به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۱۵۸۷۳۰
جدول عملکرد ایران در هجده دوره بازیهای آسیایی

پایان کار با ۶۲ مدال و جایگاه ششم

گروه ورزشی: در چهاردهمین روز از بازیهای آسیایی کاروان ایران صاحب تاریخی‌ترین مدال‌ها در رشته‌های واترپلو و تنیس‌روی میز و طلا و نقره والیبال و بسکتبال شد اما در نهایت در رده ششم جدول قرار گرفت.
پایان کار با ۶۲ مدال و جایگاه ششم
چهاردهمین روز از هجدهمین دوره بازیهای آسیایی اندونزی امروز شنبه دهم شهریور ماه با کسب چند مدال تاریخی برای کاروان ایران به پایان رسید. در واترپلو ایران پس از ۴۴ سال سوم آسیا شد. نوشاد عالمیان پس از ۵۲ سال و گذشت نیم قرن تنیس روی میز ایران را صاحب گردن آویز برنز در سطح آسیا کرد. بسکتبال در فینال نشان نقره دوره قبل را تکرار کرد و والیبال برای بار دیگر در بازیهای آسیایی قهرمان شده و طلا گرفت. اما کسب این مدالها در این روز نتوانست عنوان پنجمی ایران را در جدول بازیها حفظ کند و در نهایت کاروان کشورمان با وجود اینکه از نظر تعداد مدال نسبت به دوره های پیشین رکورد زد اما در رده ششمی ایستاد و به کار خود در این بازیها پایان داد. نتایج ورزشکاران ایران در چهاردهمین روز بازیهای آسیایی به این ترتیب است:
مدالی به ارزش طلا
در آخرین دیدار انفرادی تنیس روی میز، نوشاد عالمیان در دیدار رده بندی با نتیجه ۴ بر صفر  مقابل حریف چینی باخت اما مدال برنز گرفت. نشان برنز نوشاد پس از ۵۲ سال برای تنیس روی میز ایران بدست آمد و ارزش آن کمتر از طلا نبود.
رده چهاردهمی برای سه گانه ایران
در پایان مسابقات سه گانه بازیهای آسیایی بهزاد نوبری‌ پور تنها نماینده ایران در این رشته چهاردهم را از آن خود کرد.
سامبو بی مدال تمام کرد
در آخرین روز از مسابقات سامبو، ایرج امیرخانی در وزن ۹۰- کیلو گرم نماینده میزبان را شکست داد اما در مصاف با حریف ازبکستانی شکست خورد. وی در ادامه مسابقات در مرحله شانس مجدد برابر رقیبی از ژاپن پیروز شد.  امیرخانی در آخرین مسابقه خود برابر نماینده قزاقستان شکست خورد و از دور مسابقات حذف گردید. اکرم خانی آخرین ورزشکار سامبو کشورمان در  وزن ۶۸- کیلو گرم مقابل حریفی از قرقیزستان باخت و از دور رقابتها کنار رفت. به این ترتیب پرونده سامبو بدون مدال بسته شد.
روز بد قایقرانی در جاکارتا
در آخرین روز از رقابتهای قایقرانی آبهای آرام در جاکارتا شاهد برگزاری فینال چند ماده باقیمانده بودیم. آرزو حکیمی در کایاک یک نفره ٢٠٠متر هفتم شد. علی آقا میرزایی در کایاک یک نفره ٢٠٠متر در جایگاه ششم قرار گرفت. در کانوی دو نفره ۵۰۰ متر مردان تیم ایران با ترکیب عادل مجللی و پژمان دیوسالاری در رده چهارم قرار گرفت. تیم دونفره کایاک زنان ایران هم با ترکیب آرزو حکیمی و هدیه کاظمی در رده پنجم ایستاد. به این ترتیب قایقرانی ایران در بخش آبهای آرام با کسب یک نقره و دو برنز به کار خود پایان داد.
والیبال طلایش را تکرار کرد
مسابقه فینال والیبال در حالی امروز برگزار شد که والیبالیست های ایران در دوره قبل بازیها مدال طلا گرفته بودند و امروز برای دفاع از این عنوان به مصاف کره جنوبی رفتند. در این دیدار ایران سه بر صفر رقیب خود را برد و همانند دوره قبل مدال طلای بازیها را کسب کرد. 
مدال واترپلو پس از ۴۴ سال در جاکارتا صید شد
تیم واترپلوی مردان ایران که برای اولین بار به دیدار رده بندی بازیهای آسیایی راه یافته بود در این مسابقه به نتیجه تساوی رسید اما در نهایت در مجموع با احتساب ضربات پنالتی با نتیجه ۱۶ بر۱۵ تیم چین را برد تا پس از ۴۴ سال صاحب مدال برنز بازیها شود.
قد بسکتبال ایران به چین نرسید و نقره گرفت
مسابقه فینال بازیهای آسیایی بین دو تیم ایران و چین برگزار شد. در این دیدار حساس آسمانخراشان ایران در حالیکه در بخشی از بازی از تیم حریف جلو بودند اما در نهایت با نتیجه ۸۴ بر ۷۲ مغلوب چینی های بلند قامت شدند و به نشان نقره این بازیها بسنده کرد. این بیستمین مدال نقره ایران در این بازیها بود. 
ایران در رده ششم جدول مدالی بازیها ایستاد
در پایان چهاردهمین روز از هجدهمین دوره بازیهای آسیایی ایران با کسب مجموع ۶۲ مدال شامل ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده پنجم بازیها ایستاد. به این ترتیب ایران رکورد کسب مدالش را در تاریخ حضور در بازیهای آسیایی بعد از انقلاب اسلامی شکست اما در نهایت در رده بندی در ششم آسیا قرار گرفت. ایران آخرین بار در سال ۱۹۷۴ تهران صاحب ۸۱ مدال و رده دومی آسیا شده بود. در پایان هجدهمین دوره بازیهای آسیایی جاکارتا در سال ۲۰۱۸ چین، ژاپن و کره جنوبی اول تا سوم شدند. اندونزی میزبان چهارم و ازبکستان پنجم شد. رقابتهای بازیهای آسیایی فردا یکشنبه یازدهم شهریورماه و در آخرین روز رسمی این بازیها تنها در رشته فینال سه گانه میکس دنبال می شود، و پرونده مسابقات ورزشکاران ایران در این بازیها بسته شد.
 
 
جدول عملکرد ایران در هجده دوره بازیهای آسیایی/ کاهش عیار «طلا»
کاروان ورزش ایران درحالی به کار خود در هجدهمین دوره بازی‎های آسیایی پایان داد که نسبت به دوره پیشین بازی‎ها در کسب مدال طلا و جایگاه نهایی سقوط کرد اما رکوردهای تاریخی هم ثبت کرد.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی که از ۲۷ مردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی به میزبانی اندونزی و در دو شهر جاکارتا و پالمبانگ آغاز شد، فردا با برگزاری فینال سه گانه به طور رسمی به پایان می رسد. البته کاروان ورزش ایران نماینده ای در این فینال ندارد. با این حساب رقابت های امروز که برای ایران با فینال قایقرانی کایاک آغاز شد و در رشته های تنیس روی میز، سامبو، بسکتبال و والیبال پیگیری شد، پایان حضور در این دوره بازی های آسیایی بود. با احتساب مدال برنز نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و تیم ملی واترپلو، مدال نقره تیم ملی بسکتبال و مدال طلای تیم ملی والیبال، مجموع مدال های ایران به ۶۲ مدال رسید یعنی ۵ مدال بیشتر از دوره پیشین بازی های آسیایی با این حال کاروان کشورمان با یک مدال طلای کمتر، در جدول توزیع مدال ها یک پله سقوط کرد و در رده ششم ایستاد. 
