به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۵۹۲۵۰
خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت شد

دستور عبادی درباره آتش‌زدن کنسولگری ایران در بصره

گروه بين‌الملل: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شده است.
دستور عبادی درباره آتش‌زدن کنسولگری ایران در بصره
به نوشته خبرگزاری «الغد» عراق، العبادی این دستور را به دلیل کوتاهی این نهادها در عمل به وظایفشان برای محافظت از اماکن مربوطه صادر کرده است. 

ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراضات به وضعیت نامناسب خدمات در این شهر از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد در روزهای اخیر به شدت به خشونت کشیده شده است. این ناآرامی‌ها تا کنون ۹ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشته است. شب گذشته، معترضان خشمگین کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند، مسئول اطلاع رسانی کنسولگری ایران در بصره  گفته است که این کنسولگری به تمامی در آتش سوخته است. وی این حمله را «وحشیانه و بدور از اخلاق» توصیف کرده است.

از سوی دیگر روز جمعه آیت الله سیستانی مرجع مقتدر شیعیان در عراق، مقامات سیاسی را به خاطر ناآرامی های بصره مورد سرزنش قرار داد و گفت دولت جدید عراق باید «متفاوت از پیشینیانش» تشکیل شود. وی همچنین خواستار توقف خشونت ها علیه معترضان در بصره شده است. حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز جمعه جلسه شورای امنیت ملی را تشکیل داد و گفت که درباره خشونت ها و کشته شدگان اعتراضات بصره تحقیقات صورت خواهد گرفت.
 
صدها شهروند خشمگین عراقی نزدیک به یک هفته است در روزهای پیاپی در خیابان های بصره دست به اعتراض می زنند و در روزهای گذشته چندین ساختمان دولتی و دفتر چندین حزب سیاسی را به آتش کشیده اند. درگیری‌های روزهای گذشته مردم بصره با نیروهای امنیتی عراق دست کم ۱۰ کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت است. معترضان به بیکاری، فساد و عدم رسیدگی کافی دولت به وضعیت رفاهی شهر از جمله قطع مکرر برق و شوری آب آشامیدنی اعتراض دارند. اعتراضات در دومین شهر بزرگ عراق در حالی ادامه دارد که جناح های مختلف سیاسی در پارلمان عراق هنوز برای تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده‌اند و این مسئله خود می تواند باعت تداوم بحران سیاسی در عراق شود.
 
واکنش آمریکا به حمله به کنسولگری ایران در بصره
 
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بعد از تعرض به سفارت ایران در شهر بصره عراق صادر شده بدون اسم بردن از ایران، آنچه «خشونت علیه دیپلمات‌ها» خوانده شده را محکوم کرده است.
 وزارت خارجه آمریکا در بیانیه نوشته است: «ذیل قانون اساسی عراق، حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و وظیفه محافظت از اموال عمومی و خصوصی با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند. ایالات متحده، خشونت علیه دیپلمات‌ها، از جمله رویداد امروز در بصره را محکوم می‌کند. ما از تمامی طرف‌ها از جمله نیروهای امنیتی و معترضان می‌خواهیم حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و محفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن آنها را حفظ کنند.» ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراضات به وضعیت نامناسب خدمات در این شهر از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد در روزهای اخیر به شدت به خشونت کشیده شده است. این ناآرامی‌ها تا کنون ۹ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشته است.