به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۵۸۸۶۰

مثل کشورهای پرآب رفتار نکنیم

گروه جامعه: عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی استان زنجان گفت: ایران اقلیم خشک و کم‌آبی دارد و در شرایط فعلی، نباید مثل کشورهای پرآب رفتار کنیم.
مثل کشورهای پرآب رفتار نکنیم
نازخند صبحی با تاکید بر این‌که برای تولید، همه مسائل زیست‌محیطی و حفاظت از منابع عظیم آب و خاک باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: در دنیای امروز با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع پایه نباید با علم روز بیگانه باشیم؛ در واقع اگر به جای حفظ منابع‌طبیعی، فقط افزایش تولیدات را مدنظر قرار دهیم، بدون شک نسل‌های آتی دچار چالش می‌شوند.وی ادامه داد: کشت در گلخانه، پرورش آبزیان در قفس و گیاهان دارویی از فعالیت‌های مطلوب کشور است و متاسفانه مغفول واقع شده است. وقتی سخن از محدودیت به میان می‌آید، باید اذعان کرد که گذشتگان نیز با همین محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده و با مشکلاتی مثل قحطی و بی‌بارانی مواجه بوده‌اند. ایران دارای اقلیم خشک و کم‌آب است ولی این‌که مانند کشورهای پرآب رفتار می‌کنیم جای بحث و تامل دارد.صبحی با تاکید بر این‌که مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و خانگی بسیار ضعیف است، افزود: بالاترین سهم آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است ولی متاسفانه شیوه‌های کشت، الگوی کشت و نوع محصولاتی که در اراضی و باغات کشت می‌شود با شرایط آبی ایران سازگار نیست.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم بسیاری از محصولاتی که آب مصرفی بالایی دارند، از چرخه کشاورزی خارج نشده‌اند و متعاقب آن، در شیوه‌های ذخیره آب تجدید نظر نشده است. در حالی که تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است و اقلیم، سامانه یک پارچه و پیوسته است. از همین‌رو باید از امروز صرفه‌جویی در منابع آب را شروع کنیم، هر چند که بسیار دیر شده است.وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه جامع تحقیقاتی از روند تغییرات آبی انجام نشود و روش‌های سازگاری زیرساخت‌های لازم بررسی نشود، با توجه به شرایط آبی و اقلیمی کشور، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد؛ چراکه ایران نه تنها کشور پربارشی نیست، بلکه رو به خشکسالی هم می‌رود. همچنین الگوی بارش‌ها به سمت رگباری شدن و سیل می‌رود و   مدیریت بهینه مصرف آب ضروری است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: خشکسالی کشاورزی