ، ساخته و طرز شکل و فرم چیز ساخته شده.
جشن سنتی عروس و دامادهای بندری
با توجه به این معانی،  "ساخت "  در فرهنگ مردم هرمزگان به چم : بردن لباس عروس از خانه داماد به منزل عروس همراه با ساز و آواز و پایکوبی را می گویند. خوانچه، سینی یا سینی هایی که محتوی نقل و نبات و حنا وگلاب و پار چه های رنگارنگ و لباس های آماده بر سر می نهند و از کوی و برزن همراه با ساز و دهل به منزل عروس برده و توسط زنان به حاضران مجلس  نشان داده می شود.
این رسم دیرینه هنوز هم رواج دارد و به اصطلاح، " ساخت بَرون " نامیده می شود.
مراسم حنابندان یکی دو شب قبل از عروسی شروع و شب آخر ختم می شود بدین ترتیب که عده ای از نزدیکان عروس و داماد در منزل آن دو جمع می شوند و طی مراسمی دست و پای عروس و داماد را با خمیر حنا رنگین می سازند.
در جریان حنا بندان معمولا هشت زن، چهار نفر سمت راست و چهار نفر سمت چپ عروس و داماد قرار می گیرند و در حالی که هر یک دستمالی در دست دارند ابیاتی با آهنگ می خوانند.
پس از اتمام کار دست و پای حنا بسته را با دستمال های مخصوص سه گوش زری دوزی شده می بندند، عروس و داماد در همان حالت شب را به صبح می رسانند و بامدادان دست و پا  را می شویند. در شب حنابندان یک بشقاب حنا از خانه عروس به خانه داماد و متقابلا یک بشقاب حنا از خانه داماد به خانه عروس فرستاده می شود.

......
ساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندریساخت و حنابندان اصلی ترین بخش عروسی بندری