به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۵۷۹۳۸
رهبری ترنبول در هاله‌ای از ابهام

بحران در دولت استرالیا

گروه بین الملل: در پی آنکه وزیر مسکن سابق استرالیا امروز پنج‌شنبه از به چالش کشیدن دوباره رهبری حزب به دست نخست‌وزیر کشورش برای دومین بار در یک هفته سخن گفت، دولت استرالیا در هرج و مرج فرو رفت.
بحران در دولت استرالیا
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، استعفای ده‌ها وزیر از جمله ماتیاس کورمان، وزیر دارایی سرشناس استرالیا منجر شده تا جایگاه مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر کنونی این کشور غیر قابل دفاع شود اما این رهبر استرالیا امروز گفت تنها در صورتی راضی به برگزاری رای‌گیری دیگری برای تعیین رهبر جدید حزب می‌شود که طوماری امضا شده دریافت کند که نشان دهد اکثریت حزبش دیگر از او حمایت نمی‌کنند.

به گفته ترنبول، اگر این طومار برسد، او جلسه‌ای ترتیب می‌دهد تا درباره رهبری تا اواسط روز جمعه تصمیم‌گیری شود. ترنبول در کنفرانسی خبری در کانبرا گفت، تحویل اخیر که با یاغی‌گری محافظه‌کاران بر سر سیاست تغییرات آب و هوایی به راه افتاد، تلاشی کاملا عامدانه از سوی اقلیت بوده تا استرالیا را به سمت راست (احزاب افراطی) بکشاند.

او با توصیف این کمپین ضد خودش به عنوان "شکلی از دیوانگی" گفت: استرالیایی‌ها حق دارند از دیدن آنچه امروز و این هفته در پارلمان کشورشان به راه افتاده است، وحشت‌زده شوند. پیتر داتن (وزیر مسکن سابق استرالیا) حتی ممکن است این صلاحیت را نداشته باشد که در پارلمان بنشیند.

این اظهارات در واکنش به گزارش‌هایی مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه اصلی‌ترین رقیب ترنبول محدودیت‌های قانون اساسی را با سرمایه‌گذاری تجاری خانواده‌اش نقض کرده است.

در همین حال دولت استرالیا در اقدامی جنجالی، بحث و رایزنی در پارلمان را پنج ساعت زودتر از معمول تعطیل کرد و موجب شد تا رهبر حزب اپوزیسیون کارگر اعلام کند که کنترل از دست حزب حاکم لیبرال خارج شده است. در پی انتشار اخباری از وقوع بحران رهبری، ارزش دلار استرالیا سقوط کرد و به ۷۲.۹ سنت آمریکا رسید.

 ترنبول ابتدا روز دوشنبه درگیر بحران رهبری شد؛ پس از آنکه محافظه‌کاران علیه اعضای عالی‌رتبه حزب لیبرال بر سر سیاست تغییرات آب و هوایی تاختند. پیتر داتن که از اعضای سرشناس جناح حزب محافظه‌کار استرالیاست، در جریان اولین رای‌گیری حزبی با کسب ۳۵ رای مقابل ۴۸ رای ترنبول شکست خودرد اما اختلاف هفت رای باعث می‌شود تا احتمال برگزاری رای‌گیری دوم قوت بگیرد. چنانچه داتن یا یک رقیب دیگر قدرت را در دست بگیرد، ششمین نخست‌وزیر استرالیا طی یک دهه خواهد شد.
مرجع : ایسنا