به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۱۵۹۵۰

اظهارات ابتکار بعد از بازدید از دریاچه ارومیه

گروه جامعه: رییس سازمان محیط زیست گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از سایت‌های مهم یونسکو است که نه فقط برای زیست بوم ایران بلکه برای زیست بوم جهان مهم است.
اظهارات ابتکار بعد از بازدید از دریاچه ارومیه
دکتر معصومه ابتکار در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه افزود: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور می‌باشد.  وی تصریح کرد: از سال 79 در سازمان محیط زیست در مورد این مساله هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیافتد ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. اکنون مطلع هستیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواقبی بر روی کشاورزی و مردم منطقه دارد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در اواخر دهه هفتاد نیز مطالعاتی انجام شد و طرح‌های جامع و تفصیلی تقدیم گشت و در همان سال‌ها تمام نگرانی‌ها از جانب ما اعلام شده بود.  وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: اکنون بحث و برنامه‌ریزی انجام گرفته، اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل خواهد شد. اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. ابتکار خاطرنشان کرد: اکنون باید بیش از هرچیزی به اجرایی کردن این طرح‌ها بیاندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.

مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۰:۳۳
با درود
من فکر میکنم تنها راه نجات دریاچه ارومیه و موارد شبیه آن عزم ملی و تا حدودی ازخودگذشتگی مردم است. زیرا در این سالیان مصارف بی رویه خیلی زیاد شده است. اگر همه مردم ایران درصدی سختی به خود بدهند خیلی از مشکلات مربوط به کم آبی حل میشود. (126672)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۱:۰۰
خانم دکتر ابتکار، من تهرانی هستم اما از شما خواهش می کنم کار گروهی دلسوز نیز برای بررسی علت خشکسالی رودها در سیستان و بلوچستان بکنید شاید انشا ...راه حلی مفید برای این قسمت دوست داشتنی از سرزمین مان پیدا شود. (126675)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۲:۰۸
یه عنوان یک پارسی و عاشق ایران بزرگ امیدوارم هرچه سریعتر این دریاچه جان تازه ای بگیرد (126708)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۲:۵۴
کاش میذاشتن در شورا باشی ای شیرزن (126726)
یک ایرانی (ترک - لر - کرد - گیلکی - عرب - ... )
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۴:۱۹
آبادی کشور عزم ملی میخواد و سردمدار و پرچمدارش هم باید رسانه ها باشن. امیدوارم یه قدم بزرگ هم برداریم برای رفع این بدفرهنگ جوکهای قومی - ملی.
بد ضربه ای داره به بدنه اخلاقیاتمون می زنه. نه تنها باعث میشه نسبت به کشور و هموطنامون بی تفاوت باشیم بلکه بعضی قومیت ها با هم بد و دشمن کرده. از بهار نیوز می خوام پیگیری کنه و جامعه شناسان یه کار تحقیقی و اجرایی برای این بدفرهنگ انجام بدن. از شما دوستای عزیز هم می خوام اطلاع رسانی و شفاف سازی کنید. شاید هر کدوم از ما گاهی به این چرندیات (عذر میخوام) خندیده باشیم ولی ندونستیم و نمی دونیم داریم چه تیشه ای به ریشه فرهنگی می زنیم که به لطف "بعضی آقایان" ممکنه چیز زیادی ازش نمونده باشه. (126734)
مرتضی خاکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۸:۴۰
تنها راه حل دریاچه ارومیه طرح ماندگار من در وبلاک من است .
که انتقال آب از دریای خزر است . بدون تصفیه و بسیار کم هزینه و خیلی سریع و فوری قابل اجرا است . راه های دیگر پر هزینه و خسارت بار است .

و باید که از دریاچه ارومیه شروع کنند که اولویت و فوریت دارد وهم در کمتر از یکسال اجرایی می شود .
http://mkhakpour9.persianblog.ir (126747)
قارتال
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۸:۴۱
زنده کردن دریاچه ارومیه به قیمت بردن آب رود ارس به آن و نابودی کشاورزی منطقه مغان که یکی از قطب های کشاورزی کشور است، خیانت به مردم این منطقه حاصلخیز و خیانت به کشور است.
دولت باید سهم آب دریاچه را از حوضه آبریز خود دریاچه که به دلیل عدم توجه و نظارت دولت چپاول شده است پس بگیرد. (126748)
خشن
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۰۸:۵۷
چرا مسئولین نمیخان قبول کنن که دوره سدسازی تموم شده و همین سدها مخربترین عوامل توی فجایع زیست محیطی هستن.
چرا حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق رو اطراف اینجور جاها ممنوع نمیکنن ، اصلا درشون رو پلمپ کنید.
چند وقت پیش توی یه روزنامه مطلبی رو خوندم که سال57 تعداد چاههای اطراف دریاچه کمتر ز 100 بوده اما الان از 1400 حلقه هم گذشته
نمیدونم چیزی از دست من بر نمیاد شما که مسئولید کاری بکنید. (126749)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۲:۰۰
مشكلات زيست محيطي ايران خيلي فراتر از درياچه اروميه و سيستان و كرمان و خوزستان شده!!اينقدر وسعت پيدا كرده كه همه استانها حتي شهرستانها رو هم درگير كرده و نياز به كارزار جدي و فوري داره (126785)
شهروندکوهدشتی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۲:۰۳
خانم دکتر ابتکار با سلام وخسته نباشید لطفاً برای خشکسالی وکمبود آب در شهرستان کوهدشت لرستان هم کار گروهی تشکیل دهید به فکر شهرستانها واستانهای عقب نگهداشته شده هم باشید (126787)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۲:۴۴
نجات کارون از فاضلاب ها چی میشه؟مگه ما ایرانی نیستیم؟مگه به اندازه بقیه مالیات نمی دیم؟ (126794)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۶
بیشترین تعداد دریاچه‌های دائمی کشور در استان فارس واقع شده‌ بودند اما با کارهای نسنجیده همگی یا کاملا خشک شده اند یا دارند نفس های آخر را می کشند از جمله: دریاچه مهارلو، بختگان، طشک ، پریشان، ارژن، برم شور، کافتر، هفت برم ....
خانم ابتکار کاری بکنید. (126824)