به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۵۷۷۹۱

ناگفته‌هایی از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان

گروه اقتصادی: محمود صادقی بعد از گذشت حدود هفت ماه از انتشار گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس تصاویری را در توییتر خود به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد بانک سرمایه چطور با امتیازدهی به م-ه و الف-ه به‌عنوان بدهکاران کلان بانک، امنیت سپرده و سرمایه فرهنگیان را به خطر انداخته است.
ناگفته‌هایی از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان
گروه الف-ه املاکی را به‌جای بدهی خود به بانک سرمایه واگذار کرده اند که چندین میلیارد بیش از ارزش واقعی آن محاسبه شده بود.در سه فقره ملک خیابان فرشته، لواسان و زاگرس این تهاتر اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌که ارزش یک ملک در خیابان لواسان درحالی‌که ۲۶ میلیارد تومان قیمت داشته، ۹۶ میلیارد تومان محاسبه شده و ارزش ملک دیگری در همین منطقه در‌حالی‌که ۷۲ میلیارد تومان بوده، بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان حساب شده است. یعنی در همین مورد بیش از ۲۲۱ میلیارد تومان از بدهی الف-ه به بانک سرمایه با ارزش ملکی تهاتر شده که اساسا در بازار ارزش خارجی نداشته است.

رمزگشایی از ۳ عکس
بامداد روز دوشنبه محمود صادقی در واکنش به دستگیری نادر فتوره‌چی در توییتر خود نوشت: «شاید باز بیتوته‌کنان خرده بگیرند که این وقت شب در توییتر چکار می‌کنی؟! راستش از خبر بازداشت فتوره‌چی خواب از سرم پریده؛ دوباره به‌جای فساد و فاسد افشاگر فساد را زندان کردند! اگر تا ظهر امروز شکایت از او را پس نگیرند، جزئیات پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را منتشر خواهم کرد».نادر فتوره‌چی، فعال شبکه‌های مجازی در پی شکایت م. الف، تهیه‌کننده سریال شهرزاد روز یکشنبه بازداشت شد. برای او قرار کفالت صادر شده بود، اما به‌دلیل عدم تأمین به زندان فشافویه منتقل شد. بسیاری از کاربران توییتر از محمود صادقی انتقاد کردند که چرا انتشار و افشای فساد را مشروط کرده، درحالی‌که از لحاظ جایگاه حقوقی‌ای که محمود صادقی در آن قرار دارد، باید افشای فساد را بی‌قیدوشرط در دستور کار خود قرار دهد.بالاخره دیروز ظهر محمود صادقی در صفحه توییتر خود تصاویری را منتشر کرد. گزارش تحقیق‌وتفحص از بانک سرمایه که قبلا در مجلس خوانده شده بود و پرونده تخلفات به قوه‌قضائیه ارسال شده بود، حالا بخشی از جزئیات این گزارش توسط محمود صادقی منتشر شده است؛ البته تصاویری که به‌سختی از لابه‌لای خط‌و‌خطوط و خوشه‌های آن می‌توانیم رمزگشایی کنیم.

