به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۱۵۹۲۱۹
در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

هشدار آمریکا به روسیه و ایران درمورد حمله به ادلب

گروه بین‌الملل: سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه به روسیه و ایران به عنوان حامیان بشار اسد که گفته می شود قصد حمله به ادلب را دارند، هشدار داد.
هشدار آمریکا به روسیه و ایران درمورد حمله به ادلب
نیکی هیلی، در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت، آلترناتیو حمله، راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت است. وی اضافه کرد، مسکو باید دست از حمایت از رژیم اسد بر دارد تا در جهان منزوی نشود.
اعضای شورای امنیت روز جمعه در جلسه ای اضطراری درباره حمله ای تبادل نظر می کنند که گمان می رود توسط دولت سوریه در استان ادلب انجام شود.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: «رژیم اسد و توانگرانش، روسیه و ایران، برنامه خاصی برای حمله پیش رو تهیه دیده اند. ابتدا مناطق غیرنظامی را محاصره کرده و سپس ادعای نامعقول می کنند که سکنه این مناطق همه تروریست هستند. یعنی هر زن و مرد و کودک می تواند هدف حمله قرار گیرد.» او افزود؛ آنها کمپین گرسنگی دادن مردم را آغاز می کنند.
نیکی هیلی همچنین راه حلی در برابر روسیه قرار داد: «ما از روسیه مصرانه می خواهیم به گزینه های پیش رو به دقت بنگرد. جلوی حمله اسد به ادلب را بگیرد، با ما، سازمان ملل، و جامعه جهانی همکاری کند تا به صلح پایدار برای سوریه دست یابیم.»
استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز پیشتر به دمشق در مورد یک بحران انسانی در ابعاد گسترده هشدار داد.
او گفت: «هرگونه حمله به ادلب می تواند به جنگ وحشتناک و خونینی منجر شود که غیرنظامیان عمده ترین قربانیان آن هستند.» وی افزود؛ «بعد از حمله به ادلب، ادلبی دیگر باقی نخواهد ماند.»
جيم جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه می‌گوید دو ستون اصلی سیاست آمریکا در قبال سوریه نابودی پایدار داعش و حصول اطمینان از خروج کامل ایران و گروههای شبه نظامی تحت امرش از این کشور جنگ زده است.
 ترامپ قرار است در ماه جاری ریاست یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد که محور آن علاوه بر بررسی آینده برجام، رسیدگی به اقدامات تهران در منطقه، به ویژه در سوریه، است.
روز جمعه در تهران، رؤسای جمهوری روسیه، ترکیه، و جمهوری اسلامی ایران، در مورد سوریه تشکیل جلسه دادند. 
پیش از این جلسه، گمانه زنی ها در مورد یک حمله شیمیائی قریب الوقوع به ادلب شدت گرفته بود. سازمان ملل متحد و آمریکا نسبت به انجام چنین حمله ای هشدار داده اند.
اوائل این هفته رئیس جمهوری آمریکا در یک توئیت نوشت: روس‌ها و ایرانی ها اشتباه انسانی عظیمی می‌کنند اگر در این فاجعه انسانی شرکت کنند. صدها هزار تن ممکن است کشته شوند. نگذارید این اتفاق بیفتد. رئیس جمهوری آمریکا گفته است چشم جهان به عملکرد دولت سوریه و حامیانش، ایران و روسیه، دوخته شده است و اگر کشتاری صورت گیرد آمریکا بسیار عصبانی خواهد شد.
استان ادلب با ۳ میلیون جمعیت در کنترل نیروهای مسلح مخالف بشار اسد که ترکیه از آنها حمایت می کند. تخمین زده می شود حدود ۱۰ هزار نیروی جهادی نیز در آن هستند. ترکیه نیز نیروهایش را در این استان و در مرز خود با سوریه مستقر کرده است.