به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۵۸۳۹۴

دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت‌نام اتباع

گروه جامعه: رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۰ درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از کشور دریافت کرده‌ایم گفت: در حال تدوین مصوبه ای در شورای عالی هستیم تا فضای کار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج از کشور فراهم و حمایت از آنها صورت گیرد.
دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت‌نام اتباع
غلامرضا کریمی در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی آن‌طور که باید دیپلماسی علمی شکل بگیرد محقق نشده و ظرفیت‌های داخل فرصت ارائه در نهاد بین المللی را پیدا نکرده‌اند گفت: ضرورت دارد به دیپلماسی علمی و آموزشی توجه ویژه‌ای شود تا این نوآوریها و خلاقیت‌ها و تجربیاتی که ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم دارند در عرصه بین‌المللی مطرح شود.وی افزود: در کشورهای دیگر روی پروژه‌های دانش آموزی کوچک مانور می‌دهند و آنها را بارها در محافل بین المللی معرفی می‌کنند اما ما در معرفی جمهوری اسلامی از این پتانسیل به خوبی استفاده نکردیم.

اعلام نتایج نهایی مصاحبه معلمان اعزامی به خارج از کشور؛ شنبه آینده
فعالیت 110 مدرسه ایرانی در خارج از کشور از اول مهرماه
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کشورهای دیگر میلیاردها تومان هزینه می‌کنند تا تصویر خوبی از خود در عرصه جهانی ارائه کنند گفت: آزمون اعزام معلمین به مدارس امسال برگزار و در گام اول بیش از ۱۷۰۰۰ نفر در آزمون کتبی شرکت و بیش از هزار نفر برگزیده شدند که وارد مرحله مصاحبه شدند.کریمی ادامه داد: گزینش و مصاحبه به شکل دقیقی انجام شد و در پروسه حراست و گزینش قرار دارد و شنبه آینده نتایج را اعلام می‌کنیم که تعدادی از آنها اعزام می‌شوند و از ۱۶ تا ۲۰ شهریور ماه در دوره‌های آموزشی توجیهی شرکت می‌کنند تا از اول مهر ۱۱۰ مدرسه ما در خارج از کشور فعالیت خود را با معلمان جدید شروع کنند.وی با اشاره به اینکه مدارس ما پایگاه‌های دیپلماسی در خارج از کشور هستند عنوان کرد: در عرصه بین المللی نیز فعالیت های متعددی در دست انجام داریم و در حال بهبود تعاملات و طراحی فعالیتهای مختلف با نهادهای بین المللی هستیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: به دنبال ایجاد و تقویت سایت انگلیسی و عربی وزارت آموزش و پرورش هستیم تا تجربیات داخلی را قابل بهره‌برداری کنیم.وی از دریافت جایزه ویژه یونسکو از سوی سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد و گفت: اگر تجارب خود را بخوبی ارائه کنیم اثرات خوبی دارد.کریمی با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در ۱۱۰ مدرسه در بیش از ۶۰ کشور دنیا داریم عنوان کرد: با برخی کشورها مشکلاتی داشتیم و باید قوانینی را مطابق ضوابط خاص آن کشورها رعایت می کردیم. مثلا در برخی کشورها برای مدارس خارجی کفیل می گیرند و در برخی کشورها باید از وزارت کار یا آموزش سلسله مجوزهایی دریافت شود.

تمدید قرارداد معلمان خارج از کشور و رفع مشکل ویزای آنها
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال استخراج استلزامات هستیم تا امور را پیش ببریم تا مدارس ما در دیگر کشورها با مشکل مواجه نشوند. چالش هایی وجود داشته اما با مذاکرات صورت گرفته و کمک سفرا کار بخوبی در حال انجام است و مشکل خاصی برای بازگشایی مدارس نداریم. چالش‌های ارزی با دولت هم داریم که در حال رایزنی در دولت هستیم.کریمی با بیان اینکه ۴۰۰ معلم در مدارس خارج داریم که حقوق ارزی دریافت می‌کنند،گفت: ۳۰۰ نیرو هم داریم که در آنجا مشغول اند اما حقوق ارزی دریافت نمی‌کنند لذا مجموعا ۷۰۰ نیرو داریم. تلاش می‌کنیم تعداد معلمان غیر ارز بگیر را افزایش دهیم و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معلمان ارزبگیر را کاهش دهیم.
وی افزود: در برخی کشورها مشکل ویزا داشتیم که قرارداد معلم ها تمدید می‌شود تا بتوانیم برای معلمان جدید ویزا بگیریم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تحصیل اتباع نیز گفت: پس از دستور رهبری، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در مدارس به روی تمام لازم التعلیمان ایرانی و خارجی باز است. در هیچ کجای دنیا چنین تسهیلاتی به پناهندگان ارائه نمی‌شود. روند ثبت نام اتباع همانند سال گذشته است و مشکلی وجود ندارد.کریمی افزود: سال قبل حدود هزار میلیارد تومان برای تحصیل دانش آموزان پناهنده هزینه کردیم. شاید تامین اعتبار از سوی سازمان های بین المللی دو درصد بودجه‌ای که خودمان صرف کردیم هم نباشد. برخی از این پناهندگان در شرایط مالی دشواری قرار دارند و حتی نمی‌توانند هزینه مایحتاج اولیه تحصیلی خود را فراهم کنند که نیازمند ورود خیرین و انجمن های مردم نهاد در این بخش هستیم.

دلیل  سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع
وی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه سختگیرانه وزارت کشور برای ثبت نام اتباع گفت: کشورها نباید مشوق ورود پناهنده ها به درون خود باشند. اصلاحیه وزارت کشور ناظر بر این امر است وگرنه کسانی که سال گذشته در مدارس ما بودند خودبه خود می‌توانند وارد شوند و مشکلی ندارند اما برخی خانواده‌های پناهنده برنامه ریزی می‌کنند تا مهر به ایران بیایند که فرزندشان به مدرسه هم بتواند برود و وزارت کشور هم به لحاظ تدابیر امنیتی و دلایلی که گفته شد کمی سختگیرانه عمل می‌کند اما هماهنگی لازم با وزارت کشور وجود دارد تا اتباع با کمترین مشکل برای دریافت معرفی نامه مواجه باشند.

فعالیت مدرسه ایرانی در شارجه متوقف شد
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس ایرانی در امارات نیز عنوان کرد: فعالیت مدرسه شارجه متوقف شده، اما مدارس در مابقی شهرها باز هستند و مشکلی وجود ندارد. محدودیتی برای ادامه فعالیت در مدارس امارات وجود ندارد، البته سختگیری هایی برای دریافت ویزا وجود دارد اما پیش بینی می‌کنیم دو تا سه ماه بعد از شروع سال تحصیلی بتوانیم ویزا را برای معلمان جدید بگیریم. قرار شد معلمان قبلی بمانند تا کار معلمان جدید انجام شود و خللی در امور مدرسه ایجاد نشود.کریمی درباره بودجه این مرکز نیز گفت: امسال ردیف بودجه خاص برای مدارس خاص گذاشته شده که هم فرصت است و هم تهدید. یک فرصت است چون تکلیف ما روشن و فرایند کار مشخص است و محدودیت این است که طبق قواعد بودجه، وزارت خارجه که در سال‌های قبل کمک های قابل توجهی به مدارس می‌کرد امسال اعلام کرد چون ردیف بودجه ما شفاف شده دیگر امکان هزینه کرد ندارد.وی افزود: محدودیت جدی برای ما وجود دارد. مکاتبه کردیم اجازه دهند امسال هم از ظرفیت وزارت خارجه بهره مند شویم یا دولت افزایش بودجه برای ما در نظر بگیرد.بودجه ما ۱۷۴ میلیارد تومان است.

افزایش تعداد مراجعان به برخی مدارس ایرانی ـ دولتی / بخش خصوصی به کمک بیاید
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره پشت نوبتی های مدارس ایرانی در برخی کشورها گفت: حجم مراجعات به برخی مدارس در حال افزایش است و تعداد مراجعان از ظرفیت پذیرش بیشتر است و اعلام کردیم بخش خصوصی به کمک بیایند. اکنون گروههای مختلف در حال مراجعه اند تا در کنار مدارس ایرانی دولتی که داریم بتوانیم مدرسه جدید خصوصی و غیردولتی دایر کنیم.کریمی با بیان اینکه حدود ۳۰ درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از کشور دریافت کردیم گفت: اکنون در حال بررسی آنها هستیم تا بتوانند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش کشور مقصد، دانش آموزان ایرانی را تحت پوشش قرار دهند. در حال تدوین مصوبه‌ای در شورای عالی هستیم تا فضای کار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج فراهم و حمایت از آنها صورت گیرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آموزش و پرورش