به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۵۸۱۲

كره100گرمی 1200تومانی، 2500 می شود!

گروه اقتصادی: قيمت كره از روز گذشته تاكنون 100 درصد افزايش يافته است. اين به آن دليل است كه ارز تخصيص براي واردات اين كالاي اساسي از 1226 تومان به 2477 تومان تغيير كرده است. با اين تغيير قيمت يك قالب كره 100 گرمي از 1200 تومان به 2500 تومان افزایش پیدا کرده است.
كره100گرمی 1200تومانی، 2500 می شود!
البته در اينكه اين كالا هنوز اساسي است يا نه ميان مسئولين اختلاف است. در حالي كه دبير انجمن صنایع لبنی از حذف کره از فهرست کالا‌های اساسی خبر مي دهد، رییس سازمان توسعه تجارت تاکید می‌کند كه کره از لیست کالاهای اولویت اول خارج نشده و تنها در نوع ارزی که برای واردات این کالا اختصاص یافته تغییر ایجاد شده است! افزايش قيمت لبنيات در يك سال اخير موجب شده است تا مردم به سمت خريد شير فله اي متمايل شوند. به تازگي سازمان دامپزشکی نيز اجازه فروش شیرخام فله را داده است. به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت به دليل افزايش فله خوري شير میزان ابتلا به تب مالت در سال 91 نسبت به سال 90 افزايش 25 درصدي داشته و سه هزار نفر در سال گذشته به تب مالت مبتلا شده اند. حذف ارز مرجع از كره در حالي صورت مي گيرد كه از يك ماه پيش به دليل اختلاف بر سر مابه التفاوت ارز تخصيصي به اين كالاي اساسي 22 هزار تن كره در گمرك انباشته شده كه با توافق مسئولين 5 هزار تن از اين مقدار با ارز مرجع ترخيص شد اما همين مقدار هم به قيمت ارز مبادلاتي به دست مردم رسيد.

حسين چمني سخنگوي صنايع شير ايران در گفتگو با فرارو در پاسخ به اين سوال كه چرا كره در ايران توليد نمي شود گفت: «ميزان توليد شير در كشور با ميزان مصرف هماهنگي ندارد به همين دليل ما از قديم الايام وارد كننده كره بوديم و تا عزمي براي افزايش توليد شير در كشور وجود نداشته باشد تا سالها وارد كننده كره خواهيم ماند. وي با بيان اينكه ميزان استفاده از چربي حيواني در كشور بالا است گفت: «نژاد گاو در ايران هلشتاين است كه ميزان چربي شير آن 3.5 درصد است. اين ميزان چربي با مقدار مصرف تناسب ندارد چرا كه ما در سال بين 50 تا 60 هزار تن كره نياز داريم. با توجه به توليد حدود هفت ميليون تن شير در كشور و ميزان چربي آن، 20 هزار تن از اين مقدار در كشور توليد مي شود كه آن هم در محصولات پر چرب استفاده مي شود.» چمني افزود: «بر اين اساس براي مابقي آن وابسته به واردات هستيم. براي خودكفايي بايد يك برنامه دراز مدت داشته باشيم و ذخيره ژنتيكي دامداري ها بايد گسترش پيدا كند.»

یاسین
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۰:۴۰
نخرید ارزون میشه !!! هه (124747)
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۱۷:۰۸
راست میگه.برای صبحانه جایگزین زیاده.
برای یک بار هم شده این فرهنگ رو جا بیاندازید و کالای گرون رو نخرید. (125154)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۰۰:۵۵
به هیچ عنوان اجناسی که گران شدند محال است که دوباره ارزان شوند بازار از کنترل دولت خارج شده دولت خیلی هنر کند بتواند خودش را جمع کند ضربه اش را مردم عادی می خورند من که دیگر امیدم به زندگی را از دست داده ام بدا به حالمان ؛ (125481)