کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فلاحت‌پیشه:

کشور را از بی تصمیمی خلاص کنیم

خبرآنلاین , 21 شهريور 1397 ساعت 9:24

گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: با وجود آنکه مقام معظم رهبری بر تصمیم گیری درباره این لوایح چهارگانه تاکید داشتند متاسفانه بعضا می‌شنویم برخی در مجلس می‌خواهند توپ را به دفتر رهبری بیاندازند.


بعد از نامه آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به آیت‌الله جنتی درباره مغایرت لایحه مبارزه با پول‌شویی با سیاست‌های نظام بحث FATF به صدر اخبار و بحث ها بازگشت. هرچند مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد این اعلام نظر مساوی با رد اف‌ای‌تی‌اف نیست اما همچنان اما و اگرها پیرامون این موضوع باقی است.حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درپاسخ به این سوال که درباره FATF دائما صحبت های ضد و نقیض درباره نظر رهبرانقلاب مطرح می شود آیا واقعا این تاخیر در تصمیم گیری به این مواضع مرتبط است.گفت: درعرصه سیاسی با انسان های کوچک نمی شود کار بزرگ انجام داد؛ بی تصمیمی نشان دهنده کوچک بودن رجل سیاسی است به هر حال کسانی که نماینده مجلس هستند یا در کابینه دولت قرار دارند افرادی هستند که در جایگاه تصمیم گیری قرار دارند و نباید امور مملکت را معطل بی تصمیمی خود بکنند.

او با بیان اینکه موضوع لوایحی که مطرح شده است کاملا با مسئله FATF فرق دارد و من بارها به این مسئله اشاره کردم گفت: دنیا منتظر تصمیم ما درباره این لوایح است؛ منظور من از تصمیم، تصویب آن نیست بلکه تصمیم ما می تواند منتج به رد شود اما بلاخره باید یک تصمیم مشخص برای آن اتخاذ کرد.نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در معرض این تصمیم قرار دارند. دولت تصمیم خود را گرفته است و آن را پاراف کرده و آن را به مجلس ارجاع داده است؛ مجلس هم آن را با تحفظ تصویب کرده است و برخی از آنها مانند cft دوباره به مجلس بازگشته است که باید درباره آن تصمیم بگیریم.

نظر رهبرانقلاب درباره FATF
نماینده اسلام آباد ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است ایشان آخرین نظری که درباره این لوایح دارند و ما از آن باخبریم این است که مجلس و دولت در این رابطه تصمیم بگیرند. حتی در جلسه ای که نمایندگان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان تاکید کردند تا جایی که امکان دارد قوانین داخلی خودمان را تصویب کنید درباره لوایح بین المللی هم انهایی که مثبت است را لحاظ کنید و نکات منفی را اصلاح کنید.فلاحت پیشه گفت: با وجود انکه مقام معظم رهبری بر تصمیم گیری درباره این لوایح تاکید داشتند متاسفانه بعضا می شنویم برخی در مجلس می خواهند توپ را به دفتر رهبری بیاندازند درحالی که این ظلم به رهبری است که بخواهیم بی تصمیمی خود را به گردن ایشان بیاندازیم. بنابراین من معتقدم این مجموعه مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تصمیم خود را بگیرند.

اولتیماتومی وجود ندارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: طرح این موضوع که عنوان می شود تا اکتبر یعنی 21 روز دیگر اولتیماتوم fatf تمام می شود، اشتباه است. این یک اولتیماتو نیست بلکه fatf بیش از40 پیشنهاد را مطرح کرده است که یکی از آنها این اصلاح قوانین و الحاق به دو کنوانسیون است و هیچ ضرب الاجلی در آن وجود ندارد بلکه یک توصیه است که وزارت اقتصاد در نامه ای پیش از نشست fatf اعلام می کند چه بخشی از این توصیه ها عملی شده است. لذا قرار نیست ما این برهه زمانی را به عنوان ضرب الاجل اعلام کنیم و در نهایت باعث وارد آمدن یک فشار به جامعه شویم.

چرا تصویب FATFلازم است؟
فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی درباره سود و ضرر تصویب و تصویب نکردن لوایح سه گانه گفت: یک بحثی وجود دارد که به لحاظ سیاسی قابل تامل است و آن اینکه ما با آمریکا،عربستان و اسرائیل به عنوان یک مثلث دشمن مواجه هستیم که در سال گذشته شاهد بودیم امریکا چه تلاش هایی کرد تا ایران را در لیست سیاه قرار دهد اما موفق نشد؛ امسال قرار است عربستان و اسرائیل که تا پیش از این به عنوان عضو ناظر fatf بودند در میان اعضای ثابت قرار بگیرند و ان موقع توان آمریکایی ها برای قرار دادن ایران در لیست سیاه افزایش پیدا می کند.او افزود: از سوی دیگر بازیگران اروپایی و کشورهای همراه ایران مانند چین و روسیه بارها به ما اعلام کرده اند که ما باید با fatf همکاری کنیم تا دست آنها برای حمایت از ایران بسته نباشد. لذا ما باید مجموعه شرایط را در نظر بگیریم و نهایتا تصمیمی را اتخاذ کنیم که به نفع کشور باشد.

