به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۱۵۷۶۷۲

ویرایش ژن، راهکاری برای درمان افسردگی

گروه علمی: محققان آمریکایی با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR گیرنده هایی موسوم به GABA delta-type را در مغز هدف قرار دادند که دریافت کننده ترکیبات طبیعی تشدیدکننده حالات روحی هستند. این روش برای بهبود خلق و خو و درمان افسردگی، استرس و اضطراب کارساز است.
ویرایش ژن، راهکاری برای درمان افسردگی
در این شیوه جدید گیرنده های مغز با استفاده از موادی موسوم به نورواسترویید که به طور طبیعی در مغز وجود دارد و بر شبکه های احساسی و انگیزشی مغز اثرگذار است، تحریک می شوند.در این تحقیقات تمرکز اصلی محققان بر انواعی از گیرنده های GABA بود که روی نورون های هیپوکامپ قرار دارند و با استفاده از فناوری CRISPR در این گیرنده ها جهش هایی را ایجاد کردند تا بتوانند نقش آن ها را در مغز بهتر ارزیابی کنند. درون سلول های مغز مجموعه ای از گیرنده های GABA وجود دارد که هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند. پیش از این شواهدی به دست آمده است که برخی از انواع این گیرنده ها با اضطراب و افسردگی ارتباط دارند. محققان معتقدند با هدف گیری گیرنده های GABA با استفاده از یک نورواسترویید مسدودکننده می توان برخی از فرآیندهای تشخیصی و شناختی مغز را که موجب بروز افکار و احساسات منفی می شوند، کند کرده و مانع بروز افسردگی شد. تفکیک انواع مختلف گیرنده های GABA بسیار مشکل است زیرا این گیرنده ها خصوصیات مشترک بسیاری دارند. در واقع پیش از این انجام این کار امکان پذیر نبود، اما اکنون محققان با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR می توانند انواع مختلف این گیرنده را تفکیک کرده و تاثیر داروها و مواد شیمیایی مختلف را روی هر نوع گیرنده به صورت مستقل بررسی کنند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

کریسپر چیست؟ 
کریسپر نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که در طی آن، دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند. آنها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می‌گذارند. ژنی که با تکنیک کریسپر ترمیم شود تحت کنترل خواهد بود.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: ژن افسردگی