به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۱۵۸۲۲۴

توضیحات اژه‌ای درباره حواشی دستگیری‌های اخیر

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی امین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره دادگاه مشایی، محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات، حوادث قم،قطعی شدن حکم دوقاصی متخلف، پرونده وحید مظلومین، پرونده دختران ایرانشهر و صدور حکم جلب راننده لندکروز، مساله رفع حصر و... توضیحاتی ارائه کرد.
توضیحات اژه‌ای درباره حواشی دستگیری‌های اخیر
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و سی امین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اتفاق اخیری که در قم رخ داد گفت: شعاری در آن مراسم گفته شد و از سوی برخی ها هم رد شد. دادسرای ویژه روحانیت به این موضوع ورود کرد و پرونده‌ای در این رابطه تشکیل داده است. وی افزود: ۳۱۱نفر از محکومان مرتبط با فساد مالی محکوم به اعدام، حبس ابد؛ ۲۵تا۵سال حبس محکوم شدند. از این تعداد در سالهای اخیر ۶ نفر محکوم به اعدام شدند که دو نفر از آنها به حکم اعتراض کرده و اعدام آنها به بیست سال حبس تغییر کرد. از چهار نفر یک نفر اجرا شد و یک نفر هم در مرحله اجرا و انجام مقدمات است و دو نفر هم اعاده دادرسی مطرح کردند.
 
وی افزود:۳نفر به حبس ابد، ۱۴نفر به ۲۰سال حبس؛ ۹۵نفر به ۵تا۱۰ و ۳۶ نفر از ۱۰تا ۱۵ و کسانی که تا یک سال محکوم شدند ۳۴نفر هستند. ۱۲۴نفر هم به یک تا پنج سال حبس محکوم شدند. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ۵۴نفر انفصال دایم، ۹۳نفر انفصال موقت، ۹نغر تبعید شدند و حدود ۷۰ نفر به شلاق محکوم شدند. اینها مربوط به چند سال اخیر است. سخنگوی قوه قضاییه به قطعی شدن حکم دوقاصی متخلف اشاره و تصریح کرد: رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی در دادگاه عالی قضایی محکوم به سلب صلاحیت و انفصال از خدمت محکوم شد که حکم وی در تاریخ ۲۲/۵ قطعی شد.

وی با اعلام نام یکی دیگر از قضات متخلف گفت: مجید شکاری فرزند خسرو رئیس شعبه ۱۰۲۴ کیفری ۲تهران به اتهام اخذ رشوه به سلب صلاحیت قضایی محکوم شد. سخنگوی قوه قضاییه در خصوص روند قضایی رسیدگی به پرونده ها گفت: ۲هزار و ۹۰۰میلیارد بدهی خسروی بود و کل بدهی این فرد برگشت، علاوه بر آن از خود این فرد ۶۲۵میلیارد تومان هم جزای نقدی از این فرد گرفته شد. افراد دیگری هم که در این پرونده بودند. بیش از ۴هزار میلیارد در کل این پرونده از متهمان مختلف وصول شد. اینکه مردم فکر میکنند سه هزار میلیارد خوردند و بردند، این طور نیست و مجازات های متعددی برای متخلفان اعمال شده است که برخی از اینها هنوز در حال وصول است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه پرونده وحید مظلومین به دادگاه ارسال شده است؛ گفت: احتمالا هفته آینده دادگاه این فرد برگزار می شود. این پرونده ۱۸متهم‌دارد و در کیفرخواست صادره برای برخی از اینها افساد فی الارض مطرح شده است. وی ادامه داد: مظلومین چند سال پیش هم دادگاهی شد و عنوان افساد فی الارض برای این فرد مطرح شد اما به خاطر اظهار نظرهای حراست بانک مرکزی و اطلاعات تبرئه شد؛ این فرد همان کسی است که ۲ تن سکه خریده است. وی ادامه داد: پرونده محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم هم به دادگاه ارسال شده است. این فرد هم همراه محمدرضا مظلومین چند سال پیش دستگیر شد؛ همچنین سالار آقا خان هم از کسانی است که قبلاً هم بازداشت بوده است.

