به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۵۸۷۹

جنتی: ممیزی قبل از چاپ حذف نمی‌شود

گروه فرهنگ و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌تر صحبت‌هایی را درباره برداشتن ممیزی پیش از انتشار کتاب مطرح کرده بود و این حرفش بازتاب‌های زیادی داشت، گفت: نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم.
جنتی: ممیزی قبل از چاپ حذف نمی‌شود
علی جنتی درباره ممیزی کتاب و فیلم عنوان کرد: بارها گفته‌ام ممیزی یک اصل حاکمیتی است که به عهده دولت است. البته ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم که پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم؛ پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نویسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند. او افزود: بنده درباره فیلم هم تا به حال اظهارنظری نکرده‌ام. وزیر ارشاد همچنین درباره معرفی معاونت فرهنگی این وزارت‌خانه، گفت: باید مطالعات درست انجام شود تا افرادی معرفی شوند که حداقل چهار سال بمانند. معاونت فرهنگی هم پس از ارزیابی‌های کامل معرفی خواهد شد.

علی جنتی در ادامه درباره کتاب‌هایی که باید به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال شوند، گفت: از ریز مسأله اطلاعی ندارم؛ اما از خیلی وقت پیش کار شروع شده است و کتاب‌هایی که باید به فرانکفورت بروند، آماده‌اند که ارسال خواهند شد و مشکلی وجود ندارد. او در جواب سؤالی درباره «بازگشت خواننده‌هایی که علیه نظام موضع‌گیری داشته‌اند»، به خنده گفت: کدام خواننده؟ من نشنیده‌ام که کسی بخواهد برگردد یا نخواهد برگردد. وزیر ارشاد همچنین درباره 35 مصوبه دولت و این‌که چه تعداد از این مصوبات در موضوع فرهنگی بوده است، گفت: موضوعات فرهنگی خیلی زیاد نبوده، البته در مورد هیأت امنای کتابخانه‌ها مسأله‌ای مطرح شد که دستور کار آن در مجلس است.

جنتی توضیح داد: قرار است کل کتابخانه‌های عمومی که تحت نظر هیأت امنای کتابخانه‌ها وابسته به وزارت فرهنگ هستند، به شهرداری‌ها منتقل شوند و شهرداری‌ها کمک بیش‌تری در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهند و در استان‌ها هم زیر نظر شهرداری‌ها باشند، البته هیأت امنا هم خواهند داشت و با توجه به این‌که ما قصد داریم هرچه می‌توانیم، تصدی‌گری دولتی را واگذار کنیم، موافق این طرح هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره کاهش بودجه فرهنگ، گفت: تلاش کلی دستگاه‌ها این است که بودجه جاری افزایش یابد و اعتبارات اجتناب‌ناپذیر هم افزایش داشته باشد، اما در زمینه بودجه‌های عمرانی بر اساس درآمدهایی که دولت تسهیل می‌کند، می‌توانیم تخصیص بدهیم و امیدواریم در سال آینده درآمد بیش‌تری حاصل شود که دولت بتواند به تعهدات خود عمل کند. جنتی در جواب این سؤال که مدیرعامل ایرنا چه وقت معرفی خواهد شد، گفت: آن هم مشخص می‌شود.

وزیر ارشاد که چهارشنبه، 20 شهریورماه، در حاشیه جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، در رابطه با تحولات در خانه سینما نیز گفت: خانه سینما ان‌شاءالله در همین چند روز آینده بازگشایی می‌شود.

يكي
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۳۷
آقاي جنتي ببينيد چه مواردي باعث مميزي كتاب‌ها مي‌شود بعضي از آن‌ها بسيار خنده دار هستند، مطالعه كوتاهي داشته باشيد و ببينيد چه مواردي را مؤلف و يا ناشر بايد از كتاب‌ها خود حذف كنند. (125675)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۴۰
اون موقع تازه وزیر شده بودی تنت گرم بود که اون حرف و زدی (125678)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۳۹
اره مثل همون کسی که گفت من حقوقدانم سرهنگ نیستم اما سرهنگ رو گذاشت دبیر شورای عالی امنیت ملی
عادت اصلاح طلب هاست (126040)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۴۶
شما هم با اين تصميم گيري هاتون !!! (125683)
شهریار
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۰۸
جناب آقای جنتی مصادیق وچهارچوب های حاکمیتی درهرحوزه بایدبه اطلاع عموم برسدتامولفین کتاب درتولیدآثاردقت کنندتازحماتشان بعدازمدتی هدرنرودو وزارت ارشادهم متهم به لغوممیزی نگردد (125710)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۶:۵۲
در تمام مسائل فرهنگی باید دیدگاه آقای روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری محقق شود ایشان به درستی بیان داشتند امور فرهنگی باید به اهلش سپرده شود. باید مانند نظام پزشکی در حوزه های نشر، موسیقی، سینما و ... تشکل های دموکراتیک و تخصصی شکل بگیرد و بر اساس قواعد منطقی و فنی و توجه به ارزش های اجتماعی به ارزیابی آثار و تایید، اصلاح یا رد آنها بپردازد. (125916)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۸:۰۹
جنتی پیشنهاد حذف سانسور کتاب قبل از چاپ را داده بود، ولی اکثر ناشران با آن مخالفت کردند.
این نشان می دهد که یکی از فرهیخته ترین اقشار جامعه ما- ناشران - هنوز آمادگی پذیرش "مسولیت" آزادی را ندارند که باعث تاسف است. آزادی با شعار به دست نمی آید بلکه با قبول مسولیت در برابر اعمال و رفتارهای خود به دست می آید. این نشان می دهد که ناشران ما خواهان این هستند که کسی- وزارت ارشاد- به آنها بگوید چه کنند و آنها اطاعت کنند و در عین حال مدام از سانسور و تبعات آن "غر" بزنند و از آزادی نشر طرفداری کنند. این روحیه، مخالف فرهنگ آزادی است که مبتنی بر پذیرش مسولیت اعمال آزادانه خود است. (125984)
پژمان
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۳۹
کنترل کامل دولت بدون در نظر گرفتن حق مردم برای داشتن سلیقه​های مختلف اشتباه است و قابل قبول ایرانیان آزاده​خواه نخواهد بود. دولت باید اجازه دهد مردم قاضی باشند تا هم آزادی را حس کنند و هم کتابخوانی رونق پیدا کند. تقریبا بجز چند کشور معدود که نباید سر​مشق ایران قرار گیرد، در هیچ جای دنیا اینقدر به مسائل سلیقه​ای و شخصی برخورد نمی​شود که در ایران می​شود و این جای تاسف دارد. آیا شما می​خواهید با تنگ کردن دریچه فرهنگ تمام ایرانیان آنان را از تبلیغات غرب دور بدارید یا به طرف آنان راهی کنید؟ پاسخ واضح است و اگر سر بعضی از مسئولین از برف بیرون آید، آنان هم می​توانند همانند مردم ایران جوابشان را دریابند. (126039)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۳:۲۵
واگذاری کتابخانه ها به شهرداری ها اقدام بسیار مفید و درستی است البته باید همه بودجه هایی که تا کنون در ارشاد برای حمایت از کتابخوانی صرف می شد نیز به شهرداری ها داده شود برای کتابخانه ها، مانند بن خرید کتاب و بودجه هیئت خرید کتاب. (126170)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۰:۰۱
ممیزی همون سانسوره؟ (126206)