به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۱۵۸۴۱۹
معاون وزیر بهداشت: تورهای گردشگری سلامت فعال شوند

رسیدگی به شکایات پزشکی کوتاه و اثرگذار باشد

گروه جامعه: معاون درمان وزیر بهداشت از ارایه نسخه دوم سند درمان ایرانیان تا پایان ماه جاری خبر داد و در عین حال بر لزوم کوتاه شدن فرآیند رسیدگی به شکایت‌های پزشکی مردم و همچنین اثرگذار بودن احکام آن، تاکید کرد.
رسیدگی به شکایات پزشکی کوتاه و اثرگذار باشد
دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری وزارت بهداشت ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر و ولادت امام هادی (ع)، از برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره‌ تجارب موفق بیمارستانی و مدیریت منابع نیروی انسانی خبر داد و گفت: به هر حال بیمارستان‌ها در کشور ما با روش‌های خیلی مدرن و جدید اداره نمی‌شوند؛ چرا که یا افرادی در رشته مدیریت بیمارستانی نداریم و یا کسانی که رشته مدیریت خوانده‌اند، تجربه مدیریتی را طی نکرده‌اند. این در حالیست که هر کجا که مدیریت علمی‌تر باشد، مدیریت بر منابع و مصارف بهتر انجام می‌شود. البته سال‌هاست که دانشگاه علوم پزشکی تهران کنگره‌هایی درباره مدیریت بیمارستانی برگزار می‌کند. در همین راستا قرار است ما هم جشنواره‌ای را در این زمینه برگزار کنیم تا افرادی که در حوزه مدیریت بیمارستانی به موفقیت رسیده‌اند، تشویق شوند.وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره تشکر از تجربیات کسانی است که در حوزه مدیریت بیمارستانی موفق عمل کرده‌اند و هدف دیگرمان هم به اشتراک گذاشتن این تجربیات است. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بالغ بر ۱۲۰۰ تجربه وارد سامانه ما شده است و این نشان می‌دهد که در این حوزه همه به دنبال بهبود مدیریت در بیمارستان‌ها هستند.

وی گفت: همچنین بالغ بر ۱۰۰ نفر از اساتید رشته اقتصاد سلامت این جشنواره را داوری می‌کنند. این جشنواره در روز شنبه با حضور وزیر بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و به ۱۰ بیمارستان نمونه لوح زرین داده می‌شود و احتمالا می‌توانیم سه بیمارستان را به عنوان بیمارستان‌های نمونه کشور معرفی کنیم.جان بابایی ادامه داد: برای این جشنواره سامانه‌ای طراحی شده و قرار است دانشگاه علوم پزشکی مرتبا تجربیات‌شان را در حوزه مدیریت بیمارستانی در آن بارگذاری کنند و روسای بیمارستان‌ها در قالب یک شبکه با هم در ارتباط بوده، مشورت کنند و مشکلات‌شان را در اداره بیمارستان‌ها مطرح کنند.وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به پروژه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان، گفت: ما در این دوره بیشتر تلاش کردیم تا پروژه‌هایی را که در حوزه درمان و در قالب طرح تحول سلامت آغاز شده بود، به اتمام برسانیم. بر همین اساس قرار بود ۲۴۹ کلینیک ویژه ایجاد شود که تا کنون ۱۴۰ کلینیک به بهره‌برداری رسیده و بقیه آنها تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. همچنین ۸۰ درصد مراکز LDR به بهره‌برداری رسیده و مابقی آن به تدریج به بهره‌برداری می‌رسند. در عین حال ۱۲۰ اورژانس بیمارستانی بازسازی و نوسازی شده است.

ابلاغ ۶۰ گایدلاین درمانی به بیمه‌ها
جان بابایی با بیان اینکه تا پایان سال و یا اوایل سال آینده ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی به تهران اضافه می‌شود، گفت: این موارد پروژه‌هایی بود که از گذشته آغاز شده بودند و ما مکلفیم آنها را به اتمام برسانیم. در عین حال کار اصلی ما ضمن پیگیری پروژه‌های قبلی، پیگیری وظایف قانونی‌مان در حوزه درمان است. یکی از این وظایف بحث تدوین راهنماهای بالینی، استانداردهای خدمت و خرید راهبردی خدمات است که در این زمینه‌ها بالغ بر ۵۰۰ فرآیند انجام شده، همچنین نزدیک به ۶۰ گایدلاین نوشته‌ایم که به بیمه‌ها ابلاغ شده است.

استقرار سامانه استحقاق سنجی در ۹۵ درصد بیمارستان‌ها
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه بحث استحقاق درمان نیز گام‌هایی برداشته شده است، گفت: با کمک بیمه سلامت و بخش IT وزارت بهداشت بیش از ۹۵ درصد بیمارستان‌ها سامانه استحقاق سنجی را مستقر کردند. گام بعدی ما این است که استحقاق سنجی به سمت استحقاق خدمت یعنی فصل بندی خدمات برود و مشخص شود که یک بیمارستان ۶۰ تخت خوابه با یک بیمارستان ۲۰۰ تختی چه تفاوت‌هایی در نوع خدمت دارند که امیدواریم تا سال آینده تکلیف این موضوع هم مشخص شود.

ارایه نسخه دوم سند درمان تا پایان شهریورماه
وی افزود: در عین حال کار بازنگری سند درمان نیز انجام و مشخص شد که هر استان چقدر طرح نیاز دارد. ما این سند را تکمیل و مشخص کردیم که هر شهرستان چه میزان تخت بیمارستانی نیاز دارد و تا پایان شهریور ماه ورژن دوم سند درمان را ارائه می‌دهیم.

آخرین وضعیت اجرای نظام ارجاع
جان بابایی با اشاره به بحث نظام ارجاع گفت: خوشبختانه نظام ارجاع در گلستان، زنجان و گیلان آغاز شده، البته در استان‌های دیگر هم به صورت محدود شروع شده است و امیدواریم تا پایان سال سایر استان‌ها را هم به این کار اضافه کنیم. باید توجه کرد که بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده پروژه‌ای بلندمدت است.وی درباره زیرساخت‌های لازم برای اجرای نظام ارجاع گفت: برای نظام ارجاع مهم‌ترین موضوع وجود زیرساخت الکترونیک است. باید اطلاعات بیمار به صورت الکترونیک رد و بدل شود. نظام ارجاع یک نظام ارائه خدمت منظم است. باید بدانیم که هر چه سطح خدمت بالاتر رود، هزینه‌های سلامت بیشتر می‌شوند. قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل نگهدارنده هزینه‌های نظام سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع است. گاهی می‌بینیم افراد برای یک سرماخوردگی ساده به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می‌کنند. این موضوع ممکن است منجر به محروم شدن بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی‌تر از مراجعه به پزشک متخصص شود. وقتی که پزشک سطح سه درگیر بیماری‌های سطح یک شود، بیماران جدی‌تر از درمان محروم می‌مانند.

ساماندهی نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت
وی تاکید کرد: بنابراین لازمه نظام ارجاع وجود، زیرساخت الکترونیک و دسترسی مردم به سطح یک ارائه خدمات است. یکی از اعتراضات مردم این است که در سطح یک فقط در نوبت صبح پزشک حضور دارد و بعد از ظهرها پزشک نیست. بنابراین تا زمانی که دسترسی را کامل و زیرساخت‌ها را الکترونیک نکنیم، ارجاع شکل نمی‌گیرد. باید بدانیم که هدف از نظام ارجاع سخت کردن کار مردم نیست، بلکه تسهیل کار مردم است. بر این اساس یکی از کارهای مهمی که در کلینیک‌های ویژه انجام خواهد شد، ساماندهی نوبت دهی‌هاست.

وضعیت دسترسی به پزشک در مناطق محروم
جان بابایی در ادامه با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار وزارت بهداشت در این دوره، ایجاد دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی در مناطق محروم است، ‌ گفت: در حال حاضر در مناطقی مانند خاش، ایرانشهر، نیکشهر و سراوان و ... بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ پزشک متخصص مقیم داریم. به نظر من بزرگترین اقدامی که در قالب طرح تحول برای مردم انجام شد، علاوه بر کاهش پرداخت از جیب، بحث دسترسی بود. در حال حاضر در میناب، بوشهر، برازجان و ... مراکز کلینیک ویژه، بیمارستان، بخش LDR و ... ایجاد شده است. در خوزستان هم کمتر از یک ماه دیگر پروژه‌هایی افتتاح می‌شوند. در عین حال امسال در مناطق مرزی افتتاحیه‌های خوبی در قالب طرح تحول سلامت اعم از بیمارستان و اجرای سایر بسته‌های طرح تحول سلامت داریم. باید توجه کرد که سال‌هاست که شهرهای مرزی کمتر مورد توجه قرار گرفتند و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم خدمات مناسبی به مردم این مناطق ارائه دهیم. مردم این مناطق سال‌ها درگیر جنگ و محرومیت بودند و امیدواریم بتوانیم در حوزه سلامت به آنها به طور مناسب خدمت‌رسانی کنیم.

۱۶۹ بیمارستان دارای معیارهای گردشگری سلامت
جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گردشگری سلامت در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۶۹ بیمارستان داریم که از نظر ما معیارهای بیمارپذیری گردشگری سلامت را دارا هستند. از طرفی می‌بینیم که روزانه تعداد زیادی از بیماران از کشورهایی مانند عراق وارد کشور می‌شوند و برخی از استان‌هایمان مانند شیراز و مشهد در حوزه گردشگری سلامت فعالیت خوبی دارند. البته مشکلاتی هم در زمینه حمل و نقل در حوزه گردشگری سلامت داریم.

نفعی که ایران از گردشگری سلامت می‌برد
جان بابایی با بیان اینکه با این قیمت ارز، بیمارپذیری بیشتر از کشورهای دیگر به نفع ایران است، ادامه داد: اما مشکل ما ایجاد شرایطی است که بتوانیم این افراد را به داخل کشور بیاوریم. ایجاد تورهای گردشگری بر عهده وزارت بهداشت نیست. بلکه تولیت خاص خود را دارد که باید بتوانند افراد را در قالب تورهای گردشگری سلامت به کشور بیاورند. گاهی می‌بینیم که این بیماران به ویژه از مرزهای شرقی به کشور ما می‌آیند،  از خدمات استفاده می‌کنند و برایشان هزینه می‌کنیم، اما این هزینه باز نمی‌گردد؛  به طوریکه در حال حاضر در استان کرمان ۱۰ میلیارد سند داریم که افغانستانی‌ها درمان شدند، اما هزینه‌ای نپرداختند.

تورهای گردشگری سلامت شکل گیرند
وی با بیان اینکه ما اجازه ارائه مجوز به تورهای گردشگری را نداریم، افزود: امیدوارم این تورها در کشور شکل بگیرند.تا کنون دلال‌های سودجویی که حرفه‌ای و سازماندهی شده نیستند، در این زمینه فعالیت می‌کردند که این موضوع به بحث گردشگری سلامت در کشور ضربه زده است. ما از متولیان امر خواهشم می‌کنیم که این حوزه را ساماندهی کنند. در این صورت می‌توان بسیاری از خدمات را ارائه داد.جان بابایی تاکید کرد:‌ غاطبه بیمارستان‌هایی که می‌توانند در حوزه گردشگری سلامت خدمت ارائه دهند، خصوصی‌اند و ظرفیت‌شان خالی مانده‌ است. بنابراین می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. از طرفی تعرفه پیشنهادی ما در حوزه گردشگری سلامت حداکثر ۲۰ درصد بالاتر از تعرفه بخش خصوصی بود. به هر حال باید توجه کرد که ما رقبایی مانند هند داریم که با تعرفه‌های مقرون به صرفه بیمار می‌پذیرند و اگر تعرفه‌هایمان را افزایش دهیم، استقبال در این حوزه کم می‌شود.

ساخت‌وساز بیمارستان‌ها با وزارت "راه" است نه "بهداشت"
معاون درمان وزیر بهداشت درباره بیمارستان‌هایی که ایمنی مناسبی ندارند و حتی نوساز بوده اما در زلزله‌ها تخریب شده‌اند، گفت: باید توجه کرد که بیمارستان‌ها را وزارت بهداشت نمی‌سازد، بلکه فقط درباره بخش‌ها و نحوه چیدمان تخت‌های آن نظر می‌دهد و پیمانکاری بیمارستان زیر نظر مجری است. مجری هم وزارت راه و شهرسازی است. بنابراین ما فقط می‌توانیم درباره بخش‌ها نظر دهیم. البته پیش از این هم اعلام شده که وزارت بهداشت آمادگی دارد بیمارستان‌ها را زیر نظر خودش بسازد و نقش کارفرما را داشته باشد.

