کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلار بورس را وارد قله تاریخی کرد

ایسنا , 21 شهريور 1397 ساعت 16:06

گروه اقتصادی: بورس تهران امروز شاهد شدت گرفتن افزایش قیمت‌ سهم‌ها بود به طوری که شاخص کل در نهایت بیش از ۶۰۰۰ واحد رشد کرد و به قله‌ تاریخی ۱۵۵ هزار واحدی دست یافت، علت عمده این رشد به افزایش قیمت دلار طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته باز می‌گردد.


امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بارها و بارها کانال‌شکنی کرد و توانست ۶۴۸۳ واحد رشد کند و به رقم ۱۵۵ هزار و ۶۱ رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۷۴۳ واحد رشد تا رقم ۲۵ هزار و ۳۴۱ افزایش یافت.این اولین باری است که شاخص بورس تراز ۱۵۵ هزار واحدی را رد می‌کند. در پی ماه‌های گذشته نیز بازیگران بازار سرمایه شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار سهام بودند که علت عمده آن به افزایش قیمت دلار بر می‌گردد، چرا که بسیاری از شرکت‌ها در بورس تهران صادرات‌محور هستند و با افزایش قیمت دلار سود بیشتری را شناسایی می‌کنند، چرا که محصولات‌شان گران می‌شود.شاخص آزاد شناور نیز امروز ۶۸۳۱ واحد رشد کرد و به تراز ۱۶۶ هزار و ۲۴۶ واحدی رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۵۱۳۰ واحد و ۱۱ هزار و ۲۱۰ واحد رشد کردند.فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی پارس چهار نمادی بودند که بیشترین تاثیر افزاینده را روی شاخص داشتند.

تاثیر هر یک از این نمادها روی نماگرهای بازار سرمایه به ترتیب ۷۰۴، ۵۰۲، ۴۹۶ و ۲۵۸ واحد بود. در طرف مقابل تعداد کمی از نمادها سعی کردند جلوی افزایش شاخص بورس را بگیرند که از جمله آنها می‌توان به آسان‌پرداخت پرشین، اهنگری تراکتورسازی ایران و گروه صنعتی بوتان اشاره کرد. هر یک از نمادهای یاد شده به ترتیب ۱۳، ۶ و ۴ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص داشتند.امروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کوک و سوخت هسته‌ای قیمت سهم تمام شرکت‌های یک دست رشد کرد و بسیاری از آنها تا نزدیک پنج درصد افزایش قیمت را شاهد بودند. همچنین در تعدادی از سهم‌های این گروه خریداران در صف خرید ایستادند. به عنوان نمونه در نماد پالایش نفت بندرعباس که صف خرید را شاهد بود بیش از ۶۴ درصد از خریداران حقوقی و مابقی حقیقی بودند.فلزات اساسی نیز امروز با روند رو به رشدی مواجه شدند و تعدادی از سهم‌ها در این گروه تا پنج درصد رشد کردند. حجم معاملات فلزات اساسی امروز به ۴۱۳ میلیون سهم رسید و ارزش آن به ۲۱۶ میلیارد تومان دست پیدا کرد.

از دیگر گروه‌هایی که با رشد فزاینده قیمت و صف خرید همراه بودند می‌توان به گروه محصولات شیمیایی نیز اشاره کرد. در این گروه نیز تعداد زیادی از سهم‌ها حدود پنج درصد رشد قیمت را تجربه کردند.حتی خودرویی‌ها هم امروز با روند افزاینده روبه‌رو شدند و تعداد زیادی از سهم‌ها بیش از چهار درصد در قیمت پایانی رشد را تجربه کردند. در این گروه ۵۶۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۲ میلیارد تومان در ۳۳ هزار و ۹۸۱ نوبت معامله، مورد خرید و فروش قرار گرفتند.حجم معاملات بورس تهران رقم ۳.۳ میلیارد سهم و ارراق مالی را رد کرد و تعداد معاملات این بازار به ۲۱۹ هزار و ۷۴۶ رسید.آیفکس نیز با ۷۵ واحد رشد فزاینده‌ای را رقم زد و به عدد ۱۷۷۱ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۸۷۶ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات آن به ۱.۱ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.


کد مطلب: 159668

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/159668/دلار-بورس-وارد-قله-تاریخی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir