به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۵۸۷۵
شرط‌گذاري پوتین برای تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه

المعلم: سلاح شيميايي را تحويل و به «معاهده» مي‌پيونديم

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: دمشق با پیشنهاد روسیه موافقت کرده تا سلاح‌های خود را تحت کنترل و نظارت بین‌المللی قرار دهد و آماده پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های شیمیایی است که هرگونه تولید و به کار گیری این سلاح ها را ممنوع می‌کند.
المعلم: سلاح شيميايي را تحويل و به «معاهده» مي‌پيونديم
ولید المعلم، در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس تاکید کرد افزود: کشورش این سلاح را دراختیار دارد اما حاضر است تولید سلاح های شیمیایی را متوقف کند و مکان نگهداری این سلاح ها را به نمایندگان "سازمان ملل، روسیه و دیگر کشورها" نشان بدهد.

شرط پوتین برای تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه

اما رئیس جمهور روسیه گفت: تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها در صورتی که طرح حمله نظامی به آن کشور لغو شود، عملی خواهد شد. ولادیمیر پوتین، در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی گفت تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها در صورتی انجام خواهد شد که واشنگتن و متحدانش حمله به سوریه را لغو کنند. پوتین درباره طرح تحویل سلاح‌های شمیایی سوریه گفت: «این طرح تنها در صورتی کارآمد خواهد بود و که آمریکا و حامیان آن متعهد شوند که استفاده از زور را لغو کنند چون سخت است که هر کشوری ـ خواه سوریه باشد یا هر کشور دیگر ـ را متقاعد کرد که در حالی که طرح حمله به آن بررسی می‌شود به طور یکجانبه خلع سلاح شود.» رئیس جمهور روسیه افزود مساله خلع سلاح سوریه توسط کارشناسان و سیاستمداران قبلاً به طور گشترده مورد بحث قرار گرفته بود.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو، پایتخت روسیه، با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت که دمشق از پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور استقبال می‌کند. طرح روسیه کمی پس از اظهارات جان کری، وزیر خارجه امریکا، در جمع خبرنگاران در لندن اعلام شد. وزیر خارجه امریکا گفت تنها راه برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق تا هفته آینده همه سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد.

گزارش بازرسان شيميايي هنور آماده نشده است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بازرسان شیمیایی این سازمان همچنان مشغول بررسی آزمایش ها و مکتوب کردن مصاحبه ها و مدارک نمونه برداری شده از سوریه هستند و گزارش آنها هنوز آماده نشده است. مارتین نسیرکی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت تصویب قطعنامه ای درباره سوریه، آیا سازمان ملل قادر به از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه خواهد بود یا خیر گفت دبیرکل سازمان ملل بارها از دولت سوریه درخواست کرده است که به عضویت سازمان بین المللی منع کاربرد سلاح های شیمیایی درآید.

سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره نحوه مشخص شدن مقصر حملات شیمیایی در سوریه نیز گفت گروه بازرسان سازمان ملل وظیفه دارند که مشخص کنند که آیا در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر؟ نسیرکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در گذشته، سابقه انهدام سلاح های شیمیایی وجود دارد، گفت: بله در گذشته مواردی بوده است که آمریکا و روسیه با همکاری یکدیگر سلاح های شیمیایی را از بین برده اند.

هزار تن انواع مواد شیمیایی در انبارهای اسد

در همین حال جان کری، گفت که رژیم بشار اسد در سوریه یک هزار تن انواع مواد شیمیایی در انبارهای خود دارد که شامل گازهای سارین و خردل نیز می‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره بحران سوریه گفت که برخی از این مواد «با هم ترکیب شده‌اند» هستند در حالی که سایر مواد احتمالا به صورت جداگانه در مخازن انبار شده‌اند. وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت که واشينگتن منتظر پيشنهاد روسيه برای قرار دادن سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی است ولی نمی‌تواند برای مدت طولانی منتظر بماند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما منتظر پيشنهاد آنها خواهيم ماند ولی اين انتظار طولانی نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رويترز، کری افزود: « اوباما به طور جدی اين پيشنهاد را بررسی خواهد کرد. اما چنين پيشنهادی بايد فوريت داشته، واقعی و قابل ارزيابی باشد. نمی‌توان از آن به عنوان يک تاکتيک تاخيری استفاده کرد». وزير امور خارجه آمريکا افزود: قرار دادن ذخاير سلاح‌های شيميايی سوريه تحت نظارت بين‌المللی «راهی ايده‌آل» برای پاکسازی اين سلاح‌هاست ولی هشدار داد که چنين اقدامی «بی‌نهايت دشوار» است.

در همين حال، کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه شنبه از طرح روسيه استقبال کرد و خواستار آن شد که اين طرح «هرچه سريعتر» نهايی شود. وی اظهار داشت: «لازم است تا جايی که امکان دارد هرچه سريعتر بر روی اين طرح کار شود و از جمله جزئيات چگونگی قرار دادن اين سلاح‌ها در محلی امن، تاييد مراحل کار و نابودی اين سلاح‌ها بررسی شود». وزارت امور خارجه ايران نيز روز سه شنبه اعلام کرد که از طرح مسکو درباره سوريه استقبال می‌کند.

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره سوریه لغو شد

مخالفت روسیه با پیشنویس قطعنامه آلزام آور درباره سوریه، جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد.

این جلسه قرار بود ديشب به درخواست روسیه درباره سوریه تشکیل شود. اما روسیه که خود درخواست تشکیل این جلسه را کرده بود خواستار تعویق آن شد. روزگذشته، وزیر امور خارجه آمریکا، با اعلام یک ضرب الاجل اعلام کرد، دمشق برای جلوگیری از حمله نظامی این کشور، بايد تا هفته آينده تمام سلاح‌های شيميايی خود را در اختيار جامعه بين‌الملل قرار دهد. پس از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه نیز از بشار اسد خواست سلاح های شیمیایی این کشور را تحویل دهد.

پس از آن وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد، این رژیم کنترل بین المللی بر تسلیحات شیمیایی خود را می‌پذیرد. در نهایت باراک اوباما نیز با طرح پیشنهاد روسیه درباره نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرد و روز سه شنبه با وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا هم گفتگو کرد.

در پی این تحولات، قرار بود آمریکا، فرانسه و بریتانیا خود قطعنامه ای درباره نظارت بر سلاح های شیمیایی سوریه، نابودی آنها و حمله اخیر شیمیایی در حومه دمشق به شورای امنیت ارائه دهند اما همین قطعنامه نیز به دلیل آلزام آور بودن آن با مخالفت مسکو مواجه شده است. به گزارش خبرگزای ایتارتاس، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته است که تصویب چنین قطعنامه ای مطابق فصل هفتم منشورسازمان ملل مسئولیت حمله احتمالی شیمیایی اخیر در حومه دمشق را بر عهده حکومت سوریه می گذارد و زمینه استفاده از زور علیه آن را فراهم می کند و در نتیجه روسیه با آن مخالف است.