به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۵۸۷۸۵
سود دلار هم منحرف شد

شرایط متفاوت سپرده‌گذاری ارزی

گروه اقتصادی: با وجود ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها برای سپرده‌گیری ارزی و تعیین شرایط مشخص برای انواع ارز، باز هم بانک‌ها گزینه‌های متفاوتی برای افتتاح حساب ارزی دارند؛ به طوری که نرخ سود تعیین شده در برخی موارد منحرف از ضوابط تعیین شده در دستورالعمل است.
شرایط متفاوت سپرده‌گذاری ارزی
 اخیرا برای جذب ارزهای مانده در خانه‌ها که تا بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، بانک مرکزی شرایط بهتری نسبت به گذشته برای سپرده‌گیری ارزی در بانک‌ها تعریف و ابلاغ کردند. با توجه به اینکه در سالیان گذشته این اتفاق می‌افتاد که سپرده‌گذاران در هنگام تحویل به جای ارز با ریال مواجه می‌شدند، جذابیت سپرده‌گذاری ارزی کاهش یافته و تقریبا اقبالی بین مردم نداشت، اما در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی از اواسط مردادماه، بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد که با تضمین این بانک، ‌ اصل سپرده‌های دریافتی و سود  آن به طور ارزی تحویل شود، بر اساس این بخشنامه سود تعیین شده برای دلار ۴ درصد، یورو ۳ درصد و درهم دو درصد است که به طور سالانه پرداخت خواهد شد.اما با گذشت چند روز از اجرایی شدن بخشنامه ارزی در بانک‌ها، گذری بر شعب بانک‌ها از شرایط متفاوت سپرده‌گذاری ارزی حکایت دارد. در برخی بانک‌ها سپرده‌گیری ارزی در تمامی شعب انجام می‌شود، اما در برخی دیگر فقط به شعب ارزی محدود شده است.

با وجود مشخص شدن نرخ سود پرداختی‌ها به ارز در مصوبه بانک مرکزی، سودها متفاوت پرداخت می‌شود. یکی از بانک‌ها نسبت به سایرین بالاترین سود را پرداخت می‌کند؛ به طوری‌که گر چه حداکثر سود تا چهار درصد برای دلار تعریف شده است سود پرداختی به پنج درصد می‌رسد. در برخی بانک‌ها جالب اینجاست که برای تمامی ارزها فقط دو درصد سود در نظر گرفته شده و حتی دلار هم امتیازی بیش از دو درصد ندارد و شعبه بانک مربوطه پیشنهاد می‌کند به بانکی که بیشترین سود را می‌دهد برویم!در حالی سود پرداختی به سپرده‌های ارزی اکنون در مواردی منحرف از ضوابط بخشنامه بانک مرکزی پرداخت می‌شود که بانک‌ها سابقه خوبی در سپرده‌های ریالی هم نداشته و همواره بودند بانک‌هایی که در مسیری غیر از ضوابط و مصوبات شورای پول و اعتبار سود پرداخته‌اند. این روزها با توجه به اهمیت جذب سپرده و ممانعت از ورود پول به بازار ارز و سکه بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای تمدید سپرده‌های مدت‌دار سال گذشته ابلاغ کرد ولی مشاهده می‌شود که اغلب بانک‌ها دست به افتتاح حساب سپرده با سودهای بالا کردند.

نکته دیگر  به حداقل و حداکثر دریافتی ارز برای افتتاح حساب ارزی بر می‌گردد. برای باز کردن حساب ارزی همراه با سود، حداقل ۱۰۰۰ دلار یا یورو و یا ارزهای دیگر دریافت می‌شود و کمتر از این مقدار سودی تعلق نخواهد گرفت. البته در مواردی برای یورو کف کمتری در نظر گرفته شده و به ۸۰۰ یورو می‌رسد. اما برای حداکثر ارز دریافتی مشکلی وجود ندارد و هر زمان که ارز آورده شود سپرده‌گذاری خواهد شد، اما در برخی بانک‌ها از ۱۰ هزار دلار یا یورو بالاتر باید آورنده با خود رسید خرید از صرافی‌ و یا بانک داشته باشد تا منشا ارز مشخص شود. این سخت‌گیری البته به دلیل قوانین مربوط به پولشویی است که کسی نمی‌تواند بیش از ۱۰ هزار یورو در اختیار داشته باشد. در این حالت با توجه به اینکه ممکن است برخی افراد در طول زمان ارز زیادی تهیه کرده و در اختیار داشته و رسید نداشته باشند، در یکی از بانک‌ها که سود بالایی هم پرداخت می‌کند گفته شد نیازی به آوردن رسید نیست و تنها فرمی از سوی مشتری تکمیل می‌شود که بتوان مبالغ بالا را از آنها تحویل گرفت.در مجموع گفت‌وگو با شعب بانک‌ها حاکی از آن است که استقبال از سپرده‌های ارزی نسبتا خوب بوده و افرادی که قدرت مانور دادن با سپرده‌های خود در بازار ارز را ندارند، ترجیح می‌دهند برای حفظ امنیت و البته دریافت سود، ارز خود را به بانک‌ها بیاورند.
مرجع : ایسنا