در سه تصویر منتشرشده از سوی صادقی نام م-الف، الف-هـ و بانک سرمایه به چشم می‌خورد؛ کسانی که به گفته صادقی در اختلاس صندوق سرمایه‌گذاری فرهنگیان سهم داشته‌اند.طبق اسنادی که صادقی منتشر کرده، بانک سرمایه از چند شرکت که گویا به گروه الف-ه تعلق داشتند، چند صد میلیارد تومان طلب داشته و در ازای این مطالبات، املاکی در لواسان، خیابان فرشته و خیابان زاگرس از آن‌ها گرفته که قیمت واقعی‌شان بسیار کمتر از قیمتی بوده که بانک سرمایه براساس آن‌ها بدهی الف-ه را صاف کرده است.گروه الف-ه یک ملک در خیابان فرشته به شماره پلاک ۸۸ در ازای بدهی خود به بانک سرمایه واگذار کرده که ۱۰ میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته، اما بانک سرمایه این ملک را ۱۹ میلیارد تومان ارزیابی کرده است. در واقع با بیش از ۹ میلیارد تومان بیش‌برآوردی قیمت ملک، مطالبات بانک سرمایه از گروه الف-هـ پرداخت شده است.همچنین ارزش یک ملک در خیابان لواسان در‌حالی‌که ۲۶ میلیارد تومان بوده، ۹۶ میلیارد تومان محاسبه شده و ارزش ملک دیگری در همین منطقه در‌حالی‌که ۷۲ میلیارد تومان بوده، بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان حساب شده است. در تاریخ ۲۷/۱۲/۹۱ نیز بانک سرمایه ملک فرشته چناران را به تملک خود درمی‌آورد که ارزش واقعی آن ۹۹ میلیارد تومان بوده، اما این ملک به قیمت ۱۰۳ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

تخلفات بانک سرمایه در امتیازدهی به بدهکاران
آن‌طور که از تصاویر منتشرشده به نظر می‌رسد، این شرکت‌ها در ازای پولی که از بانک سرمایه گرفته‌اند، پروژه‌هایی هم باید اجرا می‌کردند که گویا در انجام آن‌ها هم قصور جدی داشته‌اند. گویا میان گروه الف-هـ با شرکت توسعه ساختمان قراردادی مبنی بر صادرات قیر منعقد شده بوده که تأمین منابع مالی این پروژه برعهده بانک سرمایه بوده است، اما در جریان انجام این پروژه سه تخلف صورت گرفته است؛ پروژه بالای ۶۵ درصد پیشرفت داشته و کارگاه غیرفعال شده و ارزش‌گذاری با سرقفلی انجام شده و طبقه دهم و یازدهم مجوز ساخت ندارد. شرکت پتروگلف به نمایندگی از گروه الف-ه با شرکت توسعه ساختمان قرارداد را می‌بندند، اما به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.شرکت توسعه ساختمان از پتروگلف حدود ۵۰ میلیارد تومان مطالبه داشته که مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان آن تهاتر می‌شود و حدود ۲۴ میلیارد تومان از این بدهی باقی می‌ماند. در نهایت در تاریخ ۱۳/۴/۹۵ مجموع بدهی گروه الف-ه به بانک سرمایه از طریق به‌تملک‌درآوردن ملک زاگرس تهاتر می‌شود.

در گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس از صندوق فرهنگیان که یکی از سهامداران بانک سرمایه بوده، به بخشی از تخلفات بانک سرمایه نیز اشاره شده بود که می‌توان پیوند آن را با تصاویر منتشرشده در توییتر محمود صادقی به‌خوبی دید.در گزارش یادشده عنوان شده است تهاتر برخی از مطالبات غیرجاری بانک سرمایه با املاک معرفی‌شده از طرف بدهکاران و به دلیل بیش‌نمایی ارزش املاک نه‌تن‌ها منجر به تضییع منابع بانک شده بلکه منابع بانک را به سمت دارایی‌های ثابت غیرمولد و موهومی سوق داده است. این بخش از املاک بانک نیازمند کارشناسی مجدد با هدف برگشت سرمایه مردم به بانک و سپس اجرای اشد مجازات برای متخلفان است.همچنین طبق تحقیقات کمیته تحقیق‌وتفحص، در بانک سرمایه سرمایه‌گذاری بیش از حد مجاز ۴۰ درصد در شرکت‌های وابسته و فرعی ازجمله در شرکت توسعه ساختمان سرمایه و شرکت سایه‌گستر انجام شده است که مغایر با مفاد بند ۳ دستورالعمل سرمایه‌گذاری‌ها در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است. همچنین مبالغی تحت عناوین مختلف ازجمله علی‌الحساب افزایش سرمایه به شرکت‌های زیر مجموعه پرداخت و این مبالغ صرف خرید املاک به گروه ریخته‌گران شده است.
مرجع : شرق