کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشتازی معدنی‌ها و فلزی‌ها در معاملات

ایسنا , 20 شهريور 1397 ساعت 14:16

گروه اقتصادی: بازیگران بازار سرمایه ایران امروز بار دیگر شاهد صف‌های خرید در گروه‌های فلزات اساسی و سنگ معدنی‌ها بودند. روند افزایش قیمت‌ها از روز گذشته شدت گرفته و افزایش قیمت دلار در طی هفته‌ها و ماه های گذشته علت اصلی رشد شاخص کل است.


در ادامه رشد فزاینده قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز شاخص کل ۱۵۷۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۴۸ هزار و ۵۵۷ واحدی رسید. در عین حال شاخص کل هم‌وزن با ۴۶۴ واحد رشد به رقم ۲۴ هزار و ۵۹۸ واحدی رسید.شاخص آزاد شناور نیز ۲۱۷۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۹ هزار و ۴۱۵ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۹۱۳ واحد رشد تا رقم ۱۱۰ هزار  و ۷۹۰ واحدی بالا رفت، اما شاخص بازار دوم ۴۵۹ واحد افت کرد و تا عدد ۲۸۹ هزار و ۵۱۲ پایین آمد.افزایش قیمت دلار تا بیش از ۱۰ هزار تومان و همچنین رسیدن آن به کانال ۱۴ الی ۱۵ هزار تومانی سبب شده که قیمت سهم‌ها مخصوصا سهم‌های صادرات‌ محور افزایش پیدا کند و این موضوع دلیل اصلی افزایش شاخص‌های بازار سرمایه است. در این میان شرکت‌های فولادی، معدنی و نفتی که جزو شرکت‌های ارزآور هستند و محصولاتشان عمدتا صادر می‌شود، بیشترین نقش را در افزایش دماسنج بازار دارند.

فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو سه نمادی بودند که به ترتیب با ۴۲۲، ۲۹۵ و ۱۴۹ واحد تاثیر مثبت سعی کردند شاخص‌ را به سمت بالا هدایت کنند اما صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پارس هر یک به ترتیب با ۱۰۷، ۱۰۳ و ۹۴ واحد تاثیر کاهنده در مقابل افزایش شاخص ایستادند.امروز در گروه فلزات اساسی همچون روز گذشته شاهد افزایش فزاینده قیمت‌ها بودیم. برای تعدادی از سهم‌ها در این گروه همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، نبرد آلومینیوم و فولاد خوزستان شاهد رشد بیش از ۳ درصد بودیم. البته این تنها سهم‌هایی نبودند که رشد فزاینده گرفتند.در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز امروز تمام سهم‌ها در قیمت پایانی رشد را تجربه کردند و سهمی همچون معدنی و صنعتی گل‌گهر که تاثیر بسزایی در افزایش دماسنج بازار داشت، با صف خرید همراه شد.

۵۶ درصد از خریدها در این نماد مربوط به سهامداران حقیقی و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود.اما فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای امروز نوسانات متفاوتی را از خود نشان دادند. به طوری که پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان از جمله سهم‌هایی بودند که با کاهش قیمت همراه شدند. در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز بیش از نیمی از سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در این گروه ۳۴۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۸ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۰۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۳.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به ۲۲۶ هزار و ۵۴۸ نوبت رسید.شاخص کل فرابورس ایران امروز ۹.۷ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۹۶ رسید و ارزش معاملات این بازار رقم ۵۱۳ میلیارد تومان را رد کرد. این در حالی بود که حجم معاملات فرابورس ایران به کمی بیشتر از یک ملیارد سهم و اوراق مالی دست پیدا کرده است.


کد مطلب: 159581

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/159581/پیشتازی-معدنی-ها-فلزی-ها-معاملات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir