به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : ۱۵۹۰۸۸
علت غیبت روحانی در اجلاس خبرگان

دیدار روحانی با ترامپ، حرف کوچه و بازار است

دیدار روحانی با ترامپ، حرف کوچه و بازار است
گروه سیاسی: رئیس دفتر رئیس جمهوری، با ابراز تعجب از اظهارات رئیس مجلس خبرگان مبنی بر احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، این مطلب را بی‌پایه و اساس دانست و تصریح کرد که این‌ها حرف‌هایی است که ممکن است برخی در کوچه و بازار بزنند.
 
 محمود واعظی در حاشیه نشست هیأت دولت، مباحث و مسائل سیاسی  را که این روزها حول دولت شکل گرفته است تشریح کرد. او در واکنش به جلسه سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و سؤال از رئیس جمهوری، گفت علی رغم پیغام برخی که خواهان بیان مطالب تند از سوی رئیس جمهوری بودند، اما رئیس جمهوری نه با هدف بیان این مطالب یا صرفاً جلب رأی، بلکه با هدف گفت‌و‌گو با مردم به مجلس رفته بود. وی همچنین در واکنش به بیانیه دو حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه، نه تنها از نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حمایت کرد، بلکه تصریح کرد این بیانیه‌ها به معنای دوپارگی دولت نیست و اعضای دولت، این بلوغ را دارند تا مسائل سیاسی از این دست را در امور مربوط به دولت دخالت ندهند.
 
پاسخ به رئیس مجلس خبرگان
به‌گزارش «ایران» نخست خبرنگاری از واعظی درباره جزئیات سفر رئیس جمهوری به سازمان ملل پرسید. وی با  اشاره به برخی از ویژگی های این برنامه، همچون ارزان بودن سفر و اینکه بهترین و سریع‌ترین راه برای ارتباط با بسیاری از کشورها و طرح مسائل با آنهاست، اظهارکرد: دیروز (سه‌شنبه) رئیس محترم مجلس خبرگان مطرح کردند که برخی می‌خواهند به نیویورک بروند تا با ترامپ ملاقات کنند.
واعظی با بیان اینکه این مسأله برای من عجیب بوده است، افزود: ممکن است این حرف‌ها را برخی در کوچه و بازار بزنند، اما اینکه رئیس محترم مجلس خبرگان بخواهد صحبتی کند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ وقت هم مطرح نبوده است، برای من جای تعجب است.رئیس دفتر رئیس جمهوری، از همه بزرگان کشور خواست وقتی می‌خواهند سخنرانی و مصاحبه کنند، حتماً بیشتر بررسی کنند یا سؤال کنند تا براساس مطالبی که می‌گویند، مردم بیشتر باور کنند.وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر روحانی به نیویورک، در هفته اول مهرماه انجام شود.
علت غیبت روحانی در اجلاس خبرگان
واعظی در پاسخ به پرسش «تسنیم» که چرا رئیس جمهوری دعوت مجلس خبرگان برای حضور در این مجلس را اجابت نکرد هم گفت: سه‌شنبه برنامه افتتاح در عسلویه داشتیم و این سفر از قبل پیش‌بینی شده بود. از این رو، وقتی از خبرگان با من برای این مسأله تماس گرفتند اعلام کردم، این روز در تهران نیستیم و سفر داریم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: بر‌همین اساس و بر اساس عرف قبلی که در این زمینه وجود داشته ما از اعضای خبرگان دعوت می‌کنیم که میزبانشان باشیم و هر سؤالی از رئیس‌جمهوری دارند درباره سیاست داخلی، سیاست خارجی و‌ معیشت مردم ‌مطرح کنند. دکتر‌ روحانی هم به جای اینکه نیم ساعت سخنرانی کنند دو ساعت می‌توانند اطلاعات لازم در اختیارشان قرار دهند.
انتظار دولت برای همراهی همه جریان‌ها و ارکان کشور
در ادامه خبرنگار «ایران» پرسید پس از آنکه در جریان سؤال از ظریف، فیلمی در مجلس نمایش داده شد، برخی بر این باور شده‌اند که فشارها بر دولت افزایش یافته است، آیا اکنون در مقابل فشارهای خارجی، از داخل دولت حمایتی را مشاهده می‌کند؟ که واعظی پاسخ داد: در اینکه فشار سیاسی بسیار زیاد است، تردید نیست، بویژه از سوی امریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به‌عنوان مثلثی است که به‌صورت هماهنگ علیه اقتصاد ایران برنامه‌ریزی می‌کنند و جنگ روانی هم به راه انداخته‌اند تا روی ذهنیت مردم اثر بگذارند.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که ما نام آن را یک جنگ اقتصادی از سوی امریکا و همپیمانان آن تلقی می‌کنیم، نیازمند این هستیم که در داخل کشور همدلی میان همه دستگاه‌ها، قوا و نهادها بیشتر شود. به همین دلیل هم بود که سه‌شنبه هفته گذشته ریاست جمهوری در مجلس اساس بحث خود را روی همدلی، صمیمیت و انسجام داخلی قرار داد و نمی‌خواست دشمنان ما در خارج از این مسائل سوء‌استفاده بکنند و بگویند که در داخل کشور اختلاف نظر یا تفرقه‌ای وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: از این‌رو پیرو کاری که آقای رئیس جمهوری در مجلس کردند، انتظار ما این است که دیگران هم این کار را بکنند، به این معنی که همه سعی کنیم تا آنجا که می‌توانیم در جهت انسجام و صمیمیت گام برداریم.
وی، انتظار دیگر دولت را از مردم، تجار و کسبه اعلام کرد؛ مبنی بر اینکه در این شرایط که فشار روی مردم زیاد شده و اقلام گران شده، هم مردم در حد  نیازمندی‌های خود خرید کنند و تجار و کسبه نیز در قیمت‌گذاری بیش از پیش انصاف را رعایت کنند. واعظی در این زمینه گفت که دولت بنا ندارد مسائل گرانی را با بگیر و ببند حل کند، از این‌رو انتظار دارد کسبه، مردم و تجار، همدیگر را رعایت کنند تا بتوانیم از این شرایط بسیار سخت با هم عبور کنیم.
سؤالات از رئیس جمهوری سیاسی بود
خبرنگار «قدس» پرسید با توجه به اینکه مجلس به پاسخ‌های رئیس جمهوری به 4 سؤال رأی نداد، آیا این مسأله از نظر دولت به منزله تمام شدن مسائل است؟ که واعظی در پاسخ، آنچه در مجلس روی داد را تشریح کرد و گفت: موضوعاتی که مطرح شد، موضوعاتی نیست که فقط در مجلس مطرح شده باشد؛زیرا برخی از مسائل سیاسی بود که در کمیسیون‌ها به آنها پاسخ داده شد، اما اینکه قانع شدند یا نشدند، مسأله دیگری است.
وی درباره قانع نشدن مجلس درباره برخی سؤالات تصریح کرد: یک گروهی نظرشان بر این بود که آقای رئیس جمهوری در مجلس بسیار تند صحبت کنند تا آنان هم به رئیس جمهوری رأی بدهند، در این صورت، رأیی که داده می‌شد، ربطی به سؤالات یا پاسخ‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری نداشت، حتی پیغام هم داده بودند که اگر رئیس جمهوری به مجلس بروند، افشا کنند و تند صحبت کنند، ما رأی می‌دهیم، بنابراین، این بحث، بحث قانع شدن به سؤالات نبود، بلکه بحث سیاسی بود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: گروهی هم که سؤال کرده بودند، 4 بار وزیران و افراد مختلف از دولت ساعت‌ها در کمیسیون‌ها بحث کرده بودند، اما آنان اهداف دیگری را دنبال می‌کردند، از این‌رو معلوم بود که آنان هم به پاسخ‌ها رأی نمی‌دهند.
واعظی گفت: در این شرایط، هدفگذاری رئیس جمهوری این نبود که یا این گروه را راضی کند یا آن گروه را تا رأی بدهند، بلکه هدفگذاری رئیس جمهوری این بود که مردم بشنوند که دولت در این شرایط، هم برای موضوعاتی که مطرح شده کار کرده و برای آینده هم برنامه دارد. ضمن اینکه در این شرایط خاص به هیچ وجه نمی‌خواستیم جلسه روز سه‌شنبه مجلس، جلسه‌ای بشود که دشمنان ما در خارج بتوانند از آن بهره‌برداری کنند. لذا ما احساس می‌کنیم آقای رئیس جمهوری به هدفگذاری خود دست یافتند.
دوری دولت از سیاست و حزب گرایی
واعظی در پاسخ به این پرسش «ایران» که پس از بیانیه احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه، برخی رسانه‌ها مدعی دوپارگی در دولت شدند، اظهارکرد: اینکه دو گروه سیاسی در بیرون دولت که یکی بیانیه می‌دهد و دیگری جواب او را می‌دهد، هیچ ارتباطی به دولت ندارد.  
وی ادامه داد: همچنین این دو بیانیه هیچ اثری در داخل دولت نکرده و نخواهد کرد، زیرا همه اعضای دولت به این بلوغ رسیدیم که خود را تحت تأثیر این بیانیه‌ها قرار ندهیم.
وی درباره رابطه نوبخت و جهانگیری هم تصریح کرد: همانطور که در گذشته بوده، امروز هم این دو روابط بسیار خوبی دارند و این روابط خوب میان سایر اعضای دولت هم برقرار است. ضمن اینکه ما اکنون نباید اجازه بدهیم که هیچ حاشیه‌ای وارد کار دولت شود. ما موضوعات مهمی در کشور داریم که در دولت به آنها می‌پردازیم و این مشکلاتی است که مردم امروز با آنها مواجه شدند. ما باید به گونه‌ای کار کنیم تا مردم احساس کنند و به طریق عینی ببینند که دولت شبانه روز به‌دنبال حل مسأله گرانی‌ها و ساماندهی بازار ارز است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار «تعادل» که در این صورت، عملکرد نوبخت در سازمان برنامه را چطور ارزیابی می‌کنید هم اظهارکرد: اینکه یک گروه سیاسی بیانیه می‌دهد، نشان از آن دارد که از آنچه در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارتباط میان آنها و سازمان برنامه و بودجه می‌گذرد،  خبر ندارد.
واعظی تأکید کرد: ما نباید تلاش های فردی که در 5 سال گذشته این همه زحمت کشیده و با همه محدودیت‌هایی که بودجه کشور داشته، تخیصص‌ها را بخوبی انجام داده، تنها با ملاحظات سیاسی نادیده بگیریم.وی ضمن غیرمنصفانه خواندن حملات به نوبخت، ادامه داد: این جریان به جای نوشتن بیانیه‌ها، می‌بایست از تک تک وزیران و مسئولان دستگاه‌ها سؤال کنند تا دریابند که همه سازمان‌ها، با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، حق را به سازمان برنامه و بودجه می‌دهند که می‌تواند بودجه را تا یک سال اداره کند.
واعظی گفت: آقای دکتر نوبخت، معاونان و همکاران ایشان در سازمان برنامه و بودجه همه تلاش خود را به‌کار می‌بندند تا بودجه‌ای که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، تا آخر سال به همه دستگاه‌ها تخصیص بدهند تا امورات خود را پیش ببرند، در این شرایط طبیعی است که همه راضی نیستند، اما این طور نیست که میان دستگاه‌ها تبعیضی قائل شوند.