به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۵۷۷۷۱

خیانت، عامل اصلی طلاق در مناطق مرفه

گروه جامعه: این روز‌ها آمار‌های متفاوتی از وضعیت ازدواج و طلاق در کشور مطرح می‌شود. برخی معتقدند که با کاهش آمار ازدواج مواجهیم، اما گروهی دیگر بر این باورند که میزان طلاق با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.
خیانت، عامل اصلی طلاق در مناطق مرفه
سردفتران ازدواج و طلاق در مناطق مختلف پایتخت نیز از کاهش 30 تا 40 درصدی آمار ثبت ازدواج و افزایش 10 تا 15 درصدی آمار ثبت طلاق در دفاتر خود در سال‌های اخیر خبر می‌دهند. به اعتقاد آنها فشارهای اقتصادی، خیانت و فضای مجازی از جمله عواملی هستند که در تغییر این آمارها تأثیر مستقیم دارند.محمد احسانی، سردفتر ازدواج و طلاق در منطقه یک دراین باره می‌گوید: از سال 90 تا امروز آمار ازدواج در این منطقه روند کاهشی داشته که رقمی حدود 40 درصد است.او معتقد است با اینکه مشکلات اقتصادی در پایین آمدن این آمار مؤثر است اما در مناطق بالای شهر که مردم کمتر با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند، نمی‌توانیم اقتصاد را عامل اصلی بدانیم، چرا که در این مناطق به‌دلیل تغییر فرهنگ و سطح تحصیلات جوانان، سن ازدواج بالا رفته است. تا جایی که میانگین سن ازدواج در پسرها و دخترها بین 30 تا 35 سال است که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.وی در ادامه درباره کاهش سکه‌های مهریه در عروسی‌ها می‌گوید: این روزها با افزایش چشمگیر قیمت سکه و طلا، میزان مهریه‌ها هم تغییرمعکوسی داشته به طوری که در مراسم عروسی‌ شاهد ثبت تعداد پایین سکه مهریه عروس خانم‌ها هستیم.

احسانی می‌افزاید: در دهه 80 با ارقام نجومی تعداد سکه برای ثبت ازدواج در دفاتر روبه‌رو بودیم، به طوری که رقم سال تولد به شمسی یا میلادی از جمله مهریه‌های مرسوم در آن سال‌ها بود اما این روزها حدود 50 درصد ازدواج‌ها با مهریه 110 سکه، 25 درصد زیر این تعداد و مابقی بیشتر از این تعداد انجام می‌شود.البته در برخی ازدواج‌ها هم میزان مهریه‌ها در حد یک، دو، 7 و 14 سکه بهار آزادی است. او در ادامه می‌افزاید: گرانی سکه و به‌دنبال آن فشار اقتصادی و فشار روانی که این مسأله برای مردان به وجود آورده، از دلایل کاهش تعداد سکه‌ها در مهریه است. البته برخی از خانم‌ها به ازای این بخشش بزرگوارانه «حق طلاق» را طلب می‌کنند.احسانی با بیان اینکه همزمان با کاهش آمار ازدواج، آمار طلاق نیز افزایش یافته می‌افزاید: در 7 سال اخیر با رشد ثبت طلاق در دفتر مواجه بودیم تا جایی که هر ساله به میزان 10 تا 15 درصد در زمینه ثبت اسناد طلاق رشد داشته‌ایم. البته سال گذشته حدود 30 تا 40 مورد طلاق داشتیم اما امسال در 5 ماهه نخست این رقم به 60 مورد رسیده است.

خیانت اولین عامل طلاق بالای شهرنشین‌ها
احسانی با بیان اینکه در مناطقی که مردم تمکن مالی نسبتاً بالایی دارند، خیانت اولین علتی است که می‌تواند مسبب طلاق باشد، می‌گوید: البته با گسترش فضای مجازی زمینه‌های خیانت درروابط زناشویی و خانواده‌ها بیشتر شده که لازم است نهاد‌های آموزشی و فرهنگی در این خصوص با فرهنگ‌سازی زمینه آگاهی بخشی را برای خانواده‌ها و زوجین فراهم کنند.سیدمحمدعلی مقدسی سر دفتر منطقه پیروزی تهران با بیان اینکه تعداد مراجعان بر‌ای ازدواج به این دفتر در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته 40 درصد کاهش داشته می‌گوید: بالارفتن توقعات خانم‌ها و تغییر فرهنگ از مهم‌ترین دلایل کاهش آمار ازدواج است، البته افزایش تعداد دفاترجدید ازدواج و طلاق هم در این زمینه تأثیر‌گذار بوده است.او در ادامه با اشاره به نهضت مهریه بخشی زنان می‌افزاید: بعد از گرانی سکه بسیاری از خانم‌ها با هدف کم کردن بار مالی همسران‌شان درخواست مهریه‌های پایین دارند. البته تعداد 114 سکه بهار آزادی رقمی است که این روزها بیشتر از سایر ارقام در دفترخانه جهت مهریه ثبت می‌شود و دیگر خبری از مهریه‌های نجومی مانند گذشته نیست.

مشکلات اقتصادی، عامل کاهش نرخ ازدواج در پایین شهر
غلامحسین توتونی، سردفتر ازدواج و طلاق در منطقه شهرری تهران هم با اعلام کاهش 40 درصدی آمار ازدواج می‌گوید: در این ایام که اعیاد و تعطیلات رسمی هم در پیش است آمار ازدواج افزایشی نداشته و به نسبت سال گذشته که 160 تا 170 مورد ثبت ازدواج در این دفتر انجام می‌شد، متأسفانه در 5 ماهه نخست سال‌جاری تنها 50 مورد سند ازدواج به ثبت رسیده است.او برخلاف برخی سردفتران که بالارفتن تعداد دفترخانه‌ها را دلیل کاهش اسناد ازدواج دفاتر می‌دانند، معتقد است: بنده قبول ندارم که افزایش دفاتر جدید ازدواج و طلاق، دلیل کاهش ثبت ازدواج باشد چرا که به لحاظ آماری در کل کشور با کاهش چشمگیر تعداد ازدواج‌ها مواجه هستیم، من فکر می‌کنم دلیل اصلی کاهش این آمار، تمایل نداشتن جوانان به مقوله ازدواج است، البته فقر و مشکلات اقتصادی هم بویژه در محله‌های پایین شهر از مهم‌ترین عواملی است که مانع از تصمیم‌گیری جوانان برای ازدواج می‌شود.با توجه به گرانی و نابسامانی بازار سکه بسیاری از جوانان حتی نمی‌توانند تعداد 14 سکه به‌عنوان مهریه در نظر بگیرند چه برسد به خرید لباس عروسی و پرداخت هزینه‌های زندگی و تأمین مسکن برای شروع زندگی مشترک.
مرجع : ایران