کاروان ورزش ایران که طی پنج روز گذشته جایگاه پنجم جدول توزیع مدال ها را در اختیار داشت، پیش از دو مدال نقره و طلای امروز بسکتبال و والیبال و به خاطر مدال آوری ازبکستان در بوکس و سامبو جایگاه خود را از دست داد و به رده ششمی تنزل پیدا کرد. 
علاوه بر این سقوط یک پله ای، به کارنامه ورزش ایران نسبت به دوره قبل بازی های آسیایی یک انتقاد دیگر وارد است چرا کاروان اعزامی ایران اگرچه در مجموع مدال ها موقعیت خود را بهبود بخشید اما به لحاظ تعداد مدال طلا که تعیین کننده ترین فاکتور در رده بندی نهایی کشورها است، نتوانست حتی تعداد دوره قبل را تکرار کند.
البته مدال نوشاد عالمیان در تنیس روی میز که بعد از ۵۲ سال به دست آمد، مدال برنز واترپلو که به  طلسم ۴۴ ساله بی مدالی در این بازی ها پایان داد، قهرمانی کبدی که برای اولین بار در تاریخ همزمان در دو بخش مردان و زنان و آنهم با غلبه بر هندِ مدعی به دست آمد، مدال کیهانی در دوی ۳۰۰۰ متر و مدال صخره نوردی از اتفاقات خوبی بود که برای ورزش ایران در جریان این دوره از بازی های آسیایی رقم خورد اما آنچه در نهایت در کارنامه ایران ثبت می شود و ملاک اصلی برای بررسی و ارزیابی در سال های آینده قرار می گیرند، جایگاه نهایی است که به خاطر تنزل در کسب مدال طلا با سقوط مواجه شده است. 
کاروان ورزش ایران در حالی در پایان کار خود در هجدهمین دوره بازی های آسیایی از تکرار ۲۱ مدال طلا و جایگاه پنجمی دوره قبل این بازی ها بازماند که ۱۰۲ ورزشکار بیشتر از دوره قبل دراختیار داشت و تاکید مسئولان هم بر این بود که این کاروان به صورت کیفی و با هدف مدال آوری عازم اندونزی می شود اما در نهایت به لحاظ تعداد مدال طلا عملکردی مانند بازی های آسیایی ۲۰۱۰ داشت.
ورزش ایران در ۱۴ دوره بازی های آسیایی
عملکرد کاروان ورزش ایران در ۱۴ دوره بازی های آسیایی که تاکنون در آنها شرکت داشته است، به شرح زیر است: 
ردیف دوره  ترکیب کاروان مدال طلا مدال نقره مدال برنز مجموع مدال جایگاه نهایی
۱                 بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی‌نو                               ۶۴  ۸ ۶ ۲ ۱۶ سوم
۲ بازی های آسیایی ۱۹۵۴ مانیل - - - - - -
۳ بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو ۱۱۲ ۷ ۱۴ ۱۱ ۳۲ چهارم
۴ بازیهای آسیایی ۱۹۶۲ جاکارتا - - - - - -
۵ بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک ۱۱۸ ۶ ۸ ۱۶ ۳۰ ششم
۶ بازی های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک ۱۶۹ ۹ ۷ ۷ ۲۳ چهارم
۷ بازی های آسیایی ۱۹۷۴ تهران ۴۰۰ ۳۶ ۲۸ ۱۷ ۸۱ دوم
۸ بازیهای آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک - - - - - -
۹ بازیهای آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو ۴۳ نفر ۴ ۴ ۴ ۱۲ هفتم
۱۰ بازی های آسیایی ۱۹۸۶ سئول ۹۴ ۶ ۶ ۱۰ ۲۲ چهارم
۱۱ بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن ۱۲۶ ۴ ۶ ۸ ۱۸ پنجم
۱۲ بازیهای  ۱۹۹۴ هیروشیما ۱۶۲ ۹ ۹ ۸ ۲۶ هفتم
۱۳ بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک  ۱۹۹ ۱۰ ۱۱ ۱۳ ۳۴ هفتم
۱۴ بازی های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان ۱۵۰ ۸ ۱۴ ۱۴ ۳۶ دهم 
۱۵ بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه ۲۳۹ ۱۱ ۱۵ ۲۲ ۴۸ ششم
۱۶ بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو ۳۶۲ ۲۰ ۱۴ ۲۵ ۵۹ چهارم
۱۷ بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون ۲۷۶ ۲۱ ۱۸ ۱۸ ۵۷ پنجم
۱۸ بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ اینچئون ۳۷۸ ۲۰ ۲۰ ۲۲ ۶۲ ششم

مدال آوران ایران در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی:
طلا
۱ - حسن یزدانی - کشتی آزاد
۲ - علیرضا کریمی - کشتی آزاد
۳ - پرویز هادی - کشتی آزاد
۴ - سعید رجبی- تکواندو
۵ - میرهاشم حسینی- تکواندو
۶ - محمد علی گرایی - کشتی فرنگی
۷ - حسین نوری- کشتی فرنگی
​۸ - عرفان آهنگریان - ووشو
۹ - محسن محمدسیفی - ووشو
​۱۰- رضا علیپور - سنگ‌نوردی
​۱۱- تیم کبدی بانوان
۱۲- تیم ملی کبدی مردان 
​۱۳ - سهراب مرادی - وزنه برداری
​۱۴ - سجاد گنج زاده - کاراته 
​۱۵ - بهمن عسگری - کاراته
۱۶  - بهداد سلیمی - وزنه برداری
۱۷- حسین کیهانی - دوومیدانی
۱۸- الیاس علی اکبری - کوراش
​۱۹- احسان حدادی - دوومیدانی
​۲۰- تیم ملی والیبال
نقره
۱ - مرجان سلحشوری - پومسه تکواندو
۲ - کوروش بختیار - پومسه تکواندو
۳ - زهرا کیانی - ووشو
۴ - الهه منصوریان - ووشو
۵ - شهربانو منصوریان - ووشو
۶ - فرود ظفری - ووشو
۷ - تیم روئینگ چهار نفره زنان
​۸- امیر محمد بخشی - تکواندو
۹- تیم شمشیربازی اسلحه سابر مردان
۱۰- نازنین ملایی- قایقرانی روئینگ
۱۱- تیم دو نفره روئینگ 
​۱۲- طراوت خاکسار - کاراته 
۱۳ - امیر مهدیزاده - کاراته
۱۴- رزیتا علیپور - کاراته
​۱۵ - سعید علی حسینی - وزنه برداری
۱۶- جعفر پهلوانی - کوراش 
۱۷- هدیه کاظمی - کایاک ۵۰۰ متر
​۱۸ - سعید ملایی - جودو
۱۹ - امیر مرادی - دوومیدانی
​۲۰- تیم ملی بسکتبال
برنز
۱ - رضا اطری - کشتی آزاد
۲ - فرزان عاشور زاده - تکواندو
۳ - علی پاکدامن - شمشیربازی
۴ - محمد رضا گرایی- کشتی فرنگی
۵ - مهرداد مردانی - کشتی فرنگی
۶ - مه‌لقا جام بزرگ - تیراندازی
۷ - تیم روئینگ دو نفره بانوان - قایقرانی
​۸- ناهید کیانی - تکواندو
​۹ - حمیده عباسعلی - کاراته
۱۰ -  تهمینه کربلایی صادقی - پنجاک سیلات
۱۱- سید علی هاشمی - وزنه برداری
۱۲- تیم بسکتبال سه در سه مردان
۱۳ - پگاه زنگنه - کاراته
​۱۴ - تیم میکس کامپوند
۱۵- ذبیح الله پورشیب کاراته
۱۶- قنبرعلی قنبری - کوراش
۱۷- امید تیزتک- کوراش
۱۸- کایاک ۴ نفره مردان
۱۹- محمد نبی رضایی - کانوی تک نفره
​۲۰- محمد محمدی بریمانلو - جودو
​۲۱ - نوشاد عالمیان - تنیس روی میز
۲۲ - تیم ملی واترپلو