محسنی اژه ای به دادگاه معاون رئیس جمهور سابق اشاره و تصریح کرد:ابتدا اعلام کردند که اگر علنی نباشد نمی‌آییم، قرار بر این بود ساعت ۹حضور یابد. بر اساس گزارشی اعلام شد که ایشان حاضر نیستند. صبح اول وقت فردی مراجعه می کند و می گوید وکیل متهم هستم و می‌خواهم اعلام وکالت بنده ثبت شود چرا که دو وکیل قبلی عزل شدند.خود متهم هم می‌نویسد و امضا می کند و در نامه‌ای می‌نویسد: نظر به برگزاری دادگاه اینجانب، حضور وکلای من حیدری و حسینی در دادگاه لزوم ندارد و وکالت این افراد را عزل می نمایم، وکالت نامبردگان در سایر موارد باقی است. وی‌ادامه داد: در روز دادگاه دو وکیل این فرد، لایحه عزل خود را به وکیل جدید اعلام می کنند.

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده زنجانی گفت: بارها گفته است که در خارج از کشور پول دارم که چنین چیزی ثابت نشد.تا کنون موفق نشده است که از موجودی و نقدینگی خودش یا ضامن هابی که مدعی است حضور دارند، سندی ارائه دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در ممنوع النصویری رئیس دولت اصلاحات تغییری صورت گرفته است؟ گفت: تغییر انجام نشده است. محسنیاژه‌ای در خصوص پرونده دختران ایرانشهر گفت: حکم این پرونده هنوز صادر نشده است. سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با برخورد راننده لندکروز با مامور راهنمایی و رانندگی گفت: همین جا از نیروی انتطامی برای برخورد با متهمان مفاسد اقتصادی تشکر می کنم. وی گفت: حکم جلب این راننده صادر شده اما از اجرای آن اطلاع ندارم.

وی در رابطه آخرین وضعیت پرونده بورسیه ها گفت: دیوان عدالت اداری گفته است که در دو تا سه هفته اخیر پرونده رسیدگی می شود؛ البته تمام شکایت ها مربوط به بورسیه ها نیستند و تعدادی به وضعیت اشتغال خود اعتراض داشتند. خنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا شنیده شده است «م. ر» متهم بزرگ واردات خودرو که از او به عنوان دست راست یکی از وزرا یاد می شود در راستای پرونده اخیر مرتبط با خودرو پیش از خروج از کشور بازداشت شده است، آیا این بازداشت از سوی قوه قضائیه بوده است یا نهادهای اطلاعاتی این فرد را دستگیر کردند؟ گفت:این فرد بازداشت شده است؛ حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج غیر قانونی را داشته است .

وی افزود: این فرد با حکم قضایی بازداشت شده است. به طور کلی هر بازداشتی با حکم قضایی است مگر موارد خاصی که سر صحنه باشد. اژه ای ادامه داد: این فرد در بازداشت است و در حال خروح غیر قانونی بوده که وزارت اطلاعات این فرد را دستگیر می کندو اکنون در اختیار بازپرس قرار دارد. محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا کسی در رابطه با مراسم فیضیه احضار شده است؟ این تهدید اخیرا در تهران از سوی یک مداح انجام شده است.گفت: تهدید مقامات نیاز به شاکی خصوصی نیست. چه در تهران و چه در قم مدعی العموم وارد شده است. ابتدا تحقیقات میدانی انجام می شود و بعد افراد احضار می شوند اما الان نمی دانم کسی احضار رسمی شده است یا نه. وی در خصوص اینکه آیا در رابطه با مراسم قم عنوان مجرمانه به سخنران هم وارد است؟ گفت: تا جایی که من شنیدم چیزی به عنوان مجرمانه به رحیم پور ازغدی وارد نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بازداشت دو وکیل و اینکه تصاویری از این افراد منتشر شده است که جامعه حقوقدانان را متاثر کرده است، آیا این نحوه برخورد با تأکیدات ریس قوه قضاییه مبنی بر ضرورت حفظ کرامت انسان ها مغایر نیست؟گفت: اگر یک فرد حریم مردم و نظام را رعایت نکرد و مورد اتهام قرار گرفت و در زمان رفتن به زندان خودش حریم خودش را رعایت نکرد، چه باید کرد. اگر وکیل هم مجرم شد باید گفت که رسیدگی نشود؟ آیت الله آملی همواره سفارش کردند مواردی خلاف آیین نامه سازمان زندانها باشد، تعقیب قضایی شود. اگر ثابت شد که سازمان زندانها ها اقدامات مغایر. آیین نامه بوده برخورد می شود. در رابطه با این افراد هم گزارشاتی ارسال شده است و اگر خلافی انجام شده باشد،برخوزد می شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص ورود سازمان بازرسی به افزایش قیمت خودرو و رانت های به وجود آمده گفت: اگر تخلفی از سوی مسولان دولتی باشد، سازمان بازرسی کل ورود می کند. وی در ابطه با پرونده بنیاد تعاون ناجا و نقش احمدی مقدم گفت: این پرونده شاخه های مختلفی دارد چون شرکت های زیادی دارد که برای برخی حکم صادر شده و این فردی هم که نام برده شد، در این پرونده متهم بود اما از صدور حکم آن اطلاع ندارم. معاون اول قوه قضائیه در خصوص افزایش قیمت سکه و بدهی محکومان پرداخت بدهی مهریه گفت: دادستان کل به همه دادستان ها اعلام کردند که اگر فردی امکان تهیه یک سکه با قیمت فعلی نداشته باشد اگر بتوانند با طرف مقابل به توافق برسند که چه بهتر اما اگر به توافق نرسیدند برای تعدیل وضعیت پرداخت، به دادگاه مراجعه کنند .

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده عراقچی و اینکه دادگاه وی علنی است؟ گفت: هر دادگاهی که به تشخیص قاضی پرونده علنی باشد، قابل انتشار است. کیفرخواست این فرد هنوز صادر نشده است و اگر به دادگاه برود مثل سایرین محاکمه می شود. محسنی اژه‌ای در خصوص ایجاد موج جدید برای رفع حصر و اینکه آیا اتفاق جدیدی در این رابطه افتاده است؟ گفت: برخی گشایش ها نسبت به نزدیکان محصوران رخ داده که جدید نیست و تصمیم شورای عالی امنیت ملی همچنان پابرجاست.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق های نجومی و اینکه اخیرا هم شاهد حقوق نجومی بودیم؟ گفت: خبر ندارم که خلاف بخش نامه دولت عمل شده باشد، در رابطه با پرونده‌های قبلی هم باید گفت که مازاد حقوق برگردانده شد اما کسانی که علاوه بر مازاد دریافتی تخلفات دیگری هم داشتند، در حال بررسی است. دیوان محاسبات کسی را به قوه قضائیه معرفی نکرد و از نظر این دیوان تخلف صورت گرفته بود. اما حسب اطلاعات سپاه و بازرسی، پروندههایی تشکیل شد که برخی از آنها حکم صادر شده، اما قطعی نیست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در رابطه با پرونده‌ موسسات مالی به جز پرونده ثامن که دادگاهی شد چه اتفاقی افتاد؟ گفت: به عنوان مفسد فی الارض برای پرونده موسسه البرز ایرانیان کیفرخواست صادر شده است. ما بقی پرونده ها هم در شرف رسیدگی است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی افراد و متهمان حرمت نظام را رعایت نمی‌کنند، اخیرا هم رئیس جمهور سابق با انتشار فایل هایی موضوع توهین به نظام و قوه قضاییه را مطرح می کند، مصلحت عدم تعقیب قضایی این فرد چیست؟ گفت: اجازه بدهید با اینکه مردم محرم هستند، اما آن حکمت سرجایش باشد.
برچسب ها: محسنی اژه‌ای