پاسخ به نگرانی ها با حق شرط
فلاحت پیشه در باره نگرانی‌های موجود از این لوایح گفت: از نظر من به عنوان شخص فلاحت پیشه ونه رئیس کمیسیون امنیت ملی ما در این کنوانسیون های سه گانه CFT، پولشویی و پالرمو هیچ منعی برای قرار دادن حق شرط نداریم. در گذشته مجلس این کنوانسیون ها را با حق شرط امضا کرده است می توانیم به صورت تفاهمی آنها را افزایش دهیم و سپس به ان ملحق شویم. اگر هم قرار نیست به این کنوانسیون ها بپیوندیم آنچه را که قابلیت تصویب دارد تصویب کنیم و انچه را که نمی توانیم تصویب کنیم رد کنیم اما بلاخره یک تصمیم قطعی اتخاذ کنیم.او بار دیگر تاکید کرد: بی تصمیمی به ضرر ما تمام می شود و من معتقدم تا یک ماه آینده باید کشور را از این بی تصمیمی خلاص کنیم. این به معنای تصویب بی قید و شر نیست.

ریشه مخالفت در برجام است
رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد این لوایح تصویب شود مشکل کجاست آیا این مخالفت ها ترس عده ای از شفافیت تراکنش های مالی است گفت: من ان را هم قبول ندارم؛ افرادی که نسبت به FATF حساسیت نشان می دهند این افراد اغلب جزو دلسوزان هستند. به هر حال موضوع عهد شکنی در برجام باعث شد نسبت به سازوکارهای بین المللی مایوس شوند و اتفاقا نظراتشان قابل تامل است.فراموش نکنیم ایرانی ها در برجام تعدیل انجام دادند اما نامردی دیدند به طور طبیعی این افراد نگرانی هایی برایشان پیش آمده است که باید دغدغه هایشان در قالب حق تحفظ تامین شود.او ادامه داد: یک بحثی هست که گفته می شود برخی نمی خواهند در کشور شفافیت مالی وجود داشته باشد به اعتقاد من این افراد در اقلیت محض هستند اما در مورد نمایندگان که با حساسیت در حال نقد FATF هستند افراد دلسوزی هستند و باید نظرشان محترم شمرده شود و به صورت اقناعی با آنها برخورد کنیم.این نماینده مجلس گفت: شفافیت وجه مثبت FATF است اما جنبه های منفی هم دارد و آن بخش از این کنوانسیون که سیاسی می شود و شائبه اعمال نفوذ آمریکا می رود تبدیل به وجه منفی آن می شود که باید تلاش کنیم وجوه منفی را کاهش دهیم.

حشمت الله فلاحت پیشه درپاسخ به این سوال که اختلاس های متعددی از 3 هزار تا 9 هزار میلیاردی در این کشور اتفاق افتاد ایا اگر ما این شفافیت مالی را داشتیم این پول از جیب مردم خارج می شد گفت؟ قواعد پولشویی در ایران قدیمی تر و پیش رو تر از قواعد جهانی است اما واقعیت این است که خلا داریم که اگر ما شفافیت مالی داشته باشیم یکسری مسایل مالی مانند اختلاس 3 هزار میلیاردی به حداقل می رسید ولی این به معنای این نیست که شفافیت مالی تحت فشار کشورهای خارجی اتفاق بیفتد؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در بخشی که قوانین داخلی داریم باید قوانین داخل را مقدم بر قواعد بین الملل بدانیم.او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این لوایح می تواند کنترل ما بر منابع مالی‌مان را بیشتر کند گفت: با این لوایح می توانیم کنترل بر منابع مالی را افزایش دهیم اما ایراداتی هم وجود دارد که باید حق تحفظ بر آن حفظ شود.

FATF می تواند در مجلس تصویب شود
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برایند شما از نظر مجلس درباره FATF چیست آیا فکر می کنید در مجلس رای بیاورد گفت:آنچه من می گویم برخاسته از نظر شخصی خودم است و نه تحت عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی؛ به نظر من با قراردادن حق شرط های قوی امکان تصویب کنوانسیون های سه گانه در مجلس وجود دارد.


کد مطلب: 159621

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/159621/کشور-بی-تصمیمی-خلاص-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir