کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک هفته نوسانات غیرمنتظره در بورس تهران

ایسنا , 26 مرداد 1397 ساعت 13:07

گروه اقتصادی: در هفته‌ای که گذشت فعالان بازار سرمایه شاهد کاهش قیمت سهم‌ها نسبت به هفته‌های قبل‌تر بودند. اما در مجموع در طی یک ماه گذشته روند قیمت‌ سهم‌ها رو به افزایش بود و شاخص کل بارها کانال‌شکنی کرد.


در هفته گذشته بورس تهران برخلاف هفته‌های پیش شاهد کاهش بیش از ۱۰۰۰ واحد در شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بود به طوری که در چهارشنبه ۱۷ مردادماه نماگر بازار در تراز ۱۳۱ هزار و ۵۲۱ قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری این شاخص به رقم ۱۳۰ هزار و ۴۷۶ رسید.در هفته‌های گذشته شاهد نوسانات غیرمنتظره در قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌هایی که صادرات محور هستند، بودیم. اصلی‌ترین علت این موضوع نوسانات شدید قیمت ارز، در طی ماه‌های گذشته بود چرا که با افزایش قیمت دلار شرکت‌های صادرات‌محور همچون پتروشیمی‌ها، گروه محصولات شیمیایی، نفتی‌ها و فلزات اساسی می‌توانند در صورت‌های مالی خود سود شناسایی کنند.در پنج روز کاری گذشته، شاخص آزاد شناور ۱۲۷۸ واحد افت کرد و از تراز ۱۴۰ هزار و ۳۰۷ واحدی تا رقم ۱۳۹ هزار و ۹۲ واحد پایین رفت.

همچنین شاخص بازار اول با ۵۰۱ واحد کاهش به رقم ۹۵ هزار و ۷۷۰ رسید و شاخص بازار دوم با ۳۳۶۴ واحد افت، تا رقم ۲۶۷ هزار و ۳۰۱ واحد عقب نشست. در عین حال شاخص ۵۰ شرکت فعال در بورس با ۵۸ واحد افت از رقم ۵۷۵۶ تا رقم ۵۶۹۸ پایین رفت.در هفته‌های گذشته در بسیاری از روزهای معاملاتی شاهد صف خرید پایدار در برخی از گروه‌ها بودیم و در بعضی از اوقات این صف خرید به یکباره به صف فروش بدل می‌شد. حال و هوای این روزهای بازار سرمایه باعث شده نوسان‌گیران حرفه‌ای سود خوبی را کسب کنند. در عین حال ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک در بازار بسیار بیشتر شده و کارشناسان به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای برای انجام سرمایه‌گذاری بدون آگاهی قبلی هشدار می‌دهند.


کد مطلب: 157406

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/157406/یک-هفته-نوسانات-غیرمنتظره-بورس-تهران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir