به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۱۵۹۰۷۶
پوند و یورو به هم رسیدند

فاصله ۱۸۰۰ تومانی دلار از صرافی تا دلالی

گروه اقتصادی: "صرافی‌ها به شما ارز نمی‌فروشند و فقط خریدار دلار و یورو هستند. تابلوهای خرید و فروش‌شان هم برای ماموران است و نمی‌خواهند صرافی‌شان تعطیل شود؛ وگرنه بازار ارز اینگونه است که صرافی‌ها ارز را از مردم می‌خرند و به دلالان می‌فروشند و دلالان هستند که قیمت ارز را مشخص می‌کنند؛ نه صرافی‌ها و دولت"... این بخشی از گفته‌ دلالان بازار است که دلار را ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵۰۰ می‌فروشند.
فاصله ۱۸۰۰ تومانی دلار از صرافی تا دلالی
یکی از بازارهای ارز تهران میدان فردوسی و چهارراه استانبول است که امروز میزبان شلوغی جمعیت بود و مردم کنار همه صرافی‌هایی که تابلوی «خرید و فروش ارز نداریم» صف کشیده بودند و منتظر برای دریافت ارزشان بودند، اما صرافی‌ها که به نظر می‌رسید فروش ارزشان منظم و مستمر نیست با بهانه‌های مختلف مردم را منتظر نگه می‌داشتند.یکی می‌گفت "دلار و یورو تمام شده و باید هر کسی می‌خواهد صبر کند تا دوباره این صرافی خریدش را انجام دهد" و البته در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که تا کی باید مردم اینجا منتظر بمانند، پاسخ داد که "هیچ چیز مشخص نیست و شاید امروز دیگر ارزی برای فروش نداشته باشم".یکی دیگر از صرافی‌ها که فقط یورو را به مردم آن هم با مدارک کامل سفرشان به قیمت‌ ۱۶ هزار تومان می‌فروخت، اعلام کرد که "دیگر یورویی نداریم و فردا مراجعه کنید".صرافی کنار او که تنها دلار و آن هم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروخت، هم اعلام کرد که "به دلیل نوسانات ارزی فعلا نمی‌خواهد خرید و فروشی انجام دهد و مردم باید صبر کنند تا قیمت جدیدی مشخص کنند". البته این صرافی به مردمی که سوال‌شان ماندن یا رفتن بود نیز اینگونه جواب می‌داد که "هرچقدر زودتر دلار بخرید به نفع‌تان است و اگر فردا بیایید مسلما قیمت‌ها عوض می‌شود".

دلالی که در آن طرف پیاده‌رو ایستاده بود قیمت دلارش ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود، به مردم می‌گفت "صرافی‌ها به شما ارز نمی‌فروشند و فقط خریدار دلار و یورو هستند". وقتی از او پرسیدم که چرا این حرف را می‌زنی و تابلوهای خرید و فروش را نمی‌بینی؟ با خنده گفت "این تابلوها برای ماموران است و آنها نمی‌خواهند صرافی‌شان تعطیل شود وگرنه بازار ارز اینگونه است که صرافی‌ها ارز را از مردم می‌خرند و به دلالان می‌فروشند؛ بنابراین این دلالان هستند که قیمت ارز را مشخص می‌کنند؛ نه صرافی‌ها و دولت".در این میان دلالان برای خودشان قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را زمزمه می‌کردند.نکته جالب توجهی که امروز بیشتر به چشم می‌خورد، فاصله زیاد قیمت‌های رسمی صرافی‌ها بود که روی تابلوهایشان نوشته شده بود، چراکه به عنوان مثال قیمت فروش دلار از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان متفاوت بود و یورو نیز از ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۵۰ تومان قیمت داشت.البته نکته دیگر این‌که یورو و پوند امروز به هم رسیدند و صرافی‌ها تقریبا آن را با یک قیمت فروختند.آشفته بازار ارز به گونه‌ای بود که دیگر قیمت‌ها و افزایش آن برای مردم اهمیتی نداشت و فقط می‌خواستند هرچه زودتر ارز بخرند.
مرجع : ایسنا