فرآیند حقوقی رسیدگی به شکایت‌های پزشکی مردم کوتاه و اثرگذار باشد
جان بابایی در پاسخ به سوال درباره اطلاعیه سازمان نظام پزشکی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر بررسی پرونده تخلفات پزشکی در دادگاه‌های عمومی گفت: باید بدانیم که در همه موضوعات اصل مردم هستند. ما هر چه می‌گوییم باید به نحوی باشد که مردم را قانع کند. در برخی موارد که تخلفاتی اتفاق می‌افتد، منتج به اقناع مردم نمی‌شود و وقتی مردم قانع نشوند به این معنی است که رسیدگی به پرونده ایراد داشته است. حال چه وزارت بهداشت این بررسی را انجام داده باشد چه سازمان نظام پزشکی.وی تاکید کرد: صحبت‌های آقای دکتر هاشمی درباره نهاد یا سازمان خاصی نبوده است. اولویت دکتر هاشمی حقوق مردم است و ندیده‌ام درباره حقی از مردم حتی در قبال معاونانش کوتاه بیاید. شاید یکی از دلایل محبوبیت‌شان در بین مردم همین دفاع از حق بیماران است. بنابراین اگر وزیر بهداشت صحبتی کرده‌اند، نگرانند تا حقی از مردمی که در محاکم، شکایت‌شان را مطرح می‌کنند، ضایع شود.

وی ادامه داد: آنچه ما می‌خواهیم این است که فرآیند حقوقی رسیدگی به شکایت‌های مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد و اثرگذار باشد و مردم را قانع کند. باید توجه کرد که اگر در کشور زود به تخلفات رسیدگی کنیم و مردم آثار آن را ببینند نگرش‌شان نسبت به ما تغییر خواهد کرد.وی درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر شکایات نیز گفت: ما یک شورای انتظامی اساتید داریم که اگر یک عضو هیات علمی تخلفی انجام داد، در آنجا حکم داده می‌شود. همچنین کمیته‌ای با عنوان کمیته رسیدگی به تخلفات کارکنان و پزشکان غیر هیات علمی وجود دارد و یک شورای انضباطی دانشجویان هم داریم که در هر یک از این کمیته‌ها و شوراها به تخلفات گروه هدف رسیدگی می‌کنیم.

سرانجام قراردادهای ساخت بیمارستان با اروپایی‌ها
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرانجام قراردادهایی که در حوزه درمان برای ساخت بیمارستان با کشورهای اروپایی بسته شد، گفت: در زمانی که قرار بود پیمانکاران خارجی برای انجام این پروژه‌ها وارد شوند، سرعت لازم وجود نداشت. در عین حال ما خودمان بسیاری از پروژه‌ها را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی پیش می‌بریم و اینطور نیست که دست‌مان به سمت خارجی‌ها دراز باشد و حتی برخی پروژه‌های نیمه کاره را با کمک موسساتی که در کشور هستند، پیش می‌بریم. به عنوان مثال یک موسسه قرار است در ساخت پنج بیمارستان آن هم با تعرفه کمتر از خصوصی وارد شود.

وضعیت بیمارستان‌ها در مناطق زلزله‌زده
جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمارستان‌ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: بیمارستان جایگزین در سرپل ذهاب با هشت تخت دیالیز و اتاق عمل فعال راه‌اندازی شده است. بیمارستانی هم که تخریب شده بود کاملا بازسازی شده و فقط مقداری از کارهایش باقی مانده است که فکر می‌کنم طی دو تا سه ماه آینده بتوانیم آن را کامل کنیم. در ثلاث باباجانی هم تا پایان سال یک بیمارستان ۳۲ تختی راه‌اندازی می‌شود. در ادامه این نشست دکتر قدیمی - نماینده ویژه وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت: همه مراکز بهداشتی مناطق زلزله‌زده شش روز بعد از زلزله به طور کامل خدمات‌شان را از سر گرفتند. بیش از ۱۷۰ مرکز بهداشتی در زلزله آسیب جزئی دیده بود که کاملا بازسازی شده‌اند.وی افزود: همچنین ۴۵ خانه بهداشت و هفت مرکز سلامت کاملا آسیب دیده بودند که خدمات آنها همچنان ارائه می‌شود و ساخت جایگزین آنها توسط خیرین آغاز شده است.
مرجع : ایسنا