به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۵۸۰۹
مشاور خاورمیانه ای سابق اوباما:

به سوریه حمله نکنیم، باید با ایران بجنگیم

گروه بین الملل: دنیس راس مشاور خاورمیانه ای سابق اوباما با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن پست ضمن دفاع از ایده حمله به سوریه، نوشت که در صورت عدم حمله به سوریه ، باید در آینده بر سر برنامه هسته ای ایران با این کشور وارد جنگ شویم.
به سوریه حمله نکنیم، باید با ایران بجنگیم
راس با رد دلایل مخالفان جمهوریخواه و دموکرات حمله به سوریه در کنگره آمریکا، نوشت : از نظر مخالفان این حمله، هزینه های احتمالی حمله می تواند آن قدر بالا و غیر قابل پیش بینی باشد که ریسک اقدام نظامی را بالا ببرد. راس با استدلال این نکته که اگر با وجود هشدار و خط قرمز سابق ترسیم شده از سوی اوباما ، آمریکا از حمله به سوریه سرباز زند، هزینه های مترتب چنین اقدامی کمتر از هزینه های اقدام نظامی علیه سوریه نخواهد بود. راس " جسورتر " شدن کشورها برای استفاده از سلاح شیمیایی را یکی از این هزینه ها دانسته و از سوی دیگر نکته مهم تر را در عدم حمله احتمالی به سوریه، درگیر شدن احتمالی آمریکا با ایران در آینده می داند.

از نظر راس در صورتی که آمریکا به سوریه حمله نکند، مقامات ایران در جدیت این ادعای دولت اوباما که :"همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی روی میز است" تردید خواهند کرد و بر این باور خواهند بود که در صورت تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای از گزینه نظامی خبری نخواهد بود و تنها باید فشارهای اقتصادی و تحریمی را تحمل کنند.راس با این استدلال نتیجه می گیرد در این صورت تندروها در ایران به دولت روحانی فشار وارد خواهند کرد و اجازه نخواهند داد رییس جمهور میانه روی ایران راه مصالحه و حل وفصل مساله هسته ای را در پیش گیرد ؛چرا که در این صورت اقدام احتمالی نظامی علیه ایران زیر سوال خواهد رفت.

مشاور خاورمیانه ای سابق اوباما در ادامه می نویسد در این صورت ، اسراییل بیکار نخواهد نشست و نظاره گر نخواهد بود تا ایران با دست یابی به سلاح هسته ای موجودیتش را در خاورمیانه به چالش بکشد، دولت تل آویو همان گونه که بارها اعلام کرده دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد و آمریکا نیز وادار خواهد شد وارد جنگ شود. راس با ترسیم چنین سناریوی احتمالی ،چنین نتیجه می گیرد که مخالفان حمله به سوریه که می گویند این حمله هزینه زا است باید هزینه های عدم حمله به سوریه را نیز که به نظر می رسد بسیار بیشتر از هزینه های اقدام نظامی علیه سوریه است، مورد نظر قرار دهند.
مرجع : عصر ایران

هوار ملا محمد
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۰:۳۱
اوه اوه اوه
ولی من زیاد ناراحت نیستم.کاش یک کمکی هم به ما بکنند!!! (124741)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۱:۲۴
چه استدلال جالبی (124764)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۱:۳۳
به سوریه حمله هم بکنید باز در آینده به ایران حمله خواهید کرد. (124773)
جعفر
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۱:۳۸
امریکا جرات حمله به سوریه ضعیف شده را ندارد . چه برسد به حمله به ایران با تجربه جنگ 8 ساله و امادگی دفاعی فوقالعاده (124781)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۳:۴۱
من اشتباهی مثبت دادام...
8 سال با تمام تجهیزات شاه با صدام جنگیدی که آمریکا تویه 15 روز نفلش کرد عزیز دل چی میگی نو مگه اسراییل و آمریکا عراقن؟!!!! (124897)
بی نان تشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۸:۴۹
سلام
به قول شما با تجهیزات شاه با صدام جنگیدیم اما امریکا تو 15 روزه نفلش کرد...اما جنگ هشت سال طول کشید؟ بعد از تمام شدن تجهیزات شاه با چی جنگیدیم؟ اقایان اگر ان موقع بودند مطمئنا ایران به دست عراق افتاده بود با روحیه که دارند. هنوز که هنوزه از امریکا مثل بید می لرزند..خداوند امثال شما را در جامعه زیاد نکند با این روحیه خود باختگی و ترس شدید (125241)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۳:۲۳
جوانهایی رفتند در جنگ سینه خودشون رو سپر کردن در مقابل دشمن که تربیت شده زمان شاه و مدارس و دانشگاه شاهنشاهی بودند، از خدا می خوام هیچ وقت جنگی پیش نیاد ولی مطمئنم با این جوانهایی که الان تربیت شده اند بدون جنگ هم مملکت را تحویل بیگانه خواهند داد. (125444)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۰۰:۱۶
حتی یک شهید دوران جنگ تربیت شده شاه نبودند. تربیت شده های شاه کشته مرده های فیلمفارسی بودند که هنوز هم نوستالژی آن دوران را دارند و به روسپیان آن زمان می گویند "هنرمند" (125472)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۰۳:۲۵
باریک الله.با جوانان کنونی ما حتی جواب امارات را هم نمیتونیم بدیم. (125503)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۰:۱۳
خودت هم میگی تجهیزات شاه فقط به درد 15 روز می خورد! خوب می گفتی بعد 15 روز تا 8 سال کی و با چی جنگید؟ (125317)
محسن کاشی
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۵:۳۸
عزیزم شما کلمه ابر قدرت رو معنیشو بد گرفتی یا جو تو رو گرفته. (125063)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۰:۱۳
تو هم بد ازش ترسیدی و ازش غول ساختی! (125319)
دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۲:۰۱
آره، اينا همش بازيه، مي خواهيد دنيا رو ملتهب كنيد، تا به نفع تون باشه، صلاحاتونو بفروشيد و نفت مفت ببريد، مردم هم كه جيگر هستند. دست از سر خاورميانه برداريد، و اون نفت‌هايي كه انبار كرديد تا وقتي نفت خاورميانه تموم شد استفاده كنيد و گرون بفروشيد رو بريد استفاده كنيد. (124798)
ابوسعيد جنابي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۳:۵۹
توهم دشمن سازي و هميشه دشمن مواظب ماست!! بابا دس برداريد تورا خدا بابا ما زندگي ميخواهيم اگه اونا بدن لطفا شما بسازيد نوكرتم هستيم اگه اين كار كنيد (124936)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۰:۱۵
ابو سعید جان! دولت ملی دکتر مصدق هم خودش واسه خودش دشمن ساخته بود و توهم دشمن سازی داشت؟ (125321)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۰:۱۶
شما ها که منفی دادید منظورتون چیه؟ یعنی پس بسان و نفت را چپاول کنند؟ (125323)
کوروش
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۳:۲۴
اسرائیلیان که ترحم شده کورش کبیر می باشند خوب می دانند که در مقابل ملت ایران عددی نخواهندبود . (124880)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۰۲:۲۰
آقای راس اگر آمریکا به سوریه حمله کنه حتما با ایران هم درگیر خواهد شد کسانی مثل طائب و شجونی خود بهترین شاهد این مدعاست بر عکس اگر به جرات رویارویی با سوریه رو نداشته باشه از پس ایران محاله که بر بیاید (125500)